۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
اجازه نخواهم داد بانک ها، بنگاه داری کنند
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

اجازه نخواهم داد بانک ها، بنگاه داری کنند

زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: قطعا دولت اقدام و اصلاح اجازه نخواهد داد که بانک‌ها بتوانند بنگاه داری کنند و کارفرما باشند و هر بانکی را که در خدمت تولید و اقتصاد نباشد محدود خواهم کرد.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای اصلاح نظام بانکی و رفع نقایصی همچون خلق نقدینگی، اعطای تسهیلات بدون ضمانت و افزایش معوقات بانکی دارید؟ افزود: این مسائلی که گفتید بخشی از مشکلات نظام بانکی کشور است و در دوره جدید بخصوص سال‌های اخیر بانک‌های خصوصی هم مشکلات ویژه‌ای را به نظام بانکی تحمیل کردند.

وی افزود: در مهر ۹۲ شاهد بودیم که بانک‌ها ۵۷/۸ درصد مانع شکل گیری رشد ۸ درصدی اقتصاد در کشور بودند و جالب اینکه اکنون بانک‌ها ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سپرده دارند و تا بهمن سال گذشته هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده بودند که دو سوم آن استمهال معوقات بود یعنی عملا بانک کارکرد خود را انجام نمی‌دهد و مشکلات خودش را به کشور تحمیل می‌کند.

زاکانی گفت: همچنین بانک‌های خصوصی دست خودشان را در جیب بانک‌های دولتی می‌کنند که برای نمونه در روزهای پایانی سال ۹۸، ۱۲۰۰ میلیارد تومان از یک بانک دولتی به بانک خصوصی منتقل شد که کاملا خلاف قانون بود.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها تبدیل به کارفرمایانی شدند که هیچ کاری با تولید و اقتصاد ندارند و سودجویی می‌کنند افزود: اولین کار بنده این است که اطلاعات بانک‌ها را به هم مرتبط می‌کنم تا اگر یک بدهکار بانکی، سپرده‌ای در بانک دیگر داشت حتما بتوانند بدهی او را تسویه کنند.

زاکانی گفت: بانک مرکزی را هم با یک نظارت جدی در حوزه بانک‌ها به میدان می‌آورم تا بانک‌ها اجازه بنگاه داری و کارفرمایی نداشته باشند.

وی گفت: در مسیر مسئولیت پذیری بانک‌ها هر بانکی که در خدمت تولید و مردم باشد حمایت خواهم کرد در غیر این صورت آن‌ها را با ضوابط گذاری حتما محدود می‌کنم.

زاکانی با اشاره به اینکه اساسا بانک و دولت باید از جلوی پای مردم کنار برود و در خدمت مردم باشد بانک را رکن جدی و اساسی در کشور خواند و گفت: من به هیچ وجه جایگاه بانک را نفی نمی‌کنم، اما برای جایابی دقیق نظام بانکی در اقتصاد کشور و برای اینکه در خدمت مردم باشد کارویژه اساسی تعریف می‌کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما هم اکنون حدود ۳۳ بانک داریم که ۷ مورد آن دولتی است که ۲ مورد کار عمومی و ۵ مورد کار تخصصی می‌کنند و بقیه بانک‌ها و موسسات قطعا باید تنظیم و شفاف شوند تا نتوانند اقتصاد ملی را به هم بزنند.

زاکانی گفت: متولی بخشی از به هم زدن بورس، بانک‌ها بودند و قطعا من اصلاح بانک‌ها را در اولویت کارم قرار خواهم داد و حتما بانک باید بتواند در مختصات دقیق خودش حرکت کند و در حوزه تولید نقش آفرین باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چقدر توان اصلاح نظام بانکی را دارید؟ افزود: اگر در گذشته این کار نشد بخاطر این بود که اراده‌ای وجود نداشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال ۸۷ آقای صمصامی آمد و در عرض سه ماه اطلاعات ۹ بانک دولتی را به هم متصل کرد که شاهد ۲۰۰ میلیون حساب بانکی بودیم که ۱۵۰ میلیون حساب زیر ۵۰ هزار تومان بود و ما همین الان ۹۰۰ میلیون حساب بانکی داریم که آن حساب‌هایی که ارزش دارد متعلق به گردن کلفت‌هایی است که اتفاقا مالیات هم نمی‌دهند.

زاکانی گفت: قطعا ما زورمان به فضل الهی به بانک‌ها می‌رسد و کمر کسانی که بخواهند کمر اقتصاد و مردم را بشکنند خواهیم شکست.

کد خبر: ۹۳٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha