۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
صنعت مس در زنجان احیا شد/ فعالیت یک هزار و ۲۶۰ کارگاه مسگری
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان:

صنعت مس در زنجان احیا شد/ فعالیت یک هزار و ۲۶۰ کارگاه مسگری

زنجان- ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: خوشبختانه صنعت مس و مسگری در زنجان پس از سال‌ها احیا شده است این در حالیست در دهه های گذشته صنعت مس استان دچار افول شده بود. 

امیر ارجمند در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صنعت دستی مس در زنجان به بیش از یک هزار سال قبل و به دوره ساسانیان باز می‌گردد، اظهار کرد: پیشینه‌ مسگری در ایران حداقل به پنج هزار سال سال پیش بر می گردد. 

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۶۰۰ نفر در صنعت مس در استان زنجان فعالیت می کنند، اظهار کرد: در سال بیش از هشت هزار تن مس در استان تولید می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان با بیان اینکه در استان زنجان یک هزار و ۲۶۰ کارگاه مسگری وجود دارد، گفت: ارزش ریالی این میزان تولیدات صنعت مس استان در سال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است. 

ارجمند با بیان اینکه قیمت بالای مواد اولیه و نوسان این مواد به صنعتگران آسیب می زند، ابراز داشت: مس استان به صورت سنتی تولید می شود. 

وی گفت: صنعت مس استان به صورت چکشی  هم تولید می شود و تمام کارگاههای بزرگ مسگری زنجان با برندهای ثبت شده فروش مس خود را انجام می دهند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان تصریح کرد: خوشبختانه صنعت مس و مسگری در استان زنجان پس از سال‌ها احیا شده  است چرا که در دهه های گذشته صنعت مس استان دچار افول شده بود. 

ارجمند گفت: در حال حاضر تنوع و خلاقیت در تولید ظروف مسی در استان زنجان بهتر شده است. 

کد خبر: ۹۳٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha