۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
غول های فناوری برای کمک به مقابله با کرونا باید سهم عادلانه مالیات خود را پرداخت کنند

غول های فناوری برای کمک به مقابله با کرونا باید سهم عادلانه مالیات خود را پرداخت کنند

کشورهای G۲۰ سالانه ۳۲ میلیارد دلار مالیات از ۵ شرکت بزرگ فناوری در جهان نمی گیرند و این مبلغ عظیم را از دست می دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: رهبران ثروتمندترین کشورها در اجلاس G۷ در کورن وال انگلیس، در تاریخ ۱۱ تا ۱۳ ژوئن در اولین اجلاس حضوری رهبران جهان از زمان ابتلا به بیماری همه گیر کووید ۱۹، شرکت خواهند کرد.

تعدادی از مسائل پیچیده جهانی وجود دارد که رهبران G۷ در این اجلاس با آنها درگیر خواهند شد - یعنی چگونگی پایان بیماری همه گیر، شروع بهبود و آماده سازی بهتر برای تغییر آب و هوا. فشارها بر دولت انگلیس است که نه تنها میزبان G۷ بلکه کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در اواخر امسال است.

سوالی که در ذهن همه جریان دارد این است: چه کسی لایحه را برای پرداختن به این مسائل جهانی ارائه می دهد؟

تحقیقات جدید ActionAid نشان می دهد که کشورهای G۲۰ سالانه ۳۲ میلیارد دلار مالیات از ۵ شرکت بزرگ فناوری در جهان از دست بدهند. فقط یک سال قبض مالیاتی عادلانه برای غول های فناوری آمازون، اپل، فیس بوک، آلفابت و مایکروسافت می توانست هزینه واکسیناسیون کامل دو دوزه COVID-۱۹ را برای هر انسانی روی کره زمین پرداخت کند.

البته، این رقم صرفاً درکی از مقیاس منابع مربوط به مالیات شرکت های بزرگ فناوری را ارائه می دهد. در عمل با به اشتراک گذاشتن دانش و فناوری است که می توان تولید واکسن ها را تسریع کرد تا به بیشترین تعداد ممکن برسد.

یک مسیر از طریق چشم پوشی موقتی از حق ثبت اختراع بر روی واکسن ها و سایر روش های درمانی و تشخیصی COVID-۱۹ است که توسط هند و آفریقای جنوبی و بیش از ۱۰۰ کشور در سازمان تجارت جهانی پشتیبانی می شود. دولت بایدن اخیراً از چشم پوشی از حق ثبت اختراع واکسن حمایت کرده است و اکنون دولت انگلستان به عنوان میزبان G۷ باید این روند را دنبال کند.

غول های فناوری مانند آمازون، اپل، فیس بوک، آلفابت و مایکروسافت فعالیت گسترده ای در بازار در سراسر جهان دارند و در طی بیماری همه گیر یلیارد ها دلار سود کسب کرده اند. اگر سیستم های مالیات جهانی شرکت ها عادلانه باشد، دولت ها می توانند درآمد مالیاتی خود را افزایش دهند و سیستم های بهداشتی بهتری برای کمک به پایان همه گیری و شروع بهبودی تأمین کنند.

سوال دیگری که ذهن برخی از افراد را درگیر خود می کند این است: چگونه مالیات شرکتها را باید در هر کشوری که فعالیت می کنند پرداخت؟ روش های مختلفی برای محاسبه این روش وجود دارد، اما بیشتر توصیه ها پیشنهاد می کند عواملی مانند فروش، دارایی و تعداد کارکنان آنها در هر کشور باید بررسی شود.

در صورت عدم ارائه گزارش شفاف از شرکت ها ، جمع آوری چنین داده هایی کار آسانی نیست ، اما با بررسی یک نشانگر پروکسی می توان یک تخمین مفید بدست آورد: تعداد کاربرانی که در هر کشور دارند. به عنوان مثال فقط در ۲۰ کشور در حال توسعه تقریباً ۱.۵ میلیارد کاربر اینترنت به Google دسترسی دارند، حدود ۹۰۰ میلیون نفر از مایکروسافت و بیش از ۷۵۰ میلیون کاربر از فیس بوک استفاده می کنند.

از نظر این شرکت ها، تعداد کاربران شاخص خوبی در فروش و دارایی آنها است. برای شرکت های دیجیتال، داده های کاربر شاید ارزشمندترین کالا باشد - چیزی که به روش های مختلف استخراج می شود و می تواند بعد فروخته شود.

ActionAid یکی از سازمان هایی است که خواستار اصلاح معنادار مالیات شرکت های بین المللی است که اطمینان حاصل کند مالیات شرکت ها حضور واقعی اقتصادی آنها را منعکس می کند و حداقل نرخ مالیات را برای کمک به مبارزه با مشکل بهشت ​​های مالیاتی تضمین می کند. ابتدا باید دانست که این شرکتها در تمام کشورهایی که در آن حضور دارند چه مبلغی پرداخت می کنند (یا پرداخت نمی کنند).

برخی از شرکت ها مانند بانک های بزرگ در اتحادیه اروپا، قبلاً تحت گزارش عمومی کشور به کشور قرار داشتند که شامل افشای اطلاعات مهم مالیاتی توسط شرکت ها و توسط کشورهای محل فعالیت آنها بود. این الزام باید به کلیه شرکتهای بزرگ چند ملیتی تعمیم یابد.

بعلاوه، ما می خواهیم کشورهای جنوب جهانی در تنظیم قوانین مالیاتی جهانی حرف معناداری داشته باشند، به همین دلیل باید از ایجاد کمیسیون مالیاتی سازمان ملل متحد که دارای قدرت و منبع برای تنظیم و اجرای قوانین عادلانه مالیاتی است، پشتیبانی نمود.

مردم هر روز بیشتر تحت تأثیر بیماری همه گیر قرار می گیرند: کارگران غیر رسمی با قراردادهای نامطمئن ، قهرمانان خط مقدم جبهه و کارگران ضروری که اکثر آنها زن هستند. مالیات دهندگان سخت کوش در سراسر جهان خشمگین هستند و هر روز در مورد ثروتمند شدن ثروتمندان در تیترهای خبری بیدار می شوند زیرا جهان از یک بحران بهداشتی و اقتصادی بی سابقه رنج می برد. ثروت یک درصدی از زمان ابتلا به بیماری همه گیر ۳.۹ تریلیون دلار افزایش یافته است، در حالی که سازمان بین المللی کار دریافت که کارگران جهانی در همین بازه زمانی درآمد ۳.۷ تریلیون دلاری خود را از دست داده اند.

تحقیقات جدید ActionAid نشان می دهد میلیاردها میلیارد دلار می توانند در اصلاحات طولانی مدت مالیات شرکت های بزرگ به دست آید که برای تبدیل سیستم های بهداشت و درمان و جبران کمبود بودجه در سراسر جهان کافی است. در صورت عدم توافق جهانی در مورد مالیات، کشورها می توانند اقدامات یک جانبه ای انجام دهند تا مالیات این شرکتها را از سود آنها یا معاملات آنها بگیرند.

کد خبر: ۹۳٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha