۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
کابوس خاموشی برق در مازندران؛ نیروگاه های کوچک به خط شدند
بازار گزارش می‌دهد؛

کابوس خاموشی برق در مازندران؛ نیروگاه های کوچک به خط شدند

ساری- با شروع موج جدید گرما و درپیش بودن فصل تابستان، کابوس خاموشی لرزه برتن صنایع تولیدی و کارگاه های مازندران انداخته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هنوز تابستان از راه نیامده چراغ تولید در برخی از مناطق مازندران خاموش شده است و دولتی‌ها کمبود و مردم ضعف برنامه ریزی را دلیل این قطع برق اعلام می‌کنند.

خاموشی‌های برق در زمستان و بهار خسارت‌های زیادی به مردم و صنایع وارد کرده است و به باور مردم و تولیدکنندگان، خاموشی‌های مکرر هم کلافه کننده و هم خسارت زا است. یک شهروند آملی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته هر روز و هر ۱۰ ساعت دو ساعت برق قطع می‌شود، افزود: خاموشی برق سبب ازکارافتادن لوازم برقی و خانگی شده است.

خسارت قطع برق به مردم
حسینی با بیان اینکه نه مسئولان پاسخگو هستند و نه برای جبران خسارت اقدامی شده است، ادامه داد: از طریق رانندگی امرار معاش می‌کنم و قطع برق سبب سوختن یخچال منزلم شده است.

قطع برق برای مغازه داران و اصناف نیز مشکلات خاص را ایجاد کرده و به گفته یک مغازه دار ساروی، زمانی که برق می‌شود، دستگاه‌های کارت خوان از کار می‌افتد و عملاً خدمات دهی به مشتریان راکد می‌شود.

احمد جعفری با بیان اینکه کمبود زیرساخت‌ها و عدم مدیریت از جمله دلایل قطع مکرر برق است، افزود: هر روز دو ساعت برق قطع می‌شود و باید زمان خاموشی‌ها اطلاع رسانی شود.

بخش خصوصی برای تولید برق وارد میدان شدند
با آنکه بخش خصوصی در مازندران برای ساخت نیروگاه اقبال نشان داده، سو مدیریت‌ها در مصرف و تولید سبب شده تا مازندران زودتر از موعد و در هوای ملایم بهاری نیز اسیر بی برقی شود. حسین افضلی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی برای تولید انرژی خوب وارد میدان شده است، افزود: ۲۷۳ مگاوات برق توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی و مقیاس کوچک تولید می‌شود.

کابوس خاموشی برق در مازندران؛ نیروگاه های کوچک به خط شدند

وی با اظهار اینکه با اینکه بخش خصوصی نوشهر ۴۶۰ مگاواتی را وارد مدار کرده است، افزود: برق را از شبکه‌های سراسری تأمین می‌کنیم و بخش خصوصی سرمایه گذاری ها خوبی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه برای مدیریت مصرف سهمیه خاموشی داده می‌شود، افزود: در روزهای گرم سهمیه و سقف پیک افزایش می‌یابد و کمبودهای برق در کشور به صورت یکسان توزیع می‌شود.

برای پیک تابستان آماده ایم
در استان مازندران نیروگاه بزرگ نکا در حال فعالیت است و به رغم تولید شبانه روزی همچنان شاهد کمبود و خاموشی برق در استان هستیم. محسن نعمتی مدیرعامل نیروگاه نکا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای گذر از پیک تابستان آمادگی کامل را داریم، اظهار داشت: امسال با توجه به افزایش دمای هوا، نیاز به مصرف برق افزایش یافته است.

وی افزود: همان طور که مصرف برق بیشتر می‌شود باید تولید نیروگاه‌های نیز افزایش یابد تا پاسخگوی نیازها باشد.

نعمتی با اظهار اینکه نیروگاه نکا با انجام تعمیرات دوره‌ای و تخصصی برای گذر از پیک تابستان آمادگی لازم را دارد، افزود: میزان تولید نسبت به سال قبل رشد ۲۴ درصدی را دارد.

مدیرعامل نیروگاه نکا با بیان اینکه برای تولید برق در نیروگاه آمادگی کامل را داریم افزود: امیدواریم با تمام توان، تولید را وارد شبکه کنیم تا تابستان با مشکل خاموشی مواجه نباشیم.

وی شمار واحدهای نیروگاه نکا را چهار واحد بخار هریک به ظرفیت ۴۴۰ مگاوات، دو واحد گازی با ظرفیت ۱۳۷ مگاوات، یک واحد بخار سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات بیان کرد و گفت: در مجموع ظرفیت نیروگاه دو هزار و ۲۱۴ مگاوات است که نقش تعیین کننده‌ای در تأمین و تولید انرژی دارد.

نعمتی تصریح کرد: طی دو ماه ابتدایی امسال بیش از ۱.۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه تولید شده است.

خاموشی برق در مازندران بیش از هر بخشی به تولید و صنعت لطمه زده است و برخی از مسئولان خسارت هر بار قطعی برق را در استان ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرده اند.

مصرف برق روند افزایشی دارد
افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در مازندران سبب شده تا چراغ تولید در برخی از نواحی استان از کار بیفتد، این درحالی که مسئولان امر همچنان به جای رفع مشکلات تولید برق، بر ساز مدیریت مصرف می‌نوازند. کیوان فرح زاد مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به روند افزایشی مصرف برق در غرب استان اظهار داشت: در حال حاضر میزان مصرف نسبت به روزهای قبل روند افزایشی دارد و با رشد دما، نگران هستیم که میزان مصرف همچنان رشد داشته باشد.

کابوس خاموشی برق در مازندران؛ نیروگاه های کوچک به خط شدند

وی بر لزوم همراهی و همکاری مردم برای پایدار بخشی به مصرف برق تاکید کرد و گفت: میزان مصرف برق در سال جاری نسبت به سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران ادامه داد: در سنوات گذشته در دو ماه اول سال دو تا سه درصد مصرف برق افزایش داشت که امسال به ۲۲ درصد رسیده است.

فرح زاد یادآور شد: سقف میزان مصرف برق در استان طبق مطالعات فنی و بررسی شرایط دمای هوا روزانه ابلاغ می‌شود و شرکت‌های برق در قالب قراردادهایی با مشترکان پرمصرف و صنایع از آنان می‌خواهند نسبت به تعدیل مصرف برق اقدام کنند.

وی اعمال مشوق و پاداش، تغییر شیفت کاری صنایع را از جمله طرح‌ها برای تعادل بخشی مصرف برق بیان کرد و گفت: هر روزه تلاش می‌کنیم تا میزان سهمیه و سقف مصرف برق را پایش و بررسی کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران ادامه داد: در تلاش هستیم تا سقف خاموشی‌ها را کاهش دهیم از این رو همکاری مشترکان و صنایع در این راستا الزامی است.

کد خبر: ۹۳٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha