۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
تحریم‌ها در قدم‌های آخر قرار دارد و دولت بار دیگر آن را خواهد شکاند
رئیس جمهور:

تحریم‌ها در قدم‌های آخر قرار دارد و دولت بار دیگر آن را خواهد شکاند

حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور گفت: این دولت یک بار در سال ۹۴ تحریم را شکانده است و در سال ۱۴۰۰ هم بار دیگر تحریم را خواهند شکاند.

به گزارش بازار، عملیات اجرایی نیروگاه برق ۱۴۰۰ مگاواتی مشترک ایران و روسیه واقع در شهرستان سیریک، پنجشنبه صبح در قالب پویش «الف ب ایران» با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آئین هفتاد و یکمین هفته افتتاح طرح های ملی و دهمین پویش هرهفته الف ب ایران خاطرنشان کرد: روابط بسیار نزدیکی بین ایران و فدراسیون روسیه به وجود آمده است. بعد از پیروزی انقلاب همیشه روابط خوبی با روسیه داشته ایم اما در این هشت سال، روابط ما در زمینه های مختلف توسعه پیدا کرده است. به خاطر همه همکاری های مسکو با تهران در این مدت در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و منطقه ای از دولت روسیه و شخص رییس جمهوری این کشور آقای پوتین تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه همکاری های بسیار مهمی با روسیه در زمینه سوریه، همکاری های مهم سه جانبه ای در زمینه آذربایجان و قفقاز داشتیم و همکاری های بسیار خوبی در زمینه اوراسیا با روسیه و دیگر کشورهای عضو داریم، خاطر نشان کرد: در حوزه دریای خزر و رژیم حقوقی این دریاچه، قدم های بسیار مهمی با کشورهای دوست از جمله روسیه برداشته شده است.

رییس جمهوری با اشاره به این موضوع که دو نیروگاه اتمی با همکاری روسیه کلنگ زده شد و در حال ساخت و ساز است، گفت: با کشور روسیه در زمینه مسائل نظامی، مخصوصا دفاعی همکاری خوبی داریم که بعد از ورود اس-۳۰۰ از روسیه، روابط ما در این زمینه بسیار گسترده تر از قبل شد. تلاش هایی که امروز با روسیه راجع به احیای برجام در وین انجام می دهیم هم از جمله این همکاری هاست. روسیه یک همسایه بسیار مهم برای ایران است و روابط ما به نفع دو ملت، منطقه و جهان خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: از چند سال پیش با آقای پوتین راجع به طرح هایی که دو کشور مشترکا در ایران باید انجام می دادند در زمینه نیروگاه و به ویژه راه آهن و برخی موضوعات دیگر گفت‌وگو کردیم و خوشبختانه حرکت هایی شروع شد. انتظار ما این بود که این پروژه کمی زودتر شروع شود اما بوروکراسی های آن طرف و طرف ما باعث شد پروژه مقداری با تاخیر شروع شود اما امروز خوشحالیم که کلنگ یک پروژه ۱.۴ میلیارد یورویی زده می شود و این کار بزرگ در ریل خودش قرار گرفته و همه اقدامات لازم برای اینکه دولت آینده بتواند این طرح را به افتتاح برساند، انجام شده است. افتتاح یک نیروگاه بزرگ با قدرت ۱۴۰۰ مگاوات اهمیت فراوانی برای منطقه جنوب کل کشور و سواحل مکران دارد.

وی افزود: از همه دست اندرکاران و کشور دوست، روسیه تشکر می کنم و به مردم میناب، بندرعباس و استان هرمزگان تبریک می گویم به خاطر اینکه در طول سال ۹۹ و ۱۴۰۰، هر چند ماه یکبار، پروژه های بسیار مهمی را در این استان افتتاح کردیم و این به معنای سرزنده بودن استان استراتژیک و بسیار مهم هرمزگان و بندرعباس و شهرهای دیگر آن است.

رئیس جمهور در ادامه مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت نیرو گفت: آب شرق کشور به دو استان رسیده است و استان‌های دیگر هم در برنامه قرار دارند و راه آهن، بزرگراه ها، سدها و نیروگاه‌ها طرح‌هایی است که طراحی شده است.

وی افزود: حدود ۱۹ هزار مگاوات برق طراحی شده و در حال اجراست که افتتاح آن‌ها در دولت‌های بعدی خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: افتخاری که من می‌کنم بر این مبناست که در زمان تحریم و کرونا خداوند این توفیق را به ملت، مدیران، کارگران، مهندسان داد که هر هفته بتوانیم افتتاح‌های بزرگ انجام دهیم.

روحانی افزود: دولتی که در تحریم و کرونا بوده مقایسه‌ای صورت بگیرد در زمینه افتتاح طرح‌ها با دولت‌های قبل که می‌بینیم ما ۵۶ سد را تا امروز افتتاح کردیم.

رئیس جمهور گفت: اینکه در طول هشت سال ۵۶ سد افتتاح شده در حالی که کل طرح‌های مربوط به سد کشور از زمان رژیم گذشته تا پیروزی انقلاب ۱۹ سد بوده است.

روحانی افزود: این نشانگر این است که کار عظیم بزرگی در کشور انجام می‌گیرد.

رئیس جمهور گفت: ما به طور متوسط هر ۵۰ روز یک سد افتتاح می‌کنیم و هر دو ماه یک تصفیه خانه آب افتتاح می‌شود و هر یک ماه یک تصفیه خانه فاضلاب افتتاح می‌کنیم و این کار عظیمی است.

روحانی افزود: در روستاهای ما یک کار بزرگی انجام گرفته، اما متأسفانه این روزها هیچ کس از تلاش دولت در آبادانی روستاها حرف نمی‌زند.

رئیس جمهور گفت: در زمینه برق کشی، گازکشی، جاده سازی، مراکز بهداشتی و آموزشی و اشتغال در روستاها کارهای بزرگی انجام شده است.

روحانی افزود: در دو سال اخیر کار بزرگی برای اشتغال در روستاها انجام شده و این که در هر هفته ۳۰ روستا به آب سالم و پایدار وصل می‌شود کار عظیم و بزرگی است.

رئیس جمهور گفت: آماری که اعلام شد تا سال ۹۲ یک میلیون نفر در روستاها از آب سالم پایدار استفاده می‌کردند در این هشت سال این رقم به ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

روحانی افزود: در ارتباطات و فضای مجازی در روستاهای ما که اصلاً متصل به اینترنت نبودند تمام اقدامات در این دولت انجام شده است.

رئیس جمهور گفت: این انقلاب دیجیتالی که در کشور ایجاد شد در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

روحانی افزود: خدا را شکر همه امروز طرفدار فضای ارتباطات مجازی شده اند و این خیلی خوب است.
رئیس جمهور گفت: کسب و کار و اطلاعات مردم و مشاغلی که مردم دارند، تحقیقاتی که باید انجام دهند و تحصیلات دانش آموزان در دوره کرونا از طریق فضای مجازی و شبکه شاد بوده است.

روحانی افزود: همه این کارها انجام شده برای این که ما به دنیا بگوییم نه کرونا و نه جنگ اقتصادی می‌تواند ما را از تلاش و فعالیت برای آبادانی ایران عزیز بازدارد.

رئیس جمهور گفت: البته هر دوی این‌ها کار ما را کند کرده است و اگر ترامپ خبیث نبود در طول چهار سال اخیر ۱۴ میلیارد دلار دیگر در آب و برق سرمایه گذاری می‌شد که این خبیث که علیه ملت ایران این همه تلاش کرد این سرمایه گذاری را قفل کرد.

روحانی افزود: بانک‌های خارجی همه آماده بودند که این پول را بدهند و طرح‌های مربوط به نیروگاه و سد و تصفیه خانه در کشور اجرا شود که متوقف شد و اگر متوقف نمی‌شد این افتتاح‌ها امروز دو چندان بود.

روحانی در ادمه افزود: شکاندن این تحریم در سال ۱۴۰۰ در قدم‌های آخر قرار دارد و مردم خوب و عزیزمان بدانند این تحریم برداشته خواهد شد و آمریکا ناچار است تحریم را بر دارد و پای میز مذاکره آمده و اکثر مسایل که ما داشتیم حل و فصل شده و تنها چند مسئله باقی مانده است که آن‌ها هم برداشته خواهد شد و ان شاء الله تحریم شکسته خواهد شد و مردم می‌توانند شرایط بهتری را در زندگی خود شاهد باشند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه با انزوا نباید زندگی کرد، گفت: ما باید با همه کشورهایی که دوستدار ایران هستند در تعامل باشیم به ویژه همسایگان مان و باید با آن‌ها در تماس نزدیک باشیم.

روحانی افزود: خدا نیامرزد آن‌هایی را که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی از همسایه‌ها به خوبی انجام شود و کارهای کودکانه و احمقانه انجام دادند و به مراکز دیپلماتیک حمله کردند.

وی گفت‌: اگر این مسایل نبود ما شرایط بهتری داشتیم و یکی از همسایگانی که ما روابط خود را با آن‌ها در این هشت سال توسعه دادیم روسیه است که در طرح‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فناوری‌های پیشرفته و در زمینه هسته‌ای و نیروگاه هسته‌ای با این کشور تلاش‌های خوبی داشتیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: در سازمان‌های بین المللی با روسیه همکاری‌های بسیار خوبی داریم و امروز نیز در وین بین ایران، روسیه و چین هماهنگی و رایزنی تنگاتنگی برای عبور از دوران تحریم وجود دارد.

کد خبر: ۹۳٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha