۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
علی رغم تحریم های ظالمانه کنار ایران ایستاده‌ایم| جایگاه ۲۵ قزاقستان در رشد تجارت
در گفتگو با بازار:

علی رغم تحریم های ظالمانه کنار ایران ایستاده‌ایم| جایگاه ۲۵ قزاقستان در رشد تجارت

گرگان- سفیر قزاقستان در ایران گفت: علی رغم تحریم های ظالمانه ای که برای ایران ایجاد شده کنار هم ایستاد ایم و آماده ایم با برداشتن این تحریم ها غیرقانونی تجارت را گسترش دهیم.

«اسخت اورازبای» در حاشیه سفر خود به گرگان به مناسبت میزگرد سی امین سالگرد استقلال این کشور، در گفتگو با خبرنگار بازار درباره چگونگی سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد دلاری اروپا در این کشور، اظهار کرد: این امر با ثبات سیاسی، اقتصادی و اصلاحات اساسی اقتصادی به دست آمده است.

وی با بیان این که با لحاظ شاخص انجام تجارت جایگاه بیست و پنجم را در بین ۱۹۰ کشور داریم، افزود: اقدامات ضد بحران دولت باعث پیشگیری از مشکلات در بخش های صنعت و کشاورزی شده و در این اقدمات راهکارهایی برای مقابله با اتفاقات پیش بینی نشده مثل محدودیت تجارت داشته باشیم.

سفیر قزاقستان در ایران با بیان این که امسال علی رغم کرونا ۲۴ درصد رشد اقتصادی داشتیم، ادامه داد: در بخش گردشگری هم برنامه اختصاصی داریم و شرکتی مخصوص توسعه گردشگری ایجاد شد تا توریسم خارجی را با تمرکز بر ۱۰ نقطه توسعه دهد.

وی ادامه داد: در شرایطی که کرونا بر اقتصاد سایه انداخته بود برای یک شهر ترکستان، توسعه توریسیم مذهبی و گردشگری را برنامه ریزی و اجرا کردیم که در این طرح فقط یک‌میلیارد دلار دولت سرمایه گذاری کرد و در آن فرودگاه، چند هتل پنج ستاره، مدرسه، مسجد و مراکز دیدنی ساخت و قرار است این سرمایه گذاری ادامه داشته باشد.

آینده قزاقستان دغدغه جدی مدیران است
اورازبای با بیان این که قزاقستان در کنار اقتصاد همیشه تمرکز بر توسعه اجتماعی، فرهنگی و علمی داشته است، گفت: آینده کشور دغدغه جدی مدیران است و در این راستا جوانان ما به صورت رایگان در بهترین دانشگاه های دنیا آموزش دیدند که هزینه زیادی داشت ولی هزاران جوان ما آموزش روز دنیا را دیدند و برگشتند تا به کشور خود خدمت کنند.

وی اضافه کرد: قزاقستان زمینه پیشرفت همه را فراهم کرده و اکنون سیاست سه زبانه را اجرا کرده تا با دانش روز دنیا همسان باشیم.

اورازبای ارتقاء آموزش و پرورش و ورزش را از دیگر موضوعات مورد توجه دولت اعلام و بیان کرد: اکنون جزو ۳۰ کشور برتر ورزشی هستیم و مدل های رنگارنگ بسیاری در مسابقات جهانی کسب کرده ایم.

وی با بیان این که در تحریم های غیرقانونی همیشه کنار ایران هستیم، افزود: جمهوری اسلامی جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال ما را به رسمیت شناخت و اکنون هم علی رغم کرونا حجم تبادلات را افزایش دادیم و امیدواریم با برداشتن تحریم های ظالمانه مبادلات را خیلی بیشتر افزایش دهیم.

سفیر قزاقستان در ایران پرواز آکتائو به گرگان را از اقدامات ارزشمند برای توسعه روابط اعلام و بیان کرد: امیدوارم پرواز ماهیانه ما هفتگی شود و من هم گلستان را وطن خودم می دانم و جزو بهترین نقاط ایران هست و بهترین طبیعت را دارد.

کد خبر: ۹۳٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha