۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
چین و مختصات جدید توسعه یافتگی در جهان متفاوت؛ شوک بزرگ در ساختارهای صنعتی
بازار گزارش می دهد؛

چین و مختصات جدید توسعه یافتگی در جهان متفاوت؛ شوک بزرگ در ساختارهای صنعتی

کارشناسان معتقدند که ساختار صنعتی چین نیاز به تحول فوری دارد و بر همین اساس، کشور باید صنعتی را ایجاد کند که منابع محدودی را به صنایع پیشرفته منتقل نماید.

بازار؛ گروه بین الملل: ویروس کرونا نه تنها جهانی سازی اقتصادی را تضعیف کرده بلکه اقتصاد جهانی را به بدترین رکود از زمان رکود بزرگ سوق داده است. به علاوه، این امر همچنین موجب تشدید تغییر ساختار بین کشورها و تسریع روند محلی سازی و تمرکززدایی از زنجیره های تأمین جهانی و صنعتی شده که تجدید ساختار صنعت و زنجیره های تأمین جهانی را در چین و ایالات متحده در دوران پس از همه گیری به همراه خواهد داشت. 

ساختار صنعتی چین به تدریج در حال بلوغ است. همین امر در مورد اقتصادهای نوظهور نیز صادق است که رشد کند تجارت جهانی نشان دهنده بلوغ تدریجی صنایع اقتصادهای نوظهور است و روندی را نشان می دهد که قابل بازگشت نیست.

در سالهای اخیر، با ادامه بلوغ ساختار صنعتی چین، این کشور به سرعت از زنجیره صنعتی بالا رفته و وابستگی آن به صنایع و زنجیره های تأمین جهانی کاهش یافته است. یکی از تحلیلگران چینی بر این باور است که انتظار می‌رود سود صنعتی طی چند ماه آتی به دلیل عواملی مانند بهبود اقتصاد داخلی و بهبود تقاضا در خارج از کشور، رشدی دو رقمی را حفظ کند.

سه مرکز تولید جهانی عمده وجود دارد که بزرگترین قسمت از زنجیره های صنعتی و تأمین جهانی را تشکیل می دهد. این مراکز شامل: آمریکای شمالی با هسته اصلی ایالات متحده، کانادا و مکزیک؛ مرکز اتحادیه اروپا با هسته آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا و مرکز آسیای شرقی با هسته مرکزی چین، ژاپن و جمهوری کره است.

زنجیره های صنعتی و تأمین کننده چین مدتهاست که با جهان ادغام شده اند، اما از نظر درجه اتصال، تولید چین با تولیدات ژاپن و سایر کشورهای آسیایی خصوصاً در بخشهای رایانه، الکترونیک و اپتیک ارتباط بیشتری دارد. بیش از ۵۰ درصد تولید جهانی تولید مربوط به آسیا یعنی منطقه ای است که تولید ناخالص داخلی تولید آن در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷.۱ تریلیون دلار بود.

 در واقع، همه گیری یک شوک ساختاری است که روند چند قطبی را تسریع می کند و روند تقسیم کار منطقه ای را جایگزین تقسیم کار جهانی می نماید. همچنین، امضای برخی موافقت نامه های تجاری چند منطقه ای، مانند توافقنامه مشارکتی ترانس پاسیفیک (با ۱۳.۱ درصد اقتصاد جهانی)، توافق نامه مشارکت اقتصادی بین اتحادیه اروپا و ژاپن (۲۸.۱ درصد) و توافقنامه ایالات متحده_ مکزیک_ کانادا (۶/۲۷ درصد)، تولید را در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا تقسیم بندی منطقه ای می کند. بنابراین، در دوران پس از پاندمی می توان تقسیم کار بین المللی چند مرکز و تحول جهانی شدن را مشاهده کرد.

حال با وجود بالغ شدن ساختار صنعتی چین، کارشناسان مختلفی در سمینار «زنجیره صنعتی جهانی تحت تغییر ۱۰۰ ساله» در روز پنجشنبه در پکن اعلام کردند که ساختار صنعتی چین نیاز به تحول فوری دارد که طی آن کشور باید صنعتی را ایجاد کند که منابع محدودی را به صنایع پیشرفته منتقل نماید.

ساختار صنعتی چین نیاز به تحول فوری دارد که طی آن کشور باید صنعتی را ایجاد کند که منابع محدودی را به صنایع پیشرفته منتقل نماید

«هه ژیی»، کارشناس ارشد موسسه تحقیقات جهانی صنعت دانشگاه تسینگوا گفت: تحت تأثیر عوامل مختلف، جهان احتمالاً شاهد دو یا سه سیستم زنجیره ای صنعتی خواهد بود. وی در این سمینار افزود: ممکن است تعاملات مثبتی در این بین وجود داشته باشد که چین باید آماده چالش های ناشی از این تغییرات باشد.

«پو جیان»، معاون رئیس بنیاد اصلاحات CITIC (یکی از بزرگترین مجامع چینی است که دارای خدمات مالی جامع ، تولید هوشمند پیشرفته ، مواد پیشرفته ، مصرف جدید و شهرنشینی نوع جدید) گفت: کشوری با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت باید از لحاظ زنجیره صنعت از همه چیز برخوردار باشد، در غیر این صورت، با ایجاد تغییر در شرایط محدودیت از جمله شرایط سیاسی، تمام مزایا و فرضیه های نسبی لغو می شوند.

وی گفت : صنایع آینده بر اساس سه عامل عمده تأمین خواسته های مادی، مطالبات اجتماعی و مطالبات فکری بنا نهاده می شوند. چین باید توجه زیادی به روابط اتصال بین سه صنعت اصلی داشته باشد تا بتواند تولید را در صنایع مبتنی بر رشد فکری ارتقاء دهد.

 صنایع آینده بر اساس سه عامل عمده تأمین خواسته های مادی، مطالبات اجتماعی و مطالبات فکری بنا نهاده می شوند. چین باید توجه زیادی به روابط اتصال بین سه صنعت اصلی داشته باشد تا بتواند تولید را در صنایع مبتنی بر رشد فکری ارتقاء دهد

« لی لی یاسو» ، استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تسینگوا اعلام کرد که صنایع مبتنی بر علم، اوج فرماندهی واقعی رقابت جهان امروز و آینده و منطقه ای که کشورهای پیشرفته در آن پیشتاز هستند، است. اگر چین سریعتر پیش رود، این سیستم قادر به ساخت سیستم های زیست محیطی مناسب برای این صنایع خواهد بود.

لی افزود: یکی از زمینه ها و حوزه هایی که چین باید فوراً به آن توجه کند، صنایع مبتنی بر علم مانند داروهای بیولوژیک یا زیست داروها، مواد اولیه شیمیایی و میکروالکترونیک پیشرفته است.

یکی از زمینه ها و حوزه هایی که چین باید فوراً به آن توجه کند، صنایع مبتنی بر علم مانند داروهای بیولوژیک یا زیست داروها، مواد اولیه شیمیایی و میکروالکترونیک پیشرفته است

به میزبانی انستیتوی صنعت جهانی دانشگاه تسینگوا، بیش از ۲۰ صادر کننده از دانشگاه و صنایع از جمله نایب رئیس دانشگاه، مدیر انستیتوی تحقیقات صنعت جهانی دانشگاه و معاون مدیر ماشین مطبوعات چین در این سمینار حضور داشتند. 

کد خبر: ۹۳٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha