۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
افزایش بازدهی خودرو و کاهش مصرف سوخت با گیربکس‌ ۲کلاچه
مدیرعامل شرکت صنعتی نیرومحرکه ایران خودرو تاکید کرد

افزایش بازدهی خودرو و کاهش مصرف سوخت با گیربکس‌ ۲کلاچه

به‌کارگیری گیربکس‌های دوکلاچه (DCT) در خودروهای اروپا رو به افزایش بوده و شرکت ایران خودرو نیز براساس توانمندی های فنی، توسعه این تکنولوژی و به‌کارگیری آن در برخی محصولات را دستور کار قرار داده است.

به گزارش بازار، داود اسماعیل‌پور با اشاره به طرح برخی دیدگاه‌های غیر کارشناسی و در خصوص استفاده از گیربکس‌های دوکلاچه، یادآور شد: استفاده از این تکنولوژی، صرفا به سبب قیمت ارزان آن نیست، بلکه در افزایش بهره وری خودرو و کاهش مصرف سوخت در محصولات تولیدی نیز موثر است.

وی تاکید کرد: فناوری موجود در تولید گیربکس‌های دوکلاچه ضمن کاهش آلاینده های زیست محیطی، شرایط را برای  رفع موانع و محدودیت های قانونی انتشار آلاینده ها فراهم می کند.

مدیرعامل شرکت صنعتی نیرومحرکه ادامه داد: در گیربکس های اتوماتیک رایج AT در حالت توقف خودرو با ترمز، تورک کانورتر (مبدل گشتاور) همیشه در مدار و درحال مصرف انرژی است، این در حالی است که در گیربکس‌های دوکلاچه، کلاچ در حالت خلاص قرار می گیرد.

اسماعیل‌پور در خصوص طرح موضوعاتی مانند خراب شدن قطعه و یا نوع تعمیر آن در این نوع گیربکس توضیح داد: امکان تعمیرات در گیربکس DCT، به سبب تشابه آن با گیربکس دستی، بهتر فرآهم می شود به وی‌ژه اگر دانش فنی بومی سازی شده و تولید آن در داخل کشور انجام گیرد.

وی تصریح کرد: در گیربکس های AT از طریق پمپ هیدرولیک داخل گیربکس این توان از موتور استفاده می شود و در طراحی مد نظر ایران خودرو موتور پمپ هیدرولیکی این کار را انجام می دهد و باید توجه شود که در گیربکس AT، پمپ هیدرولیک همواره در مدار است، در حالی که در سیستم DCT در زمان تعویص دنده مورد استفاده قرار می گیرد و انرژی کمتری مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی نیرومحرکه درخصوص تمهیدات دیده شده برای رفع مشکل افزایش دما در ترافیک و شیب در گیربکس (DCT)، توضیح داد: در این تکنولوژی کلاچ تر با سامانه کمکی حرکت در سربالایی (HSA) طراحی شده است که در ترافیک و در شیب سیستم ترمز به صورت اتوماتیک، خودرو را در شیب ثابت می کند و هیچ فشاری به کلاچ وارد نمی شود و البته برای سیستم کلاچ و گیربکس سیستم خنک کاری دیده شده است.
 

کد خبر: ۹۳٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha