۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
اقتصاد قزاقستان پس از استقلال ۱۶ برابر رشد کرد
سفیر قزاقستان در ایران:

اقتصاد قزاقستان پس از استقلال ۱۶ برابر رشد کرد

گرگان- سفیر قزاقستان در ایران با بیان این که اقتصاد ما طی ۳۰ سال ۱۶ برابر شده است، گفت: اکنون در جمع ۵۰ کشور برتر دنیا هستیم و تلاش می کنیم به ۳۰ جمع برتر برسیم.

به گزارش خبرنگار بازار، «اسخت اورازبای» ظهر چهارشنبه در میزگرد سی امین سالگرد استقلال قزاقستان در گرگان، اظهار کرد: ۳۰ سال پیش اتحاد شوروی فرو پاشید و ۱۵ کشور مستقل ایجاد شد که طی این سال ها راه خود را طی کردند.

وی با بیان این که در طی ۳۰ سال گذشته قزاقستان دستاوردهای قابل ملاحظه و چشمگیری پیدا کرده است، افزود: ما موفق به ایجاد کشوری مترقی شدیم‌ و به عنوان یک کشور صلح جو با همه دنیا دوست هستیم و هیچ اختلاف مرزی هم با کشورهای همسایه نداریم.

وی با بیان این که مرز مشترک و گسترده قزاقستان با چین و روسیه باعث توسعه گسترش همکاری ها شده است، ادامه داد: به لطف همکاری های قومی و مذهبی موفق به جلوگیری از مشکلات مذهبی و ملی شدیم و این در حالی است که ۱۳۰ قوم و ۱۸ فرقه مذهبی داریم ولی هرگز مشکلی نداشتند.

اورازبای اضافه کرد: در طول استقلال پایتخت جدیدی ساختیم به اسم آستانه که نام جدید آن نورسلطان است و مرکز جدید قزاقستان شناخته می شود.

وی بیان کرد: این مرکز در مدتی کوتاه احداث شده و شهری مدرن و پیشرفته و محل برگزاری همایش های بین المللی است.

سفیر قزاقستان در ایران اظهار کرد: امروز مقر سازمان اسلامی امنیت فضایی که اخیرا با توافق کشورهای اسلامی ایجاد شده در قزاقستان مشغول فعالیت است.

قزاقستان در مرکز توجه کشورهای بزرگ دنیاست
وی با بیان این که قزاقستان با سیاست های خود امروز رهبر آسیا میانه است، تصریح کرد: ما مورد توجه کشورهای بزرگ قرار گرفته ایم و محل دائمی جلسات منطقه هستیم.

اورازبای اقتصاد قزاقستان را بزرگترین اقتصاد منطقه آسیای میانه دانست و گفت: همه کشورهای دوست و برادر همسایه ما در این اقتصاد با ما همکاری دارند و در همین محدوده تولید ناخالص ملی چهار کشور همسایه ما از قزاقستان کمتر است.

وی با بیان این که اقتصاد ما طی ۳۰ سال ۱۶ برابر شده است، گفت: اکنون در جمع ۵۰ کشور برتر دنیا هستیم و تلاش می کنیم به ۳۰ جمع برتر برسیم.

سفیر قزاقستان در ایران اضافه کرد: در زمینه نوآوری پیش قدم هستیم و بزرگترین مرکز استارتاپ های منطقه را ایجاد کرده ایم.

وی از سرمایه گذاری بیش از ۳۵۰ میلیارد دلاری اروپا در این کشور خبرداد و گفت: این امار ۷۰ درصد سرمایه گذاری خارجی در منطقه است و با با ثبات سیاسی و اقتصادی و اصلاحات اساسی اقتصادی به دست آمده است.

کد خبر: ۹۳٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha