۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
برتری خودرویی‌ها در هفته گذشته بازار سرمایه| تا تعیین تکلیف رئیس جمهور جدید بورس نوسانی است
استراتژی هفته در گفتگو با کارشناس؛

برتری خودرویی‌ها در هفته گذشته بازار سرمایه| تا تعیین تکلیف رئیس جمهور جدید بورس نوسانی است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گروه خودرو برترین معاملات را در معاملات هفته گذشته بازار داشت، مطرح کرد: ابهام‌های بازار با وجود انتخابات پیش رو بسیار بالاست.

به گزارش خبرنگار بازار، هفته سوم خرداد با اینکه از روز دوشنبه برای بورس آغاز شد، جابجایی‌های زیادی داشت و پول‌های زیادی در بین گروه‌های مختلف رد و بدل شد. سهامداران تلاش کردند تا با جابجایی پول‌های خود، در صنایع مختلف به پورتفوی خود تنوع سهامی دهند و بتوانند ضررهای هفته گذشته خود را تا حدودی جبران کنند؛ البته قفل شدن صف‌های فروش در سهم‌های کوچک که به لطف دامنه نوسان نامتقارن پیش آمده بود، هفته گذشته با تحول در گروه غذایی کمی روان‌تر شد، اما همچنان سهامداران زیادی وجود ندارند که بخواهند پول‌های خود را در خیلی از صنایع کوچک سرمایه‌گذاری کنند.

شاخص کل بورس  هفته گذشته روی یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۸۴۶ واحدی به کار خود پایان داد و این نشان‌دهنده رشد ۰.۲۸ درصدی نماگر اصلی بورس بود و البته، تغییر چندانی هم در این بازار ایجاد نکرد. از طرفی هم، شاخص کل هم‌وزن با افت ۰.۳۴ درصدی نسبت به هفته گذشته، هزار و ۲۹۱ واحد پایین‌تر آمد و روی ۳۸۰ هزار و ۷۴۶ واحد به کار خود پایان داد.

با وجود اینکه فلزات اساسی یکی از گروه‌های اصلی و تأثیرگذار روی شاخص کل محسوب می‌شود، این هفته را با افت ۱.۹ درصدی پشت سر گذاشت و با ریزش ۱۷ هزار و ۷۴۶ واحدی، به ۹۰۷ هزار و ۸ واحدی رسید. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بیشتر تمایل به گروه‌های دیگر برای نگه داشتن پول‌های خود داشتند و به نظر می‌رسد این هفته گروه خودرو توانست با بیشتر شدن اقبال در سهام «خساپا» و «خودرو» بهترین عملکرد را داشته باشد. البته به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، تا زمانی که سهامداران عمده وارد بازار نشوند و سهام خریداری نکنند، بالا رفتن حجم معاملات هم تأثیری در روند بازار نخواهد داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات این هفته بورس اظهار کرد: معاملات  هفته گذشته بورس نشان می‌داد که این امکان وجود دارد روند معاملات به حالت عادی بازگردد، اما بورس اوراق بهادار این روزها بیشتر به بورس ابهام تبدیل شده است یعنی از نظر آینده مذاکرات، دولت بعد، تیم اقتصادی دولت آینده و همچنین حمایت از بازار سرمایه ابهامات زیادی وجود دارد.

وی در این باره تصریح کرد: تا به حال، هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امسال درباره حمایت و یا برنامه‌های خود برای بازار سرمایه صحبت نکرده‌اند و اگر هم صحبت از برنامه‌ای کرده‌اند، به احتمال فراوان عملیاتی نیست و یا نیاز به زمان طولانی‌مدت برای بهبود شرایط بازار نیاز دارند. به این ترتیب ابهامات باعث شده است تا سرمایه‌گذاران با احتیاط دست به معامله بزنند و یا با کوچکترین میزان سود، به فکر خروج از بازار سرمایه باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه  هفته قبل خرید و فروش‌ها بین گروه‌های مختلف جابجا شد، گفت: افزایش حجم و ارزش معاملات در گروه خودرو و سهام این گروه باعث شد تا این هفته برترین گروه صنعتی باشد. البته، در این میان، حجم معاملات بین گروه‌های بانکی و فلزات اساسی نیز خوب بود، اما خبرهای خاص مربوط به خودرو در این هفته و از همه مهم‌تر، پایین آمدن اندک قیمت فلزات در بازارهای جهانی باعث شد تا خودرویی‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

نوروزی درباره معاملات هفته پیش رو بورس بیان کرد: هنوز ابهامی از بازار سرمایه برداشته نشده است بنابراین، نباید انتظار داشت که پول زیاد جدیدی وارد بازار شود تا بتواند سرنوشت بازار را تغییر دهد و همچنان این انتظار وجود دارد که بازار به صورت نوسانی یعنی مثبت و منفی‌های کم‌رمق تا پایان هفته حرکت کند و منتظر نتیجه انتخابات ماند. البته، انتظار دیگری جز این نمی‌توان از بازار داشت چراکه مشخص شدن نتیجه انتخابات می‌تواند خیلی از تاریکی‌های بورس را روشن کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت بنیادی بورس نسبت به گذشته خیلی خوب است یعنی قیمت‌های جهانی با اینکه در حال افت نامحسوس هستند، هنوز در بالاترین میزان خود قرار دارند، گزارش سوددهی شرکت‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها در بهترین وضعیت خود نسبت به سال گذشته در همین مقطع زمانی هستند و با توجه به ثبات نرخ دلار در بازه ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، سهام آن‌ها ارزندگی بالایی دارند، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که سهامداران ترس ضرر و یا ثابت ماندن قیمت سهام خود را دارند و باید برای این منظور تا انتخابات و روی کار آمدن دولت بعد صبر کنیم.

کد خبر: ۹۳٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha