۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
وضعیت نگران کننده تولید گندم| خشکسالی احتمال گرانی مواد غذایی را افزایش داد
«بازار» گزارش می دهد

وضعیت نگران کننده تولید گندم| خشکسالی احتمال گرانی مواد غذایی را افزایش داد

خشکسالی احتمال گرانی مواد غذایی را بالا برده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی میگوید کاهش بارندگی ها میزان تولید محصولات زراعی و باغی را ۱۰ درصد کاهش داده و حجم تولید و کیفیت گندم به شدت نگران کننده است.

بازار؛ گروه انرژی: بحران آب امنیت غذایی و معیشت کشور را تهدید می کند. تورم خوراکی به اوج خود رسیده و رشد قیمت محصولاتی همچون برنج و میوه های نوبرانه حسابی خبر ساز شده است. شالیزارهای شمال کشور خشک شده و عضو هیات مدیره خبرگان کشاورزی از احتمال افزایش واردات برنج خبر می دهد. معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در گفتگو با بازار از کاهش حداقل ۱۰ درصدی محصولات زراعی و باغی خبر می دهد و می گوید که وضعیت کشت گندم به شدت نگران کننده است. جدای از این خشکی مراتع هم تولید دام را غیر اقتصادی کرده و کارشناسان از تکرار تجربه بازار مرغ اینباره در بازار گوشت قرمز خبر می دهند.

کاهش بارندگی ها موجب شده که میزان تولید محصولات زراعی و باغی حدود ۱۰ درصد کمتر شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی در حالی این خبر را اعلام می کند که گرانی های اخیر، موجب حذف میوه از سبد مصرفی خانوار شده است

کاهش ۱۰ درصدی تولید محصولات زراعی و باغی 
سازمان هواشناسی می گوید که بارندگی ها در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۴۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش داشته است. این کاهش بارندگی ها در شرایطی است که افزایش متوسط دما و آغاز زودهنگام گرما، میزان تبخیر آب را هم افزایش داده است.

علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی می گوید: برآوردهای اولیه انجام شده در دفتر بحران وزارت جهاد کشاورزی تنها در بخش زراعی و باغی حدود ۱۰ میلیون تن تولید محصولات کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر طبق گفته های او میزان تولید محصولات زراعی و باغی را ۱۳۰ میلیون تن در نظر بگیریم، می توان گفت که امسال دست کم تولیداتمان در این بخش ۱۳ میلیون تن کمتر از پارسال خواهد بود.

میوه وارداتی ارزان تر از داخلی 
این مقام مسئول در حالی از کاهش تولید محصولات باغی و زراعی خبر می دهد که رشد سرسام آور قیمت ها، میوه و صیفی جات از سبد مصرفی خانوار ها حذف کرده است. گشتی در مغازه های شهر نشان می دهد که ارزان ترین میوه این روزهای کشور یک میوه وارداتی است. در حالی هر کیلو موز به قیمت ۳۰ هزار تومان فروخته می شود که تقریبا تمامی میوه های باغی کشور قیمتی بالاتر از ۳۰ هزار تومان دارند.

 در حال حاضر هر کیلو گیلاس به قیمت حدود ۵۰ هزار تومان، زردآلو و آلو قطره طلا ۴۰ هزار تومان، سیب ۳۵ هزار تومان فروخته می شود. البته قیمت میوه های جالیزی کمی مناسب تر است. به عنوان مثال هر کیلو هندوانه ۷ هزار تومان، طالبی ۱۰ هزار تومان، خیار ۹ هزار تومان فروخته می شود.

بدترین و نگران کننده ترین کاهش تولید  در حوزه کشاورزی مربوط به گندم است جدای از کاهش سطح تولیدات دیم، کشت گندم  در اراضی آبی هم دچار مشکل شده و کیفیت تولیدات تا حد زیادی افت کرده است 

میزان تولید کمتر شد، کیفیت بدتر 
البته معاون وزیر جهاد کشاورزی می گوید که بدترین و نگران کننده ترین کاهش تولید مربوط به گندم است. به گفته مرادی، بخش زیادی از گندم کشور به صورت دیم تولید می شود. کاهش بارندگی ها موجب شده که سطح زیادی از کشت گندم را از دست بدهیم. ضمن اینکه تولید این محصول در اراضی آبی هم دچار مشکل شده و کیفیت تولیدات تا حد زیادی افت کرده است.

باران نبارید گوشت گران شد 
خشکسالی امسال که گفته می شود در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده، تولید دام را به چالش کشیده است. معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی می گوید : بسیاری از مراتع کشور امسال خشک بوده و عملا امکان تغذیه دام در مراتع وجود ندارد. هم اکنون دامداران ناچار هستند که نهاده مورد نیاز دام های خود را از بازار به قیمت ها بالا تهیه کنند و همین مساله قیمت تمام شده تولید دام را به شدت بالا برده و سطح تولید دام کمتر شده است.

در حال حاضر هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی به قیمت ۱۵۰ هزار تومان در بازار فروخته می شود. بررسی قیمت ها نشان می دهد که قیمت گوساله ساله در یک ماه اخیر حدود ۳۰ هزار تومان رشد کرده است.

بسیاری از مراتع کشور امسال خشک بوده و عملا امکان تغذیه دام در مراتع وجود ندارد. برخی از فعالان بازار نگرانند تجربه بازار مرغ اینبار در بازار گوشت قرمز تکرار شود 

تکرار تجربه بازار مرغ اینبار در بازار گوشت قرمز 
برخی از فعالان بازار می گویند که احتمال دارد که تجربه بازار مرغ در بازار گوشت قرمز تکرار شود و اگر مسئولان از حالا فکری نکنند در ماه های آینده با رشد افسار گسیخته قیمت ها در این بخش مواجه شویم.

در حالی گرانی بازار گوشت را تهدید می کند که برخی بررسی های انجام شده در سال گذشته نشان می دهد که گوشت قرمز  در حال حذف شدن از سبد مصرفی خانوارهاست.   بر اساس یک نظرسنجی که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در خصوص سبد غذایی خانوار ایرانی انجام داده، مشخص شده است که ۸.۲ درصد از خانوارهای ایرانی در یک سال گذشته گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند.

در این بین فقط ۴.۳ درصد خانوارهای ایرانی هر روز گوشت قرمز مصرف می‌کنند. ۴۰.۲ درصد گفته‌اند در هفته چند روز و ۳۲.۸ درصد در ماه چند روز گوشت قرمز مصرف می‌کنند. شایان ذکر است ۱۴.۴ درصد خانوارها در سال گذشته چندبار گوشت قرمز مصرف کرده‌اند. درخصوص میزان مصرف گوشت مرغ در خانوارهای ایرانی طبق نتایج نظرسنجی می‌توان گفت: ۴.۴ درصد خانوارها هر روز، ۶۲ درصد چند روز در هفته و ۲۸.۴ درصد چند روز در ماه گوشت مرغ مصرف می‌کنند. ۳.۷ درصد خانوارها طی سال گذشته چندبار گوشت مرغ مصرف کرده‌اند و ۱.۳ درصد گفته‌اند اصلاً گوشت مرغ مصرف نمی‌کنند.

قیمت برنج ایرانی درحالی در آستانه ۵۰ هزار تومان قرار گرفته که پیش بینی ها از احتمال کاهش تولید این محصول و افزایش واردات آن  حکایت می کند

قیمت برنج ایرانی ۲ برابر شد 
اما برنج دیگر قوت غالب ایرانی ها است که از رشد قیمت ها بی نصیب نمانده است. در حال حاضر هر کیلو برنج هاشمی درجه یک در آستانه ۵۰ هزار تومان قرار گرفته است.

این در حالی است که هر کیلو برنج ایرانی در خرداد ماه پارسال بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان فروخته می شود. این تغییر قیمت نشان می دهد که قیمت ها نسبت به پارسال تقریبا دو برابر شده است.

 برخی از فعالان بازار افت تولید ناشی از کاهش بارندگی ها را دلیل اصلی رشد قیمت ها می دانند و برخی دیگر مدعی اند که رسوب ۱۰۰ ها تن برنج در بنادر کشور منجر به رشد قیمت ها شده است. بررسی آخرین وضعیت واردات برنج در آمار گمرک ایران از این حکایت دارد که در سال گذشته ۹۳۶ هزار و ۸۰۹ تن برنج به ارزش ۸۶۸ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار واردات انجام شده است.

در فروردین امسال نیز میزان واردات برنج ۹۹ هزار تن به ارزش یک میلیون دلار بوده و در حال حاضر حدود ۴۳ هزار تن برنج در بنادر دپو شده است.

در این میان بسیاری از فروشندگان اذعان می‌کنند که با عرضه برنج نو، قیمت برنج ایرانی به سبب افزایش هزینه‌های تولید و کارگری ممکن است به بالای ۵۵ هزار تومان برسد.

کد خبر: ۹۳٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha