۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
 انتظار بخش خصوصی از دولت آینده| از اهداف صادرات غیر نفتی سالانه ۱۵۵ میلیارد دلار عقب هستیم
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

انتظار بخش خصوصی از دولت آینده| از اهداف صادرات غیر نفتی سالانه ۱۵۵ میلیارد دلار عقب هستیم

سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: هیچ کشوری در دنیا بدون استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی نتوانسته، رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «سید حسین سلیمی» در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه انتظار بخش خصوصی از دولت آینده چیست، اظهار داشت: دولت باید تکلیف خود را با بخش خصوصی مشخص کند که آیا می خواهد که این رشد اقتصادی در کشور محقق شوند یا نه؟

عضواتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: ماحصل استقرار ثبات اقتصادی در کشور اطمینان بخش خصوصی از فعالیت های خود است تا این بخش بتواند با پشتوانه خوبی به کار خود ادامه دهند.

تغییرات ناگهانی قوانین و مقررات ثبات اقتصادی را بر هم می زند
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، با بیان اینکه هرگونه توسعه اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری، خرید ماشین آلات صنعتی،  ارز و ثبات قوانین و مقررات است، گفت: تغییرات ناگهانی قوانین و مقررات ثبات اقتصادی را بر هم می زند.

سلیمی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما این است که پس از راه اندازی واحد صنعتی توسط بخش خصوصی اعلام می کنند که بازپرداخت ارز ۷ هزار تومانی به بیش از ۲۰ هزار تومان افزایش یافته و این به برنامه ریزی بخش خصوصی لطمه می زند.

تورم در کشور ما نهادینه شده در حالی که بخش خصوصی همیشه نگران این است که آیا سود حاصل از فعالیت های اقتصادی در کشور متناسب با نرخ تورم است یا خیر؟

وی با اشاره به تورم سالانه کشور گفت: تورم در کشور ما نهادینه شده در حالی که بخش خصوصی همیشه نگران این است که آیا سودی حاصل از فعالیت های اقتصادی در کشور متناسب با نرخ تورم است یا خیر؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان بیان کرد: این در حالی است که در خیلی جاها مقررات اجازه نمی دهد که سود شما معادل میزان نرخ تورم در کشور است.

اقتصاد آزاد کنترل، تعزیرات و قیمت گذاری را نمی پذیرد
این عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: اقتصاد آزاد کنترل تعزیرات و قیمت گذاری را نمی پذیرد و بخش خصوصی به دنبال یک فعالیت شفاف اقتصادی است و این بخش در فعالیت های اقتصادی خود به دنبال انجام خلاف نیست.

سلیمی یادآور شد: اینکه از یک طرف سرمایه گذاری را تشویق کنیم و از طرف دیگر با قیمت گذاری فعالیت های اقتصادی را محدود کنیم این رویه و روش متضاد با یکدیگر جور در نمی آید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان افزود: هیچ وقت بخش خصوصی کشور به دنبال خلاف نبوده، بلکه این بخش همیشه به دنبال این بوده که تکلیف آن با دولت آن روشن باشد.

وی گفت: اگر قرار است قیمت ها و فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی کنترل شود تکلیف از اول روش باشد تا بخش خصوصی در فعالیت های صنعتی بنگاه های اقتصادی خود دچار سر درگمی نشود.

قبل از هرگونه سرمایه گذاری باید موانع و قوانین و مقررات مشخص و شفاف شود
این عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه قبل از هرگونه سرمایه گذاری باید موانع و قوانین و مقررات مشخص شود، اظهار داشت: متاسفانه پس از انجام سرمایه گذاری موانع را اعلام می کنند ارز نداریم در حالی که قبل از سرمایه گذاری باید همه مسایل شفاف باشد نه اینکه پس از سرمایه گذاری بگویند ارز نداریم و تسهیلات بانکی بیش از ۲۵ درصد سود دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان افزود: دولت نباید هرگونه برنامه ریزی را روی کاغذ بیاورد بلکه باید یک بار برای همیشه دولت مواضع خود را با فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی تعیین و تکلیف کند.

۲۵ سال پیش در همین اتاق بازرگانی ایران تصمیم گرفته شد که در سال ۱۴۰۴ صادرات غیر نفتی ایران به ۱۷۵ میلیارد دلار در سال افزایش یابد در حالی که هم اکنون صادرات ما پس از سالها تلاش به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است

وی تاکید کرد: چند سال پیش دولت ترکیه تصمیم گرفت که صادرات خود را توسعه دهد، هم اکنون صادرات ترکیه سالانه به بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات ترکیه ۱۷۰ میلیارد دلار ایران ۲۰ میلیارد دلار
عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: ۲۵ سال پیش در همین اتاق بازرگانی ایران تصمیم گرفته شد که در سال ۱۴۰۴ صادرات غیر نفتی ایران به ۱۷۵ میلیارد دلار در سال افزایش یابد در حالی که هم اکنون صادرات ما پس از سالها تلاش به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور وضعیت فعالیت های اقتصادی بسیار ضعیف شده است، اما از یک طرف طرح مالیات از عایدی سرمایه را در مجلس مطرح می شود، در حالی که در شرایط بحرانی کرونا اقتصاد ملی نیازمند ثبات بیشتری است.

سلیمی اظهار داشت: اعمال سیاست های با ثبات اقتصادی و تعامل با دنیا در توسعه اقتصادی کشورها اهمیت زیادی دارد نمی شود از یک طرف به تعامل با کشورهای جهان تاکید شود، در حالی که سفارتخانه کشوری را آتش بزند این دو اقدام با یکدیگر تعارض دارد.

کد خبر: ۹۳٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha