۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
صدور روادید بین ایران و قزاقستان تسهیل شود
استاندار گلستان:

صدور روادید بین ایران و قزاقستان تسهیل شود

گرگان- استاندار گلستان گفت: تسهیل صدور ویزا، روادید و بهبود ترددها برای گردشگران و تاجران بین دو کشور بسیار برای بهبود تجارت ضروری است.

به گزارش خبرنگار بازار، هادی حق شناس چهارشنبه در میزگرد سی اُمین سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان و روز ملی این کشور اظهار کرد: حضور قزاق ها در گلستان از قدمتی بیش از ۷۰ سال برخوردار است و اقوام در گلستان زندگی مسالمت آمیز دارند که این نشان از مهمان نوازی ایرانیان و گلستانی ها دارد.

وی ادامه داد: استقلال سیاسی بیش از تمام گونه های استقلال اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد و بدون استقلال سیاسی سایر استقلال ها معنا و مفهومی ندارد.

استاندار گلستان گفت: ایرانیان هزاران سال است که از استقلال سیاسی برخوردارند و همواره حمایت از اقوام در عمق باورهای دینی و ملی آنان بوده است.

حق شناس تاکید کرد: پرواز گرگان به اکتائو و تداوم آن که تا کنون سه پرواز موفقیت آمیز و با استقبال مناسب داشته، اصلاح ریل عریض در راه آهن ایران ترکمنستان به قزاقستان که فرصتی بی نظیر برای حضور گلستان در تجارت زمینه کشورهای عضو پیمان اوراسیا است زمینه توسعه همکاری های ما را بیشتر کرده است.

وی همچنین تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران با کشور چین با توجه به هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک قزاقستان با چین را فرصتی برای تجارت با قزاقستان و افزایش تبادلات برشمرد و اضافه کرد: اخذ مجوز بندر در گمیشان گلستان با محوریت ترانزیت غلات و چوب با پوست و ارتباط با بندر اکتائو، فرصت منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه برون گلستان و از همه مهمتر فرصت بزرگ حضور قزاق های خونگرم در گلستان می تواند نقاط برجسته تعمیق روابط بین گلستان و جمهوری قزاقستان باشد.

وی با بیان این که سفیرهای واقعی قزاق های گلستان هستند که هم زبان و هم فرهنگ مشترک داریم، اضافه کرد: اگر گلستان در شرایط برابر از این فرصت استفاده نکند نه تنها خودش باخته بلکه فرصتی را از سایر استان ها گرفته زیرا سایرین تصور می کنند در اختیار ماست و ورود نمی کنند.

استاندار گلستان یادآور شد: تسهیل صدور ویزا و ترددها بسیار برای بهبود تجارت ضروری است و در صورت اجرای منطقه آزاد می توان براساس قانون این مناطق ویزا را در فرودگاه صادر کرد.

حق شناس با بیان اینکه گلستان دارای ۷۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی است، اظهار کرد: قزاقستان از ۲۲۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی برخوردار است و محیط مناسبی برای کشت فراسرزمینی استان محسوب می شود.

کد خبر: ۹۳٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha