۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
عملیات اجرایی ۹ سد معیشتی نیمه‌کاره شهرستانهای خلخال و کوثر تکمیل می‌شود
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی:

عملیات اجرایی ۹ سد معیشتی نیمه‌کاره شهرستانهای خلخال و کوثر تکمیل می‌شود

اردبیل - معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تامین اعتبارات مورد نیاز، عملیات اجرایی ۹ سد معیشتی نیمه‌کاره شهرستانهای خلخال و کوثر تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، علی‌مراد اکبری ظهر یکشنبه در دیدار با نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس، در خلخال اظهار داشت: در سطح کشور یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل خشکسالی برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره، اجرای طرح‌های آبیاری نوین و کمک به جبران بخشی از خسارت وارده ناشی از خشکسالی به کشاورزان و باغداران تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های نوین آبیاری بیان کرد: برای ترویج استفاده از روش‌های آبیاری نوین به جای سنتی در سال‌های اخیر تلاش زیادی شده واز اول انقلاب تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است که تنها یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار آن در زمان دولت تدبیر و امید اجرا شده است.

آبیاری تحت فشار یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی است
اکبری اظهار کرد: آبیاری تحت فشار یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در صورت عدم اجرای این پروژه‌ها، کشور به لحاظ ادامه خشکسالی در سال‌های آتی و همچنین در بحث امنیت غذایی قطعاً دچار مشکل می‌شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خطاب به مدیران آب و خاک استان‌ها اظهار کرد: انتظار این است که تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در این بخش همانند اجرای سدهای معیشتی زمان‌بر و فرسایشی نشود و با رعایت نکات فنی به سرعت نسبت به تکمیل این پروژه‌ها اقدام شود هر چند که در اجرای پروژه‌ها نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و نظارت بر انجام پروژه‌ها در مرحله مطالعات و اجرا باید مدنظر قرار گیرد.

اکبری ضمن قدردانی از تلاش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر استفاده از منابع انسانی و امکانات موجود در استان‌ها برای نظارت بر پروژه‌ها، افزود: نظارت و مدیریت بر پروژه‌ها باید قوی‌تر شود و در انتخاب نیروهای راهبردی از افراد توانمند و متخصص استفاده شود.

وی گفت: در خصوص نوآوری در سامانه‌های نوین آبیاری و هوشمندسازی سیستم‌ها باید برنامه اجرایی داشته باشیم و این موضوع لازم است در اولویت قرار گیرد.

اکبری ضمن قدردانی از پیگیری‌های نمایندگان استان اردبیل درمجلس شورای اسلامی بویژه نماینده شهرستان‌های کوثر و خلخال با تاکید بر مدیریت آبیاری در بحث سامانه‌های تحت فشار و یا کم فشار گفت: آموزش در همه سطوح، بازنگری در تعیین صلاحیت شرکت‌های طراحی و اجرا، ظرفیت سازی نیروی انسانی، اصلاح شاخص‌های توزیع اعتبار و حمایت از خلاقیت‌ها و روش‌های بومی از جمله مواردی است که در اجرای طرح‌های آبیاری نوین باید مدنظر قرار گیرد.

وی از استان اردبیل به عنوان یکی از استان‌های موفق در اجرای طرح‌های آبیاری نوین نام برد و افزود: علاوه بر اجرای این طرح در سطح وسیعی از اراضی کشاورزی این استان،  در حال حاضر در ۱۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان سامانه آبیاری نوین تحت در دست اجرا است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای قانون جدید اجرای طرح‌های آبیاری نوین،  ۸۵ درصد از هزینه‌های اجرای این‌گونه طرح‌ها از سوی دولت تامین و تنها ۱۵ درصد هزینه از محل آورده کشاورزان و بهره برداران طرح تامین خواهد شد.

وی با اشاره به رها شدن سدهای معیشتی کشاورزی در مناطق مختلف استان اردبیل اظهار کرد:با هدف کمک به تکمیل عملیات اجرایی ۹ سد معیشتی واقع در شهرستان‌های خلخال و کوثر ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در اختیار استان قرار می‌گیرد تا این اعتبار با اولویت تکمیل ۲ پروژه سد معیشتی در کوثر و همچنین ۷ پروژه نیمه کاره سد کشاورزی خلخال هزینه شود.

۹ سد معیشتی در دو شهرستان نیمه تمام است
سیدغنی نظری‌خانقاه، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس نیز در این بازدید ضمن اشاره به پروژه‌های نیمه تمام شهرستان خلخال و کوثر بیان کرد: رفع مشکلات شهرستان از مطالبات اهالی در روستاها است؛

نماینده مردم شهرستان‌های کوثر و خلخال در مجلس شورای اسلامی افزود: دستیابی به توسعه پایدار روستایی در شهرستان‌های کوثر و خلخال یکی از اهداف کلیدی به شمار می‌رود و در این بین با توجه به نقش و اهمیت منابع آب در عمران و آبادانی مناطق روستایی، می‌توان با تکمیل پروژه‌های سدهای معیشتی گام مهمی در این خصوص برداشت.

کد خبر: ۹۳٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha