۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
دوری که به پایان نرسید؛ توافق احتمالی بعد از ریاست جمهوری روحانی
بازار گزارش می دهد؛

دوری که به پایان نرسید؛ توافق احتمالی بعد از ریاست جمهوری روحانی

دور ششم مذاکرات وین در حالی از روز شنبه در وین آغاز شده است که حصول توافق در این دور از گفتگوها متصور نیست.

جواد حیران نیا؛ بازار: دور ششم مذاکرات وین از دیروز شنبه آغاز شده است و مشخص شده است که توافق احتمالی به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول شده است.

حدودا بعد از دور چهارم مذاکرات بود که زمزمه هایی در خصوص حصول توافق در دور پنجم مطرح شد. اما دور پنجم هم بدون رسیدن به توافق به پایان رسید.

اما قبل از دور ششم سید عباس عراقچی احتمال حصول به توافق نهایی را در آن پیش بینی کرده کرده بود. عراقچی پس از پایان دور پنجم گفته بود: «من اطمینان دارم دور بعدی مذاکرات[دور ششم] همانی خواهد بود که در آن توافق نهایی حاصل می شود.»

«انریکه مورا» نماینده معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا و رئیس  پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین نیز با خوشبینی سخن از توافق احتمالی در دور ششم داده بود. وی گفته بود امیدواریم در دور بعدی گفتگوهای برجامی به توافق برسیم و به عنوان هماهنگ کننده برجام امیدوار بودم که این دور از مذاکرات آخرین دور باشد.

وی افزوده بود در حال حاضر به مرحله‌ای خواهیم رسید که باید با اصل مسائل رو برو شویم و منطقی است که هیات‌ها به پایتخت‌ها برگردند و پیشرفت کار را به مسئولان گزارش دهند. متن توافق درباره احیای برجام هنوز نهایی نشده است، اما امیدواریم متن نهایی اجرای کامل برجام در دور بعدی مذاکرات وین، حاصل شود.

وی تاکید کرده بود که تاکنون بعضی مسائل سیاسی و فنی باقی‌مانده است که نسبتا پیچیده‌اند. امیدوارم که برای رسیدن به توافق نهایی زمان زیادی لازم نباشد. اما اطمینان دارم که به توافق دست خواهیم یافت.

اما سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران با آغاز دور ششم گفته است: امروز[شنبه ۲۲ خرداد] ششمین دور مذاکرات با یک جلسه کمیسیون مشترک شروع شد و تصمیم بر این گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و مذاکراتی که کماکان مورد اختلاف است را در جلسات متعدد کارشناسی و سیاسی مورد بحث قرار دهیم و راه‌حل‌های لازم برای آنها پیدا شود.

وی افزود: با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یکسری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا، از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و باید برای آن برنامه ریزی شود و در آن خصوص دقت شود و برای آن شاخص تعیین شود.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: همین‌طور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، طبیعتا با توجه به پیشرفت‌های سریع علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خودش را دارد و اینها بحث‌های مفصلی را می‌برد و مجموعه این اقدامات در چه جدول زمانی باید انجام شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: مسلما آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد و بعد جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از آن است که به تعهداتمان برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست، ولی همین احتیاج به جدول بندی و جدول زمانی داریم و این‌که مشخص شود در چه روزی اگر به جمع بندی رسیدیم، بعد مراحل تایید و تصویب آن در هر کشور چگونه باشد؟ در چه مدت انجام شود و بعد چه مقدماتی باید برنامه ریزی شود و نهایتا در چه روزی به اجرا می‌رسیم و در آن روز آمریکا باید چه کار کند و بعد چگونه راستی آزمایی شود.

به گفته وی همه این‌ها مراحل مذاکراتی جزیی و فنی و بحث‌های سیاسی و حقوقی دارد.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: بلافاصله بعد از کمیسیون مشترک، جلسات مذاکراتی را شروع کردیم و مذاکرات ظرف روزهای آینده نیز ادامه خوهد داشت و تا به یک جمع بندی دست یابیم و به شکلی به موقعیتی برسیم که ان‌شاءالله تصویر تقریبا کاملی را از یک توافق نهایی داشته باشیم که وقتی این بار به پایتخت‌ها برمی‌گردیم، قابلیت تأمل و تصمیم گیری را داشته باشیم.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام، با صحبت‌های «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام هم‌نظری کرد.

اولیانوف بامداد یکشنبه با به اشتراک گذاشتن اظهارات عراقچی در صفحه توئیتر خود، نوشت: «کاملا موافقم که نمی‌توان در روزهای آینده، انتظار نهایی‌شدن مذاکرات وین را داشت.»

وی همچنین توضیح داد: «همچنین مشخص است که ما نمی‌توانیم تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۸ ژوئن) پیش‌نویس سند نهایی [مذاکرات وین] را مرتب و تکمیل کنیم.»

این دیپلمات روس اما در پایان تاکید کرد که با تمام اوصاف، توافق در مذکرات وین در دسترس است.

«وانگ کان» نماینده چین در مذاکرات وین با مشروع و قانونی خواندن نگرانی‌های ایران درباره رفع تحریم‌ها، تاکید کرد که واشنگتن باید ابتدا تحریم‌های غیرقانونی علیه تهران و طرف‌های ثالث را بردارد.

بر این اساس نمی توان انتظار داشت قبل از انتخابات ریاست جمهوری توافق در وین حاصل شود و ظاهرا ترجیح امریکا نیز این است تا دولت جدید در ایران سر کار آید و مذاکرات احتمالی پس از آن صورت گیرد.

بر اساس اظهارنظرهای هیاتهای مستقر در وین چند نکته حائز اهمیت است:

۱-هنوز در خصوص متن نهایی توافق به دسن نیامده است. چگونگی رفع برخی تحریمهای مرتبط با برچسب غیر هسته ای اعم از مبارزه با تروریسم، حقوق بشر و سلاحهای کشتار جمعی و ... کماکان مورد اختلاف است و خواسته های ایران در این خصوص هنوز تأمین نشده است.

۲-چگونگی اجرای برجام یکی از مسائل بغرنجی است که کماکان درباره آن توافقی صورت نگرفته است. کارگروهی در این خصوص ایجاد شده ولی موضوعاتی چون زمان بندی اجرای تعهدات از سوی ایران و امریکا حل نشده است. بر همین اساس نماینده چین در وین روز شنبه ۲۲ خرداد اعلام کرده «واشنگتن باید ابتدا تحریم‌های غیرقانونی علیه تهران و طرف‌های ثالث را بردارد.»

۳-امریکا با مشخص شدن نتیجه انتخابات در ایران در مورد چگونگی پیشبردن مذاکرات تصمیم گیری خواهد کرد. اگرچه واشنگتن برای ترسیم نظم مورد نظر دولت بایدن در منطقه به برجام و توافق با ایران نیاز دارد اما خیلی هم نمی خواهد وانمود کند توافقی ضعیف با ایران منعقد کرده و سایر نگرانی های واشنگتن در خصوص سیاست منطقه ای ایران و موضوع موشکی را مورد ملاحظه قرار نداده است.

۴-نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بر رویکرد اساسی دولت بعد در خصوص برجام تاثیر زیادی نخواهد داشت. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که بعضا قبلا با برجام مخالف بودند در مناظرات تلویزیونی از تداوم گفتگوها و رفع تحریمها حمایت کرده اند و اصل حصول به توفق را رد نکرده اند.

کد خبر: ۹۳٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha