۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
سبقت تقاضا از عرضه مرغ در هرمزگان؛ مردم همچنان سردرگم در بازار
بازار گزارش می دهد؛

سبقت تقاضا از عرضه مرغ در هرمزگان؛ مردم همچنان سردرگم در بازار

بندرعباس- مردم هرمزگان در حالی این روزها در سایه کمبودها در جستجوی خرید مرغ هستند که به واسطه مشکلات اقتصادی توان خرید گوشت قرمز را ندارند و ماهی و سایر آبزیان هم روی نوار گرانی حرکت می کنند.

غلامعباس شمس الدینی؛ بازار: مردم بنا به توصیه مسئولان ذائقه شان را عوض کرده اند تا به نوعی از کمبود و گرانی گوشت رها شوند اما کمبود مرغ در بازار به کلاف سردرگمی تبدیل شده و مردم همچنان در ابهام قرار دارند که مسئولیت تامین مایحتاج عمومی شان بر عهده کدامین دستگاه و نهاد است.

درحالی که معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با اطمینان از عدم نیاز بازار استان به تولیدات مرغ استان های دیگر گفت که حتی یک روز نیاز بازار هرمزگان به طور کامل برطرف نشد. برخی فرمانداران استان مانند بندر لنگه و رودان و اتحادیه مرغ فروشی در بندرعباس عدم تعادل در عرضه و تقاضا را عامل این مشکل اعلام می کنند. هرچند مسئولان از تامین نیاز بازار در روزهای آتی خبرمی دهند اما همچنان این مردم هستند که با ویترین های خالی مرغ فروشی ها روبرو هستند.

نیاز استان از طریق استانهای همجوار تامین می شود
استاندار هرمزگان در کارگروه زیربنایی استان هرمزگان با اشاره به شرایط موجود گفت: در استان ۴۵ هزار و ۳۶۰ تن مرغ تولید می شود اما به ۷۲ هزار و ۲۸۰ تن  مرغ نیاز داریم و باید کمبود ۲۶ هزار و ۹۲۰ تنی نیاز بازار از استانهای همسایه تامین و مجوزهای جدید تولید مرغ هم صادر شود.

سبقت تقاضا از عرضه مرغ در هرمزگان؛ مردم همچنان سردرگم در <a class=بازار" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/04/04/4/72517.jpg" width="600" />

فریدون همتی افزود: البته با مجوزهای صادره ۳ هزار و ۱۴۷ تن مرغ به میزان تولید فعلی افزوده می شود.

وی جهاد کشاورزی را مامور کرد تا ظرفیت تولید استان را فعال کند و با مکان یابی زمینه افزایش تعداد مرغداری ها فراهم شود.

ستاد تنظیم بازار استان هرمزگان نیز در جلسه ای با شش دستور کار تشکیل شد که در راس آن تامین مرغ گرم استان و قیمت مصوب جوجه یک روزه قرار داشت. خروجی آن جلسه تصویب تشدید نظارت ها از تولید تا مصرف بود.

همچنین ایرج حیدری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان با اشاره به وضعیت بازار گفت: معتقدیم دستگاه های اجرایی ذیربط باید بر روند تولید تا عرضه نظارت جدی تر داشته باشند.

جهاد کشاورزی و دامپزشکی در استان و فرمانداری ها در شهرستانهای تحت مدیریت باید نظارت ها را از مرحله خروج مرغ از مرغداری ها به کشتارگاه ها تشدید کنند

حیدری در خصوص مصوبات این جلسه افزود: جهاد کشاورزی و دامپزشکی در استان و فرمانداری ها در شهرستانهای تحت مدیریت باید نظارت ها را از مرحله خروج مرغ از مرغداری ها به کشتارگاه ها تشدید کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان تصریح کرد: رصد مستمر بازار با هماهنگی فرمانداران در دستور کار قرار گرفته تا خللی در روند تامین و عرضه اقلام ضروری مورد نیاز مردم ایجاد نشود.

مردم نگران نباشند بزودی مشکل حل می شود
سید مرتضی موسوی مدیرعامل اتحادیه مرغداران هرمزگان، افزایش نرخ ماهی را دلیل افزایش تقاضا بازار به مرغ اعلام کرد و گفت: افزایش قیمت ماهی و مواد گوشتی مهم ترین عامل افزایش نیاز بازار به مرغ در هرمزگان است.

سبقت تقاضا از عرضه مرغ در هرمزگان؛ مردم همچنان سردرگم در بازار

طبیعی است که افزایش تقاضا موجب کمبود مرغ در بازار باشد. البته اصل کمبود به نبود واحد جوجه کشی در استان باز می گردد. مجوز دو واحد جوجه کشی در استان صادر شده که در حال پیگیری برای راه اندازی هستند.

به واسطه گرانی گوشت قرمز و ماهی تقاضا برای خرید مرغ بالاتر رفته و طبیعی است که مردم به سمت خرید مرغ بروند

مدیرعامل اتحادیه مرغداران هرمزگان  اظهار داشت: واحد مرغ مادر هم  در هرمزگان راه‌اندازی شده که طی ماه های آینده محصول آن به بازار می آید و البته باید محصول برای تبدیل تخم مرغ نطفه دار به جوجه به استانهای کشور ارسال شود.

موسوی یاد آور شد: جوجه ریزی فروردین ماه که بالغ بر یک میلیون ۵۰۰ هزار قطعه بود قطعا به افزایش عرضه منجر خواهد شد و به این ترتیب در رزوهای آینده مشکل کمبود در بازار تا حدود زیادی حل می شود.

بازار اشباع شود مردم  برای ذخیره سازی خرید نمی کنند
رئیس اتحادیه مرغ فروشان بندرعباس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره عرضه کمتر از تقاضای مرغ در بازار بندر عباس گفت: نیاز این شهرستان روزانه ۹۰ تن مرغ است که البته چون در پیک تقاضا قرار داریم مقدار نیاز افزایش پیدا کرده است اما اگر ۷۵ تا ۸۵ تن مرغ در بازار توزیع شود بازار اشباع می شود.

علی رحیمی افزود: به واسطه گرانی گوشت قرمز و ماهی تقاضا برای خرید مرغ بالاتر رفته و طبیعی است که مردم به سمت خرید مرغ بروند. برخی از تولید مکفی در استان سخن می گویند اگر به اندازه کافی تولید می شود چرا در بازار دیده نمی شود؟ ما در مراکز عرضه در نخل ناخدا یا بازار روز روزانه یک تن مرغ فروش می رفت ولی الان این میزان به نصف یا کمتر رسیده است.

وی افزود: اگر مرغ به اندازه نیاز توزیع می شد فروش طبیعی این مناطق در روز یک تن یا بیشتر بود. از طرف دیگر این روزها مردم علاوه بر نیاز روزانه برای ذخیره هم خرید می کنند طبعا اگر به اندازه نیاز عرضه شود و بازار اشباع گردد مردم نیازی به ذخیره سازی ندارند.

رئیس اتحادیه مرغ فروشان بندر عباس تصریح کرد: طبق آمار مستند عرض می کنم؛ تقریبا ۱۹ خرداد امسال ۱۳۴ هزار و ۸۵۴ کیلو مرغ در پنج مرغداری استان کشتار صورت گرفته است، از این میزان ۵۹ هزار و سه کیلوگرم ورودی به بندرعباس هست که آمار روشنی است. پس به نظر می رسد بین عرضه و تقاضا تعادل وجود ندارد.

قریبا در استان های همجوار هر کیلو مرغ نسبت به  هرمزگان دو تا سه هزار تومان گرانتر عرضه می شود که عامل مهمی در عدم ورود مرغ از استانهای همجوار به هرمزگان است

وی تفاوت قیمت مرغ با استانهای همجوار را از عوامل عدم ورود مرغ به بازار هرمزگان تلقی کرد و گفت: تقریبا در استان های همجوار هر کیلو مرغ نسبت به  هرمزگان دو تا سه هزار تومان گرانتر عرضه می شود که عامل مهمی در عدم ورود مرغ از استانهای همجوار به هرمزگان است. عرضه مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ رایج در استان تخلف محسوب می شود.

استرس گرمایی جوجه ریزی را کاهش داد
علی اصغر خلیلی سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در گفتگو با بازار با اشاره به کاهش میزان جوجه ریزی در فصول گرم سال گفت: همه ساله با توجه به شرایط آب و هوایی و استرس گرمایی در فصل گرما میزان جوجه ریزی نسبت به فصول مناسب کاهش دارد.

وی افزود: عدم تامین و عرضه جوجه یک روزه با نرخ مصوب (افزایش قیمت جوجه یک روزه) و گاها کمبود جوجه یک روزه از دیگر عوامل است.

خلیلی تصریح کرد : اگرچه از نظر تعداد جوجه ریزی دو ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، استان دارای رشد مثبت می باشد اما به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ تن گوشت مرغ در استان تولید و به بازار مصرف عرصه می شود.

متاسفانه از یک طرف اعلام می شود در استان با کمبود مرغ روبرو هستیم و از طرف دیگر مجوز را که موقت بوده به بهانه اینکه مازاد تولید داریم لغو کردند

مجوزم دائمی را به بهانه مازاد بودن ندادند
یک مالک مرغداری که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه از یک طرف اعلام می شود که استان با کمبود مرغ روبرو هستیم و از طرف دیگر مجوز را که موقت بوده به بهانه اینکه مازاد تولید داریم لغو کردند.

وی افزود: مرغداری تحت تملک من سالانه ۴۰ تن تولید داشت اما در یکسال گذشته به همین دلیل فعالیت در این عرصه را رها کردم.

او ادامه داد: به نظر من عمده دلیل کاهش تولید در کمبود جوجه یک روزه و خوراک طیور می باشد که باید این نقیصه بر طرف شود.

به هر حال این روزها مردم هرمزگان با ویترین های خالی مرغ فروشی ها روبرو هستند. در برخی مراکز عرضه هم مرغ گرم به سرعت برق و باد در ازدحام مردم تمام می شود. دلیل هر چه باشد مردم چاره ای ندارند اما هجوم آنها به مراکز عرضه و مرغ فروشی ها آن هم در شرایطی که اکثر  شهرهای هرمزگان قرمز هستند، خطر بالقوه محسوب می شود. از سوی دیگر در این استان عرضه ۳۰درصد کمتر از تقاضاست و برای تعادل بخشی بازار چاره ای جز ورود مرغ از استانهای همسایه وجود ندارد.

در روزهایی که مردم به واسطه مشکلات اقتصادی توان خرید گوشت قرمز را ندارند، ماهی و سایر آبزیان روی نوار گرانی حرکت می کنند. در حالیکه هرمزگان ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد و ده‌ها هکتار از سواحل به پرورش میگو و ماهی در قفس اختصاص یافته اما روند قیمت آبزیان صعودی است، مردم راهی جز خرید مرغ که ارزانتر است، ندارند.

هر چند بنا به گفته یک مسئول سازمان صمت هرمزگان، موضوع تامین و توزیع مرغ بر عهده جهاد کشاورزی نهاده شده و مسئولیتی در این خصوص ندارد اما سئوال مهم اینست مسئول تنظیم بازار کیست؟ جهاد کشاورزی باید بر تولید نظارت کند و نیاز تولیدکنندگان را تامین نماید یا در توزیع و عرضه در بازار ورود داشته باشد؟ به هر حال باید پذیرفت سازمان صمت مسئول مستقیم بازار است.

آیا وعده مسئولان و متولیان محقق شده و در روزهای آینده بازار مرغ هرمزگان اشباع می شود؟ آیا تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد؟ آیا تشدید نظارتها از تولید تا توزیع می تواند خیال مردم را از تامین گوشت مرغ راحت کند ؟ اینها سئوالاتی است که باید در روزهای آینده منتظر پاسخ آنها باشیم. ویترین ها مراکز توزیع در روزهای آتی پاسخ این سئوالات را خواهد داد.

کد خبر: ۹۳٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha