۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
 سیاست اقتصاد مقاومتی بر توسعه تجارت خارجی است
عضو سازمان توسعه و تجارت ایران:

سیاست اقتصاد مقاومتی بر توسعه تجارت خارجی است

قمری، عضو سازمان توسعه و تجارت گفت: از سال ۹۷ که تحریم ها شدت بیشتری گرفت تلاش شد با دنبال کردن و اجرای اقتصاد مقاومتی راه برون رفت از موانع تجارت خارجی یافت شود و در این جهت موفقیت هایی صورت گرفت.

به گزارش بازار، وی با تأکید بر وجود تحریم ها و شدت گرفتن بیماری کرونا گفت: در سال ۹۹ بویژه نیمه دوم این سال ۳۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است.

قمری ارزش صادرات را بر مبنای ارز بیان کرد و افزود یکی از برنامه ریزی ها در خصوص بازگشت سرمایه معاملات براساس ارز در کشورهای دیگر بود. وی با اشاره به سهم ۳۵ درصدی صادرات کشور به عراق و افغانستان گفت: باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که به بهانه ریالی بودن معاملات صادرات به این دو کشور را از دست ندهیم.

قمری سرمایه گذاری بر صادرات محصولات دانش بنیان را یادآور شد و از تعامل بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان توسعه تجارت گفت و افزود: بسیاری از کالاهای صادر شده به لحاظ وزنی قابل توجه اند. اما به لحاظ ارزشی بسیار انک است. این در حالی است که یک کالای دانش بنیان با وزن کم به لحاظ درآمدی ارزش بسیار بالائی دارد.

وی با اشاره به سهم ایران از صادرات ۱۶۰۰ میلیارد یوروئی جهان کشورهای همسایه گفت: از این ظرفیت صادراتی سهم ما ۲۴ میلیارد یورو است، قمری تأکید کرد با توجه به ظرفیت های بالقوه کشور و بررسی نیازهای کشورهای هدف میتوان این میزان صادرات را به ۱۰۰ میلیارد یورو افزایش داد.

وی نقش رایزن های اقتصادی در کشورهای هدف به منظور ارتقاء صادرات را یادآور شد و گفت: بر اساس آمار رایزنان اقتصادی پس از پایان مأموریت سه ساله باید ۶ درصد میزان صادرات کشور را افزایش داده باشند.

وی تأکید سیاست های مقاومتی به توسعه تجارت خارجی را یادآور شد و افزود: از مهمترین ارکان رسیدن به تجارت خارجی مطلوب فرماندهی واحد در این بخش است و ضرورت دارد برای برون رفت از تعدد تصمیم گیری ها از این امر حمایت شود.

کد خبر: ۹۳٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha