۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
ارتقای کیفی گردشگری استان سمنان مهمترین رسالت دولت جدید است
یک فعال گردشگری و میراث فرهنگی:

ارتقای کیفی گردشگری استان سمنان مهمترین رسالت دولت جدید است

سمنان- رحیمیان، کارشناس حوزه گردشگری با بیان اینکه ارتقای کیفی گردشگری مهمترین خواسته سمنانی‌ها از دولت جدید است، بیان کرد: مردم امروز جای خالی برنامه‌ریزی بر روی داشته‌های استان را احساس می‌کنند.

علیرضا رحیمیان در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم اقلیم، طبیعی، جغرافیایی، ابنیه تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و… برای جذب گردشگری است، تاکید کرد: در یک دهه اخیر متأسفانه نگاه درست مبتنی بر برنامه‌ریزی برای گردشگری استان وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه نهایت کار گردشگری در استان به ایجاد بوم گردی‌های فراوان در روستاها و برگزاری برنامه‌های روتین منتهی شده است، تاکید کرد: امروز استان سمنان در دوران کرونا نیاز جدی و مبرم به برنامه کوتاه مدت و میان مدت برای بهره‌گیری از ظرفیت پساکرونا در بخش گردشگری است اما نگاه نادرست مسئولان میراث فرهنگی استان سبب شده تا فقط به امور روتین پرداخته شود.

مسافرت ارزان و ساده
این فعال گردشگری بیان کرد: دو اصل مهم توسط میراث فرهنگی باید در این یکسال و نیم گذشته لحاظ می‌شد نخست احصای مسیرهای گردشگری ارزان قیمت و کوتاه مدت برای خانواده‌هایی که پس از دوران کرونا، تقاضای مسافرت را یکباره افزایش خواهند داد و سپس برنامه‌ریزی برای شناسایی مزیت گردشگری در هر نقطه از استان و کمک به مسئولان ارشد استانی و دولتی برای تقویت زیرساخت‌ها در آن ناحیه؛

رحیمیان با بیان اینکه سمنان، مهدی شهر، سرخه و شرق استان سمنان مزیت‌های ویژه گردشگری دارند، تاکید کرد: امروز برای توسعه اقتصادی محکوم هستیم که پیوست گردشگری را در تمام امور حتی ورزش، صنعت، کشاورزی و… داشته باشیم تا بتوانیم بر روی مزیت اصلی یک منطقه سرمایه گذاری کنیم که احصا و پیشنهاد آن رسالت میراث فرهنگی است.

وی افزود: شورای برنامه ریزی بهترین مکان برای این است که میراث فرهنگی در بین دستگاه‌های دولتی حضور یافته و از آنها بخواهد که پیوست‌های گردشگری را مثلاً در منطقه بیارجمند مطرح سازند تا شاد رشد مزیت اصلی گردشگری و سرمایه گذاری بر روی آن باشیم. از سوی دیگر میراث فرهنگی باید یک هیئت رایزن سرمایه گذاری داشته باشد تا هر سرمایه گذار که به استان ورود می‌کند بتواند از پکیج‌های تدوین شده توسط این اداره کل استفاده کند.

فقدان رایزنی اقتصادی
این کارشناس ادامه داد: این هیئت رایزن اقتصادی و سرمایه گذاری باید ده‌ها و بلکه صدها طرح گردشگری با سرمایه ۲۰ میلیون تا ۲۰ میلیارد تومان را همیشه و در تمام ماه‌های سال آماده داشته باشد تا سرمایه گذاران را جذب کند آن هم بر حسب مزیت‌های گردشگری هر منطقه اما به جای میراث فرهنگی چه کرده است؟ فقط در این سال‌ها شاهد صدور بی رویه مجوز بومگردی بوده‌ایم که نه برای آن بستر فرهنگی آماده است، نه جاذبه‌ها برندسازی شده‌اند و نه اصلاً می‌تواند توسعه پایداری را در بخش گردشگری پدید آورد که اگر این‌طور بود با یک تعطیلی موقتی کرونا گردشگری استان به قهقرا نمی‌رفت.

رحیمیان بیان کرد: برند سازی، معرفی مسیرهای دو روزه ارزان قیمت برای دوران پساکرونا که مردم تقاضای سفر دارند اما پول اندکی دارند، ایجاد هیئت رایزن اقتصادی و سرمایه گذاری، جلوگیری از صدور بی رویه مجوز بومگردی به نام اشتغال زایی، نگاه به مزیت شناسی و توسعه پایدار بخش گردشگری و… در زمره تقاضاهای استان سمنان از دولت جدید در بخش گردشگری است.

کد خبر: ۹۳٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha