۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
مزیت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد

مزیت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت مناسبی برای اقتصاد کشور است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهور، جلسه بررسی آخرین وضعیت روابط ایران با اوراسیا ظهر امروز (یکشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه از موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان فرصت مناسبی برای اقتصاد کشور یاد کرد و از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های ذیربط خواست برای نهایی شدن این موافقتنامه، برنامه زمانبندی تعیین و آن را با جدیت دنبال کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از تجارت آزاد با کشورهای همسایه به عنوان راه پیشرفت اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران نام برد و اظهار داشت: تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نه تنها تهدیدی برای تولید داخلی محسوب نمی‌شود بلکه بازار بزرگی در اختیار کالاهای تولیدی کشور قرار می‌گیرد.

جهانگیری از وزارت امور خارجه نیز خواست بسترهای لازم را برای رفع موانع و نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کند تا هرچه سریعتر شاهد آماده شدن موافقتنامه و تایید قطعی آن در اجلاس سران باشیم.

در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نمایندگان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی نیز حضور داشتند، رییس سازمان توسعه تجارت ایران گزارشی از آخرین وضعیت تجارت و مذاکرات ایران و اوراسیا ارائه کرد.

وی به تاثیر مثبت موافقتنامه اوراسیا بر تجارت کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: حجم تجارت فیمابین در مدت اجرایی شدن موافقتنامه در مقایسه با مدت مشابه پیش از اجرای موافقتنامه ۷ درصد رشد داشته که شامل رشد ۴۴ درصدی در صادرات ایران به اوراسیا و کاهش ۱۳ درصدی واردات ایران از اوراسیا است.

در این نشست همچنین در خصوص برخی موانع و مشکلات پیش روی موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بحث و تبادل نظر شد و پس از ارائه پیشنهادات و دیدگاه‌های مختلف، تصمیمات لازم برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات و نهایی شدن تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتخاذ شد.

کد خبر: ۹۳٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha