۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
هجمه سوداگران در مقابل مالیات بر عایدی سرمایه راه به جایی نمی برد
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید:

هجمه سوداگران در مقابل مالیات بر عایدی سرمایه راه به جایی نمی برد

زارع، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: مالیات بر عایدی سرمایه از ویژه خواری‌ها و سوداگری جلوگیری می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رحیم زارع با اشاره  به تصویب کلیات مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، گفت: در حال حاضر نرخ بازگشت سرمایه انتظاری و واقعی در تعداد زیادی از فعالیت‌های غیرمولد نظیر سفته‌بازی در بازارهای ارز، طلا، املاک و رانت جویی در واردات و گرفتن تسهیلات ارزان دولتی، نرخ بازگشت سرمایه بالاتری از فعالیت‌های تولیدی است.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از زحمات کمیسیون اقتصادی و اقای خاندوزی در تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه ادامه داد: خوشبختانه با روش‌هایی نه‌چندان پرهزینه می‌توان بسیاری از کسب ‌و کارهای غیرمولد را غیراقتصادی کرد که مهمترین آن اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است و روشن است که در اقتصاد رانتی فعلی ایران، حمایت از تولید بدون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، شعاری غیر مؤثر است.

وی اضافه کرد: از فعالیت تولیدی، کارمند و اصناف مالیات اخذ می‌شود اما تاکنون با وجود چندین بار مطرح شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، کشور نتوانسته از سوداگران مالیات اخذ کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در قانون مالیات‌های مستقیم ایران هیچ‌گاه ماده‌ای به طور خاص در مورد مالیات بر عایدی سرمایه به طور کلی وجود نداشته است، افزود: صرفاً در بخش درآمد املاک قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۴۵ در ماده ۲۳ تفاوت قیمت خرید و فروش ملک به عنوان یک نوع درآمد و عایدی محسوب شده و مشمول مالیات شده است و در سال ۱۳۶۶ فصل مالیات سالانه املاک ذیل باب مالیات بر دارایی‌ها مالیاتی شبیه مالیات بر عایدی سرمایه تعبیه شده بود و در سال ۱۳۸۰ این ماده و مواد بعدی تا ماده ۱۶ که مالیات سالانه املاک، مستغلات مسکونی خالی و اراضی بایر را شامل می‌شد حذف شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برای راحتی کار، تنها مالیات‌های بخش شفاف اقتصاد را اخذ می‌کنیم، تصریح کرد: در حالیکه باید عمده مالیات را از بخش غیرمولد و غیر شفاف اخذ کرد که به اقتصاد کشور آسیب می‌زنند و مانند زالو نقدینگی کشور را می‌مکند و اجازه ورود آن به بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال را نمی‌دهند. باید توجه کرد ممکن است سوداگران برای فرار از مالیات، هجمه به مصوبه مجلس وارد کنند ولی نمایندگان مصمم هستند  مالیات بر عایدی سرمایه به سرانجام برسد.

زارع با اشاره به این موضوع که در بسیاری از کشورها مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی، می‌توان از درون همین تنگنا فرصت‌هایی را ایجاد کرد و مجموعه اقدامات پیرامونی مانند پایه‌گذاری مالیات بر عایدی سرمایه را انجام داد.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه، پایه‌ای از مالیات است که از ویژه خواری‌ها و سوداگری جلوگیری می‌کند و این نوع مالیات تنها متوجه سوداگران است و به همین دلیل این گروه با ایجاد نگرانی و فضاسازی بین مردم و مخالفت، سعی بر ایجاد حاشیه و فرار از پرداخت مالیات مانند سال‌های گذشته دارند.

وی اضافه کرد: مطابق متن طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کلیات آن تصویب شد، اغلب اقشار جامعه، فعالان بخش تولید مسکن کشور از پرداخت این مالیات معاف هستند و به عبارت دیگر اولین انتقال خانه‌های نوساز معاف از مالیات است که این موضوع خود موجب ایجاد جاذبه و حمایت بیشتر برای ساخت و ساز دارد.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه چقدر است؟
زارع در پاسخ به این پرسش که نرخ مالیات بر عایدی سرمایه چقدر است، توضیح داد: اراضی بایر به طور ثابت و بدون توجه به زمان باید میزان ۴۰ درصد از عایدی خود را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند. در حوزه املاک، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ۴۰ درصد، سال اول تا دوم ۳۷ درصد و به همین ترتیب نرخ با افزایش هرسال از نگهداری ۳ درصد کاهش می‌یابد تا سال دوازدهم به بعد ۴ درصد خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: در وسایل نقلیه موتوری زمینی، نرخ مالیاتی ۳۰ درصد، اگر بین ۱ تا ۲ سال باشد، ۲۰ درصد و بیشتر از ۳ سال مالیات بر عایدی سرمایه صفر درصد است و در شرایطی که زمان نگهداری طلا و ارز نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ۳۰ درصد است، اگر این زمان بین ۱ تا ۲ سال باشد، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ۲۰ درصد بوده و در صورتی که زمان نگهداری بیشتر از ۲ سال باشد، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ۱۰ درصد خواهد بود.

 زارع با تأکید بر اینکه معافیت‌ها طوری در نظر گرفته شده که اغلب مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه و نرخ‌های مذکور نمی‌شوند، گفت: هر خانواده به تعداد اعضای خود از معامله ملک در صورت نگهداری بیش از یکسال معاف خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم تصریح کرد: البته آمارها نشان می‌دهد اغلب مردم قدرت خرید یک واحد مسکونی را هم ندارند و به همین دلیل ظرفیت حدود ۵ ملک مسکونی آنهم برای معامله برایشان باقی خواهد ماند.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: شاید بتوان ادعا کرد که تصویب نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه ضربه به دومینوی حرکت سرمایه‌ها به سمت تولید وارد خواهد کرد و بازارهایی مانند مسکن دیگر با نوسان و التهاب قیمتی کاذب روبرو نمی‌شود و متقاضیان واقعی خرید مسکن آسانتر می‌توانند صاحب‌خانه شوند. نکته دیگر اینکه با توجه به دو شوری شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، کارشناسان می توانند نقدهای خود را بهکمیسبون اقتصادی  اعلام کنند.

کد خبر: ۹۳٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha