۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
زیرساخت‌های قوچان لنگ می‌زند؛ تلاش برای احیای صنایع راکد ادامه دارد
در گفت‌وگو با بازار واکاوی شد؛

زیرساخت‌های قوچان لنگ می‌زند؛ تلاش برای احیای صنایع راکد ادامه دارد

قوچان- یکی از راهکارهای لازم برای برون‌رفت از فشار تحریم‌ها و کاهش بحران اقتصادی در جامعه، افزایش ضریب اشتغال، کاهش بیکاری و تأمین نیازهای کشور و فعال کردن واحدهای نیمه فعال است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی سال‌های گذشته دولت با راه‌اندازی ستادهای تسهیل موانع در استانداری‌ها سعی داشته تا مشکلات ریزودرشت و واحدهای نیمه تعطیل را حل‌وفصل کند.

باوجوداینکه تلاش‌های بسیاری طی جلسات متعدد و مختلفی برای برداشتن موانع سد را تولید به سرانجام رسیده است اما هم چنان تولیدکنندگان با موانع متعددی مانند نقدینگی و بدهی‌های بانکی  و یا نبود زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری روبرو هستند که تا رسیدن به نقطه رفع این موانع راه طولانی در پیش است.

در شهرستان قوچان نیز باوجوداینکه سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام پذیرفته اما مشکلات در خط تولید و هم‌چنین نبود امکانان و زیرساخت‌های لازم به‌منظور توسعه صنایع برای سرمایه‌گذاران آزاردهنده است.

به‌منظور واکاوی مشکلات تولیدکننده و کمبود زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان با مصطفی پیرایش رئیس صنعت، معدن و تجارت قوچان به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* چند کارخانه در این شهرستان وجود دارد؟
تعداد ۸۹ کارخانه در این شهرستان تحت نظر صنعت و معدن وجود دارد.

* آیا تمامی این کارخانه‌ها فعال هستند؟
خیر. از این تعداد ۵۹ کارخانه فعال، ۲۰تعداد کارخانه نیمه فعال و  ۱۹ کارخانه تعطیل است که این آمار مربوط به صنایعی است که متولی آن مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

* آخرین وضعیت کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان به کجا رسید؟
اعضای هیئت‌مدیره کارخانه دوچرخه انتخاب شدند تا با انتخاب مدیرعامل جدید فرایند بکار گیری صورت‌جلسه مجمع انجام و طی فرایندی مدیرعامل جدید انتخاب شود.

زیرساخت‌های قوچان لنگ می‌زند؛ تلاش برای احیای صنایع راکد ادامه دارد

هم‌زمان نیاز است تا کار کارشناسی در خصوص میزان دیون و مطالبات که وضعیت مشخصی ندارد  شناسایی شود به‌هرحال سیستم حسابداری و مالی کارخانه بروز و فعال است و مابقی موارد در دستور کارشناسان رسمی دادگستری در حال انجام است.

* ارزش این کارخانه چقدر است؟
ارزیابی ارزش کارخانه توسط دادستان شهرستان اقدام و در دست انجام است درواقع این قضیه در حال حاضر در دست بررسی است که مشخص کند دارایی‌ها، ابزارآلات و موجودی‌ها در چه چیزهایی وجود دارد و کارخانه چه اقداماتی نیاز است تا انجام دهد.

* آیا مطالبات کارگران به آن‌ها پرداخت شد؟
بله. خوشبختانه مسئله تولید کماکان به قوت خود باقی است و مطالبات کارگران در چند ماه سال گذشته پرداخت‌شده و تنها بخشی از حقوق پایانی سال باقی‌مانده است.

* چه موانعی بر سر راه تولید این کارخانه وجود دارد؟
ما برای شتاب گرفتن تولید تلاش کردیم تا افرادی که سفارش می‌گیرند در تأمین قطعات با کارخانه مشارکت داشته باشند اما بدهی‌های متعدد گذشته هم چنان یکی از مشکلات پیش پای این واحد تولید یاست.

بخشی از این بدهی‌ها مربوط به مالک قبلی این کارخانه است و بخش دیگر خود این بدهی‌های کارخانه است بنابراین تفکیک این‌ها در دست اقدام است.

* آیا امکان رفع مشکلات این کارخانه عظیم وجود ندارد؟
اگر یک بانکی حاضر به ارائه تسهیلات شود یا سرمایه‌گذاری مشارکت نماید تا دیون کارخانه را پرداخت نماید مشکل برطرف می‌شود البته مشروط به این‌که ارزش کارخانه مشخص شود و پس از جمع‌بندی و تصمیم‌گیری تأمین مالی آن صورت بگیرد

پس‌ازآن ستاد تسهیل می‌تواند با چندین بانک حل نماید و به‌نوعی طرف حساب کارخانه شود به صورتی که یک بانک اسناد وثیقه را بگیرد و بروز نماید.

* سایر کارخانه‌های شهرستان با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟
بخشی از موانع پیش پای کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها تورم موجود و عدم تناسب نقدینگی است.

متأسفانه ما در صورتی هم که بخواهیم از سرمایه‌گذار دعوت کرده تا در این شهرستان مستقر شود و کار تولید صنعتی انجام دهد نیاز به تأمین زیرساخت‌های صنعتی موردنیاز داریم که برخی از آن‌ها هنوز با مشکل مواجه است.

* ظاهراً ما در تأمین آب و برق در شهرک صنعتی با مشکل جدی مواجه هستیم؟
بله. یک زیرساخت که مهم‌ترین موانع نیز به شمار می‌رود  تأمین برق و آب است البته در شهرک صنعتی شماره ۲ زمین داده‌شده ولی برق و آب هنوز آماده نشده است.

البته برای برق تفاهم‌نامه‌ای امضاشده است که قرار است پست برق شهرک صنعتی شماره ۲ احداث شود که به‌وسیله آن برق تأمین می‌شود.

در خصوص مسئله آب مجوزهای لازم را در حال رایزنی هستیم که بتوانیم تخصیصی که از محل سد داده‌شده است چاه بگیریم.

زیرساخت‌های قوچان لنگ می‌زند؛ تلاش برای احیای صنایع راکد ادامه دارد

یکی دیگر از موانع، اسناد وثیقه‌ای است که کارخانه‌ها در رهن بانک گذاشته‌اند و باارزش گذاری قدیمی که در رهن گرفته‌شده رقم تسهیلات در گردش بالاتر رفته است که نیاز به پیگیری جهت برطرف شدن آن است.

* یکی از کمبودهای این شهرستان صنایع تبدیل یاست در این رابطه چه اقدامی انجام دادید؟
خوشبختانه دو واحد در شهرک صنعتی شماره یک و دو در حال حاضر مشغول ساخت‌وساز جهت ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی هستند.

* چقدر قرار است در این راستا سرمایه‌گذاری انجام شود؟
به جهت این‌که در حوزه صادرکننده مجوز با صنعت معدن و تجارت نیست اطلاع دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری آن نداریم.  

* برای راه‌اندازی کسب‌وکار الکترونیکی چه اقداماتی انجام‌شده است؟
مجوزهای لازم در بخش بازار و اتحادیه مربوطه صادرشده و ازآنجاکه موضوعی کشوری است لذا مجوزها از مرکز صادر می‌شود.

* چند مجوز کسب‌وکار الکترونیکی در قوچان داریم؟
در سطح شهرستان آمار از افرادی که پروانه فعالیت دار مجوز کسب‌وکار فضای مجازی رادارند را در اختیار نداریم اگرچه در شبکه‌های مجازی و به خاطر تعطیلات کرونایی ممکن است افرادی کسب‌وکار فضای مجازی راه بیندازند که درواقع این کار کمک دهنده کسب‌وکار واقعی است.

* مشکل نانوایی‌ها مانند صف‌های شلوغ و یا خروج آرد یارانه‌ای به کجا رسید؟
اقدامات لازم برای تشدید و تدابیر نظارت‌ها انجام دادیم و حتی در تمام نانوایی‌ها سطح شهر یک نفر بازرس افتخاری انتخاب و ابلاغیه آن‌هم درج‌شده است.

همچنین به‌موازات آن در بحث هوشمند سازی نانوایی‌ها یک پروژه خوب و اثرگذار تعریف‌شده است و منتظریم با همکاری دانشگاه و انجام طرح مطالعاتی هوشمند سازی نانوایی‌ها را به‌صورت پایلوت برقرار و مسئله شمارش و تولید نان را به‌صورت سیستمی انجام شود تا مورد رضایت بهتر شهروندان قرارگیرد.

کد خبر: ۹۳٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha