۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
نقش همسان بانک مرکزی و دولت در ضرر بورسی| کارشناسان: اگر حسن نیت داشتند ۶ماه قبل استعفا می‌دادند
بازار بررسی می‌کند؛

نقش همسان بانک مرکزی و دولت در ضرر بورسی| کارشناسان: اگر حسن نیت داشتند ۶ماه قبل استعفا می‌دادند

کارشناسان معتقدند بانک مرکزی هم به اندازه دولت در ضرر بزرگ بورسی نقش داشته‌ و امروز زیان آن را سهامداران بازار می‌دهند.

بازار؛ گروه بورس: تزریق منابع به صندوق تثبیت برای حمایت از بازار، دادن تسهیلات به کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اصلاح نرخ تسعیر ارز از وعده‌های آقای همتی رئیس بانک مرکزی برای حمایت از بازار سرمایه در اردیبهشت ماه بود که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

 عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهم تایید صلاحیت شده و در پیامی اعلام کرده؛ «برای مدتی که رقابت‌های انتخاباتی است و فرصت کمتری دارم به مسائل بانک برسم، اختیارات را به اقای کمیجانی بعنوان قائم مقام خودم، ‌تفویض کردم.»

بعد از این اظهار نظر همتی ، رئیس جمهور با حکمی فرد جدید برای بانک مرکزی را انتخاب کرده تا عملا همتی به فاصله کمی مانده به انتخابات از سکان ریاست بانک مرکزی جدا شود.

در اواسط ماه گذشته در پی ریزش بازار سرمایه، سه نشست در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور نمایندگان مجلس و دولت برگزار شد و طی آن تصمیماتی برای حمایت از بازار سرمایه گرفته شد، اما هنوز این تصمیمات اجرایی نشده است.

بیدگلی عضو شورای عالی بورس نگرانی این دست از سهامداران را در گفتگو با بازار هم این جلسات را اتفاق جدیدی در این دوره خواند و گفت: مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و شورای عالی اقتصادی دولت نشان دهنده حمایت حاکمیت از بازار سرمایه است و توجه سیاست‌گذاران بلند مدت است.

او  گفت: برخی از اشکالات موجود در بازار سرمایه ساختاری است و برای حل آن نیاز به زمان است که این مسئله امکان پذیر می‌باشد و بخشی دیگر از مشکلات با اصلاح روند اقتصاد کشور و رشد اقتصادی در بخش‌های واقعی امکان پذیر است و برخی دیگر هم با همسو شدن سایر بخش‌های با بازار سرمایه حل می‌گردد.

بیدگلی در پاسخ به ادعای همتی که وی مسئول ریزش بورس نیست، به بازار گفت: آقای همتی در جایگاه حقوقی این صحبت‌ها را کرده و ما آن را به عنوان یک مسئول و عضو شورای عالی می‌شناسیم بنابراین تعهدات داده شده، تعهدات یک نهاد است.

بحث دیگر هماهنگی بانک ها و کارگزاری ها و ایجاد منابع برای رشد بازار است. در پیگیری با چند کارگزاری در مورد اینکه آیا بانک‌ها حاضر به ارائه تسهیلات به آن‌ها شدند، که برخی از آن‌ها گفتند که دستور العمل آن به بانک‌ها ارائه شده اما بانک‌ها با این عنوان که هنوز ساز و کار ارائه آن مشخص نیست این تسهیلات را ارائه ندادند .

هنوز وامی به ما داده نشده است
اتحادپور مدیر عامل سبدگردان آرمان اقتصاد به بازار گفت: ما به یکی از بانک‌ها برای بازگشایی یک خط اعتباری مراجعه کردیم و چیزی که به ما گفتن این بود که دستور العمل آن آمده اما هنوز ساز و کار آن را مشخص نشده است.

او گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای سبدگردان‌ها چندان تاثیر بر روی بازار ندارد و باید اعتماد به بازار برگردد و نقدینگی به سمت بورس حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه شرایط بازار بعد از انتخابات ریاست جمهور را بهتر می‌داند که مهمترین دلیل آن، برداشته شدن ریسک سیستماتک از روی بازار سرمایه است.

درخواست این کارشناس از کاندیداهای ریاست جمهوری برای بهبود وضعیت بازار سرمایه داشت، ثبات در قوانین و دستور العمل‌های بورس بود که تغییر دامنه نوسان مثالی از تغییرات دستور العمل‌های بود که او برای این پیشنهاد خود زد.

اتحادپور  استقبال مردم از سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس به خصوص سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سبدگردان بعد از ریزش بازار را کمتر خواند و گفت: در زمان ریزش مشتریان ما کمتر شد و علاوه بر ریزش بازار، وجود بازار رمز ارزها به عنوان یک بازار رقیب تاثیر زیادی بر بازار سرمایه ما داشته است.

آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه: بنده خبر دارم که آقای همتی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مدافع دلار ۱۵ هزار تومان بود، در حالی دلار ۱۵ هزار تومان اثرات مخربی بر روی بازار سرمایه داشت

 مدتی قبل برخی از سهامداران که در شرکت‌های سبدگردانی سرمایه‌گذاری کردند از عملکرد سبدگردان‌ها انتقاد داشتند که نتوانستند سود قابل توجهی نصیب سرمایه‌گذار کند که اتحادپور در این مورد گفت: در شرایط نزولی بازار، مسلما عملکرد ضعیف‌تر می‌شود اما ما سود تضمینی سالانه برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفتیم.

درگیر بین دولت و بانک مرکزی بر سر بازار سرمایه
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهار نظری که داشت گفته که بانک مرکزی حاضر نشد به اندازه ۱۱ هزار میلیارد ارز خریداری کند و بازار سرمایه را نجات دهد.

این در حالی است که در همین مدت برخی از فعالین بازار سرمایه هم چنین انتقاداتی به همتی داشتند و سخنان او در مورد بورس را شعاری عنوان کردند که بیدگلی عضو شورای عالی بورس بدون اینکه اسمی از کاندید خاصی بیاورد گفته است: صحبت‌های برخی از کاندیداها نشان از پایین بودن عمق آگاهی آن‌ها از بازار سرمایه است و بیشتر از جنس شعاری و برای جمع آوری آرا است.

اما همتی، دولت را عامل سقوط بورس می‌داند و در سخنانی بی توجهی رئیس جمهور به حبابی شدن بازار سرمایه و خطرات ناشی از آن را عامل ریزش و سقوط بورس عنوان کرد.

در بین صاحب‌نظران بازار سرمایه افراد زیادی بودند که بانک مرکزی را علت ریزش بازار می‌کردند و معتقد بودند که نرخ بهره و تسعیر ارز و همچنین عدم تزریق منابع صندوق توسعه ملی را از عملکردهای ضد بازار سرمایه بانک مرکزی عنوان کردند، در صورتی که نگاه تحلیل‌گران بانکی متفاوت است و دخالت بانک مرکزی بدون پشتوانه مالی را سبب تورم و زیان به بورس می‌دانند و هم صدا با آقای همتی موافق عدم دخالت در بازار سرمایه هستند.

سهامداران بی نوا

دکتر فردین آقابزرگی مدیر عامل سابق کارگزاری بانک رفاه در گفتگو با بازار گفت: آقای همتی عضو شورای عالی بورس بود و به عنوان یک عضو موثر در این شورا حضور دارند، بنابراین ایشان قدرت تصمیم‌گیری برای بازار سرمایه داشتند.

آقابزرگی می‌گوید: همتی اعلام کرده که دولت با بنده اختلافاتی داشته؛ ایشان الان که از بانک مرکزی بیرون آمده این صحبت‌ها را می‌کند در حالی که مثل خیلی از مدیران می‌توانست شش ماه قبل استعفا دهد.

او اضافه کرد: چطور آقای همتی که عضو شورای عالی بورس است و قدرت تصمیم‌گیری دارد مدعی می‌شود که من به رهبر انقلاب و رئیس جمهور نامه نوشتم؛ در حالی که او بدون نامه می‌توانست تصمیم درست در مورد بازار بگیرد.

این کارشناس به صحبت‌های وزیر اقتصاد در مورد بانک مرکزی واکنش نشان داد و گفت: به نظر می‌رسد این صحبت‌ها برای جدا کردن عملکرد منفی همتی از دولت است.

آقابزرگی افزود: بنده خبر دارم که آقای همتی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مدافع دلار ۱۵ هزار تومان بود، در حالی دلار ۱۵ هزار تومان اثرات مخربی بر روی بازار سرمایه داشت.

به گفته او نمی‌توان تمامی دلایل ریزش بازار سرمایه را به یک شخص نسبت داد اما تفکرات پولی یکی از مهم‌ترین عامل‌های ریزش بازار سرمایه بود.

به نظر می‌رسد که صحبت‌های گفته شده در مورد مقصر ریزش بازار سرمایه، از سوی آقای همتی، کاهش میزان دخالت بانک مرکزی در ریزش بازار سرمایه است و دولت هم سعی دارد با انتقاد از بانک مرکزی، عملکرد این نهاد را از دولت جدا کند، اظهار نظری که برخی از کارشناسان مطرح بازار سرمایه به آن اشاره دارند و معتقدند که مقصر بازار سرمایه تمامی افرادی بودند که در دولت نقش داشتند و جدا سازی بانک مرکزی از دولت تنها یک فریب سیاسی و انتخاباتی است.

کد خبر: ۹۳٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha