۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
معرفی ۷ رقم جدید برنج در ۸ سال اخیر
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور عنوان کرد

معرفی ۷ رقم جدید برنج در ۸ سال اخیر

حسینی، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: هفت رقم جدید برنج از سال ۹۲ تاکنون در راستای افزایش کمی و کیفی تولید به کشاورزان معرفی شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، تعداد ارقام برنج معرفی شده از سوی این موسسه را از ابتدای تاسیس تاکنون ۵۵ رقم عنوان کرد.

مریم حسینی اظهار داشت: موسسه تحقیقات برنج کشور، ارقام جدید برنج را در سه گروه ارقام خوش کیفیت، ارقام پُرپتانسیل و ارقام متحمل به خشکی معرفی کرده است.

وی اظهار داشت: ارقام خوش کیفیت از نظر کیفیت پخت، عطر و طعم مشابه ارقام محلی هستند، اما در عین حال معایب ارقام محلی مانند ارتفاع بوته بلند و آسیب پذیری در برابر خوابیدگی یا ورس و حساسیت به بیماری بلاست را در آنها برطرف کرده ایم.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان این که عملکرد ارقام خوش کیفیت اصلاح شده، بالاتر از ارقام محلی است، گفت: این ارقام بین ۵ تا ۶ تن در هکتار عملکرد شلتوک دارند و ارقام گیلانه، آنام و گیلار جزو ارقام خوش کیفیت اصلاح شده با عملکرد مناسب هستند.

حسینی درباره ویژگی های ارقام پر پتانسیل اظهار داشت: این ارقام عملکردی بیش از ۷ تن در هر هکتار دارند و از لحاظ کیفیت پخت نیز مطلوب هستند ضمن آن که این ارقام متحمل به بیماری بلاست بوده و علاوه بر پاکوتاهی، زودرس نیز هستند.

وی اضافه کرد: ارقام  جدید تیسا، رش و طلوع جزو این گروه از ارقام پُرپتانسیل هستند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در مورد ارقام متحمل به خشکی گفت: رقم کیان نخستین رقم برنج متحمل به خشکی و حاصل پژوهش مشترک با پژوهشکده کشاورزی هسته ای (زیر مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران) است که امسال رونمایی خواهد شد.

وی عملکرد تولید رقم کیان را در شرایط تنش خشکی حدود ۴ تن در هکتار و در شرایط نرمال حدود ۶ تن در هر هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: امسال این رقم برنج در مناطقی از استان گیلان که دارای بحران آب است، به صورت پایلوت در مزارع کشاورزان کشت شده است.

حسینی از اجرای یک طرح پایلوت در زمینه بهبود تغذیه گیاهی در سال ۱۴۰۰ در برخی از شالیزارهای استان های گیلان و مازندران خبر داد و هدف از اجرای این طرح را پوشش خلا عملکرد تولید در شالیزارها عنوان کرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور افزود: در این طرح، تعدادی کشاورز از نقاط مختلف استان های گیلان و مازندران انتخاب شدند تا در قالب نسخه نویسی کود و تعیین مقدار و نوع مصرف این نهاده پس از آزمایش تجزیه خاک و همچنین مدیریت مزرعه با کمک کارشناسان و مروجان، عملکرد تولیدشان را بالا ببرند.
وی اظهار امیدواری کرد: انتقال یافته های به‌نژادی و به‌زارعی به شالیکاران عزیز، علاوه بر افزایش تولید برنج ایرانی به حفظ پایداری تولید برنج نیز کمک کند.

کد خبر: ۹۳٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha