۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی نیازمند کمک غیر دولتی‌ها
مدیر عامل آبفای کشور اعلام کرد

اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی نیازمند کمک غیر دولتی‌ها

جانباز، مدیر عامل آبفای کشور گفت: برای سرعت گرفتن اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی، به کمک گروه‌های مختلف نیاز داریم.

به گزارش بازار، حمیدرضا جانباز با اشاره به اینکه دولت در سال‌های گذشته اقدامات گسترده‌ای در زمینه تامین آب شرب روستایی انجام داده است افزود: برای آبرسانی حدود ۱۰ میلیون نفر روستایی در طول ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم هدف گذاری شد تا از آب سالم بهداشتی برخوردار شوند که خوشبختانه بخش عمده‌ای از این تعهد تا پایان دولت به اتمام می‌رسد.

وی گفت: این کار در سال‌های گذشته از محل اعتبارات متمرکز ملی انجام نشده است بلکه با همکاری نمایندگان مجلس و دستور مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی اعتبارات مناسبی به این بخش اختصاص یافته است.

مدیر عامل آبفای کشور افزود: بخش عمده‌ای از اعتبارات آبرسانس روستایی را دولت تامین می‌کند، اما نیاز داریم برخی از طرح‌ها که در موافقتنامه‌ها نیستند و یا ما مقید به تخصیص هستیم توسط گروه‌های مختلف تامین اعتبار شود و در اجرا و تامین مصالح کمک کنند.

جانباز با اشاره به اینکه از سه سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در زمینه جمع آوری و کمک خیرین آب رسان در سطح کشور انجام داده ایم افزود: همچنین پارسال تفاهمنامه‌ای با بسیج سازندگی امضا کردیم که بر اساس آن برای آبرسانی به روستاهایی که در موافقتنامه ملی دیده نشده بودند اقدام خوبی انجام شد به طور مثال در جنوب کرمان از کمک بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استفاده کردیم.

جانباز گفت: امسال نیز در قالب بندهایی از قانون بودجه، قرار است قرارگاه امام حسن مجتبی به طرح‌های آبرسانی در سطح کشور کمک کند و در حال برنامه ریزی با سازمان برنامه و بودجه هستیم تا بتوانیم از این اقدامات حداکثر استفاده کنیم.

مدیر عامل آبفای کشور با اشاره به اینکه ۳۷ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد افزود: به حدود ۹۳/۵ درصد این روستاها بعد از انقلاب آبرسانی شد، اما تعدادی از این طرح‌های آبرسانی منابع آبی خود را از دست دادند ماننداستان‌های خشک در نیمه شرقی کشور و یا روستاهایی که شبکه آبرسانی آن‌ها فرسوده شدند.

وی با اشاره به این که در گام نخست باید منابع تامین آب پایدار را با تعریف مجتمع‌های آبرسانی در دستور کار قرار دهیم گفت: برای تعداد روستاهای باقیمانده که آبرسانی نشده اند با قیمت سال‌های گذشته بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و بخش‌هایی از فارس، خوزستان و خراسان جنوبی قرار دارند البته روستاهای فاقد آب سالم شرب زیر ۲۰ خانوار نیز داریم.

کد خبر: ۹۳٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha