۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
 استفاده از آب شُرب در برخی کارواش های تهران| مصرف آب در پایتخت به ۳.۵ میلیارد لیتر رسید
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با «بازار» خبر داد

استفاده از آب شُرب در برخی کارواش های تهران| مصرف آب در پایتخت به ۳.۵ میلیارد لیتر رسید

در حالیکه تهران دومین شهر فقیر کشور به لحاظ منابع آبی است، طبق گفته های مدیرعامل آبفای تهران هنوز در برخی از کارواش های پایتخت از آب شرب استفاده می شود و مصرف آب در پایتخت به ۳.۵ میلیارد لیتر رسید.

بازار؛ گروه انرژی: مصرف آب شرب تهران به ۳ میلیارد و ۵۲۱ میلیون لیتر رسیده است. شرکت آبفای تهران می گوید که مصرف آب در پایتخت ۱.۲ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است. از آن طرف موجودی سدهای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته و  البته کارشناسان می‌گویند که حجم آب موجود از ارقام گفته شده کمتر است زیرا سدها لایروبی نشده و گل و لای ته‌نشین شده ته سدها حجم آب را بیشتر نشان می‌دهند.

با وجود اینکه هنوز فصل بهار تمام نشده وزارت نیرو مدام از مردم می خواهند که برای گذر از بحران مصرف خود را مدیریت کنند. کاهش آب‌ ذخیره سدها، کاهش شدید بارندگی نسبت میانگین درازمدت ایران را در آستانه ورشکستگی آبی قرار داده و کشور بدترین خشکسالی نیم قرن اخیر را تجربه می کند. اما در حالی مسئولان بر کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی مصرف تاکید می کنند و بحران آب به یک معضل جدی در کشور تبدیل شده که  که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران از استفاده از آب شرب در برخی از کارواش های تهران خبر می دهد.  

مصرف آب از مرز ۳.۵ میلیارد لیتر در شبانه روز گذشته و ذخایر آبی تهران در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد، اما طبق گفته های مدیرعامل آبفای تهران هنوز در برخی از کارواش های تهران از آب شرب استفاده می شود

«محمدرضا بختیاری» مدیرعامل آبفای تهران در گفتگو با بازار می گوید که عمده کارواش های شهر تهران از آب چاه ها استفاده می‌کنند. اما در برخی کارواش ها از آب شهری برای شست و شوی خودرو استفاده می کنند که مقدار آب مصرفی آن ها بسیار بسیار ناچیز است.

استفاده از آب شرب در برخی از کارواش های تهران در حالی است که بختیاری خود پیشتر خود از احتمال جیره بندی آب خبر داده بود . همچنین طبق گفته های باقری معاون شرکت فاضلاب استان تهران از اول خرداد ‌ماه به تمامی مشترکان پرمصرف و بد مصرف اخطار ارسال خواهد شد و در صورت تداوم، محدودیت مصرف را اعمال خواهد شد.  

تامین و توزیع هر لیتر آب شرب  در تهران چیزی حدود ۲۷۰۰ تومان برای وزارت نیرو تمام می شود در حالیکه آب بهای دریافتی از مردم حدود حدود ۸۰۰ تومان است

تعرفه آب مصرفی کارواش ها چگونه محاسبه می شود؟
درحال حاضر تامین و توزیع هر لیتر آب شرب در تهران چیزی حدود ۲۷۰۰ تومان برای وزارت نیرو تمام می شود در حالیکه آب بهای دریافتی از مردم حدود حدود ۸۰۰ تومان است. او در پاسخ به این سوال که تعرفه آب کارواش ها چگونه محاسبه می شود، گفت: تعرفه آب کارواش ها ۳ الی ۴ برابر آب شرب خانگی است اما رقم دقیق ریالی آن را نمی دانم.

با این حساب کارواش هایی که از آب شرب استفاده می کنند به ازای هر متر مکعب مصرف آب شرب بین ۲۴۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان است.

 الگوی مصرف آب برای هر واحد مسکونی ماهانه  ۱۴ هزار لیتر (۱۴ مترمکعب) آب است. واحدهای مسکونی که تا ۲۸ مترمکعب در ماه مصرف کنند جزو پر مصرف‌ ها و گروهی که بیش از ۲۸ متر مکعب آب در ماه مصرف کنند در رده بد مصرف‌ ها هستند

مصرف مجاز چقدر است؟
شرکت آب و فاضلاب تهران می گوید که الگوی مصرف آب برای هر واحد مسکونی در شهر تهران در یک ماه ۱۴ هزار لیتر (۱۴ مترمکعب) آب است. واحدهای مسکونی که تا ۲۸ هزار لیتر (۲۸ متر مکعب) آب در ماه مصرف کنند جزو پر مصرف‌ ها و گروهی که بیش از ۲۸ متر مکعب آب در ماه مصرف کنند در رده بد مصرف‌ های آب استان تهران قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر  ۷۰ درصد تامین آب شرب تهران از منابع آب سطحی و ۳۰ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد که با کاهش بارش‌ها، سهم آب‌های سطحی کاهش و سهم منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد که این روند به معنای استفاده از ذخایر آب نسل آینده است اما این مساله برای پایتخت نشینان چندان جدی نیست.

کد خبر: ۹۳٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha