۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
قفل شدن صف‌های فروش بورس، عامل اصلی کاهش شاخص کل
تحلیل روزانه بورس؛

قفل شدن صف‌های فروش بورس، عامل اصلی کاهش شاخص کل

یک کارشناس بازار سرمایه بر این عقیده است که قفل شدن صف‌های فروش باعث شده است تا بازار به حالت عادی بازنگردد.

به گزارش خبرنگار بازار، طی معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل ابتدا حالت نزولی داشت، اما در انتهای معاملات، دوباره رشد کرد، اما باز هم نتوانست سبز شود و وضعیت بازار در حالت افت باقی ماند. نکته قابل توجه کم شدن دوباره حجم معاملات بود، اما کارشناسان عقیده دارند که مشکل اصلی بازار افت نقدشوندگی و قفل بودن بسیاری از سهم‌ها در صف فروش است. اتفاقی که چندین وقت است دامنگیر بازار شده است و سهامداران به همین دلیل قصد خروج از بازار را دارند.

شاخص کل بورس امروز از دقایق آغازین معاملات روی ریل نزولی بود و با شیبی نسبتا شدید این دوره افت را پشت سر گذاشت، اما با وجود مثبت شدن نمادهای بزرگی از جمله «خساپا»، «ولکار» و «خودرو» باز هم شاخص در منطقه قرمز باقی ماند و تا انتهای معاملات با افت ۳ هزار و ۶۶۲ واحدی، به یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۹۱ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز درست پا به پای شاخص کل حرکت می‌کرد و از ابتدای معاملات، شاهد افت در این شاخص بودیم؛ البته، کاهش حجم خرید و فروش در سهم‌های کوچک علت عمده افت در این شاخص است که مدت زیادی است شاهد این رویه در این سهم‌ها هستیم. به هر حال، شاخص هم‌وزن تا انتهای معاملات با کاهش یک‌هزار و ۲۲۰ واحدی، روی خانه ۳۷۷ هزار و ۲۳۳ واحدی ایستاد. شاخص فلزات اساسی هم در حرکت با دو شاخص اصلی بازار هم‌راستا بود و تا انتهای معاملات ۲ هزار و ۱۵۰ واحد افت کرد و رقم ۹۰۱ هزار و ۹۳۸ واحد را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «غکورش»، «ولکار»، «خودرو»، «خپارس»، «خساپا»، «شپنا» و «شستا» بیشتر مورد توجه معامله‌گران بودند، اما نمادهای «فارس»، «تاپیکو»، «رمپنا»، «وپارس» و «وبصادر» بیشترین تأثیر منفی و نمادهای «کگل» و «شپنا» بیشترین اثر مثبت را روی شاخص کل داشتند. خودرو، بانک‌ها و فلزات اساسی هم برترین گروه‌های صنعت از لحاظ ارزش معاملات بودند.

امروز، نمادهای فولادی اکثرا در صف فروش بودند و نمادهای «فنورد»، «فپنتا» و «کویر» بیشترین افت قیمت را در سهام خود داشتند. نماد «فولاد مبارکه اصفهان» نیز افت قیمت را تجربه کرد. در میان معدنی‌ها «کگل» و «کچاد» رشد قابل قبولی داشتند و در بازار فرابورس، نماد «ذوب» با تقاضای خوب حدود یک درصد رشد قیمت داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با نوسان امروز شاخص کل اظهار کرد: در جریان معاملات امروز بازار سرمایه گروه‌های بانکی، فلزی و فولادی با افت قیمت همراه شدند و بیشترین تاثیر منفی را در روند بازار گذاشتند. دیگر گروه‌های بورسی هم امروز با وجود تعادل در صف‌های فروش اما معاملات مثبتی را ندارند و شاخص کل در یک ساعت ابتدایی بازار امروز چهار هزار واحد افت را تجربه کرد. امروز ارزش معاملات تا ساعت ۱۱ و در شروع نیمه دوم بازار همچنان یک هزار میلیارد تومان بود و نسبت به روز گذشته افت قابل توجهی را داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: نقدشوندگی که شاخصه اصلی در بازار سرمایه است مدتی است در بازار وجود ندارد و سرمایه‌های سهامداران قفل در صف‌ فروش است. باید توجه داشت تا زمانی که برای نقدشوندگی در بازار تلاشی صورت نگیرد رود نامتعادل و منفی بازار ادامه‌دار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره این سهم‌ها گفت: به نظر می‌رسد در یک ماه آینده سهم‌هایی که قفل در صف فروش هستند و با کاهش قیمت مواجه شده‌اند معاملاتشان تا حد خوبی روان شود و بازار نسبتا متعادل به کار خودش ادامه بدهد و بازار مثبت شود.

نوروزی در تحلیل سهم‌های مختلف بازار سرمایه اشاره کرد: اگر در بازار گروهی بخواهند رشد قابل توجهی را داشته باشند نمادهای فلزی و پتروشیمی هستند و دلیل روند صعودی آنها هم افزایش نرخ‌های جهانی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دلایل داخلی موثر در رشد این گروه ‌ها را به حساب بیاوریم باید به این موضوع اشاره کنیم که دولت‌ها در شروع کارشان تلاش مضاعفی در جهت ثابت نگه داشتن نرخ دلار می‌کنند و به جهت آن که درآمد دلاری برای این گروه‌ها متصور نیستیم و تقاضا در خرید دلار هم در بازار باعث کاهش قیمت دلار نمی‌شود، این گروه‌ها از روند خوبی برخوردار خواهند بود.

کد خبر: ۹۳٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha