۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
رکوردشکنی در سرعت بازسازی اقتصاد دنیا؛ هشداری در مورد نابرابری اقتصادی
بازار گزارش می دهد؛

رکوردشکنی در سرعت بازسازی اقتصاد دنیا؛ هشداری در مورد نابرابری اقتصادی

طبق گزارش بانک جهانی سرعت بازسازی اقتصادی بعد از کرونا بالاترین سرعت طی ۸۰ سال اخیر خواهد بود ولی این رشد تنها محصول عملکرد شمار محدودی از کشورها از جمله امریکا و چین و اروپای غربی است.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی، روند بازسازی اقتصاد جهان سرعت گرفته است. طبق گزارش اخیر بانک جهانی سرعت بازسازی اقتصاد دنیا بعد از تجربه رکود ناشی از همه گیری بالاترین نرخ طی ۸۰ سال گذشته بود ولی همچنان نابرابری در سرعت بازسازی اقتصادی مشکلی عمده است. این نابرابری در رشد اقتصادی دنیا ریشه در عدم توزیع عادلانه واکسن در دنیا دارد و می تواند اثرات ماندگار و طولانی مدتی را برای جهان به همراه بیاورد.

بانک جهانی در این گزارش تاکید کرد کشورهای فقیر و کشورهای در حال توسعه از روند رشد اقتصادی دنیا باز مانده اند زیرا این کشورها نتوانسته اند سهم زیادی از جمعیت خود را واکسینه کنند و خطر ایجاد موج های تازه از همه گیری کرونا در این کشورها وجود دارد.

در بسیاری از کشورهای فقیر شمار واکسن های تزریق شده به ۱۰۰۰ دوز هم نمی رسد و در اغلب این کشورها حتی آمارهای دقیقی در مورد شمار مرگ ها نیز وجود ندارد. این در حالیست که در کشورهای صنعتی بالغ بر ۵۰ درصد از مردم واکسینه شده اند و در کشوری مانند چین بالغ بر ۸۵۰ میلیون دوز واکسن به بیش از ۶۴۰ میلیون نفر تزریق شده است. در این کشورها زندگی با سرعت به حالت عادی باز می گردد و روزهای خوبی در انتظار اقتصاد و اجتماع آنها است.

اقتصاد جهان با نرخ ۵.۶ درصد رشد می کند
بانک جهانی پیش بینی کرد در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا با نرخ ۵.۶ درصد رشد خواهد کرد در حالیکه در گزارش ماه ژانویه نرخ رشد اقتصادی دنیا برابر با ۴.۱ درصد پیش بینی شده بود.

در این گزارش آمده است: «این سریعترین بازسازی اقتصاد دنیا بعد از تجربه رکود است و دلیل این سرعت بالای بازسازی اقتصادی چند کشور خاص از جمله امریکا و چین هستند.این کشورها می توانند موتور رشد اقتصاد دنیا شوند ولی در این سال ما بالاترین تفاوت اقتصادی بین کشورهای فقیر و ثروتمند را تجربه خواهیم کرد و فقر و گرسنگی بیش از پیش رشد خواهد کرد. در سال ۲۰۲۱ نرخ رشد اقتصادی کشور چین به ۸.۵ درصد می رسد در حالیکه  اقتصاد امریکا با نرخ ۶.۸ درصد رشد می کند که از متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا هم بالاتر است. نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه به استثنای چین برابر با ۴.۴ درصد خواهد بود و اقتصاد کشورهای فقیر با نرخ ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد خواهد کرد.»

با وجود این رشد سریع اقتصادی در دنیا بازهم در سال ۲۰۲۲ بزرگی اقتصاد دنیا ۲ درصد کوچکتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود. این در حالیست که کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا حتی تا سال ۲۰۲۴ هم نمی توانند به وضعیت قبل از همه گیری کرونا باز گردند.

بانک جهانی که در این گزارش زنگ خطر را در مورد رشد نا برابر اقتصادی در دنیا به صدا درآورده است نوشت: «۹۰ درصد از کشورهای صنعتی در سال آینده به وضعیت قبل از کرونا باز می گردند ولی در کشورهای در حال توسعه این وضعیت مشاهده نخواهد شد. کشورهای در حال توسعه و فقیر حتی در سال ۲۰۲۲ هم موج های تازه ای از همه گیری را تجربه خواهند کرد و نمی توانند روی بازسازی اقتصادی خود تمرکز کنند.»

فقر و نابرابری میراث کرونا است
«دیوید مالپاس» رییس بانک جهانی در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: «با وجود اینکه سرعت بالای رشد اقتصادی دنیا خبر بسیار خوبی است ولی باید در نظر داشت که نابرابری می تواند چالشهای زیادی را برای جهان ایجاد کند. در سالهای آتی ما شاهد فزایش نرخ فقر و گرسنگی در دنیا خواهیم بود. رشد نابرابر اقتصادی بسیاری از کودکان ساکن در کشورهای فقیر را از تحصیل محروم می کند و مانع از کسب درامد و اشتغال مناسب آنها در بزرگسالی می شود. در واقع این بحران در کشورهای فقیر تاثیراتی طولانی مدت خواهد داشت و حتی می تواند روی زندگی کودکان محروم تا سالهای طولانی تاثیر گذار باشد.»

به همین دلیل است که در گزارش در مورد ضرورت همکاری کشورهای صنعتی در زمینه توزیع عادلانه واکسن صحبت شده است. از طرف دیگر بخشش بدهی های دولتی کشورهای در حال توسعه و فقیر به منظور حمایت مالی از انها در پسا کرونا نیز سیاست دیگری است که باید مد نظر قرار بگیرد. افزایش بودجه های مرتبط با آموزش کودکان در کشورهای در حال توسعه و سرمایه گذاری در مقابله با فقر هم موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر: ۹۳٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha