۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱
دولتها به دنبال روشهای تولید آب آشامیدنی پاک| رشد ۹ درصدی بازار آب معدنی تا ۲۰۳۱
«بازار» گزارش می دهد

دولتها به دنبال روشهای تولید آب آشامیدنی پاک| رشد ۹ درصدی بازار آب معدنی تا ۲۰۳۱

در حالی که دولت ها به دنبال روش های موثر تولید آب آشامیدنی پاک همچون نمک زدایی، هستند به گفته کارشناسان جهانی، بازار آب معدنی تا ۱۰ سال آینده ۹ درصد رشد می کند.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت آب معدنی و آشامیدنی از جمله صنایعی است که با بالا رفتن نرخ مواد اولیه به خصوص ماده «پت» و همچنین با شروع فصل گرما افزایش قیمت ها را تجربه می کند. با این وجود با شیوع پاندمی و الزام و ضرورت رعایت بهداشت فردی به طور گسترده تر، موجب شد این صنعت در سطح جهانی با رکود کمتری نسبت به دیگر صنایع روبه رو شود. اگرچه در ایران افزایش قیمت ماده «پت» اصلی ترین مشکل تولیدکنندگان این صنعت محسوب می شود و همین امر موجب شده هزینه های تولید افزایشی باشد.

بر اساس گزارشات بین المللی منتشر شده پیش بینی شده است که ارزش بازار جهانی آب معدنی در بازه زمانی ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ سالانه به میزان ۹ درصد رشد داشته باشد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان جهانی پیش بینی می شود بازار این محصول از نظر حجم در مدت نامبرده سالانه به میزان ۷ درصد رشد را تجربه کند.

داده های منتشر شده همچنین حاکی از این است که کشورهای «چین، ژاپن، هند، اندونزی، مالزی و تایلند» به سرعت در زمینه آب های معدنی در حال پیشروی و توسعه هستند. به طوری که پیش بینی می شود کشورهای شرق آسیا و آسیای جنوبی تا ده سال آینده ۱.۳ درصد بازار جهانی این محصول را پوشش بدهند.

طبق اطلاعات WHO، در سطح جهان  تقریباً ۲ میلیارد نفر در معرض منبع آب آشامیدنی آلوده هستند

گزارشات جهانی منتشر شده همچنین نشان می دهد که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ استفاده از آب معدنی در سطح جهانی حدود ۶.۵ درصد افزایش یافته است که در این بین کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، آلمان و انگلیس بیشترین سهم را در این افزایش مصرف داشته اند.

جالب است بدانید کمبود آب آشامیدنی سالم قابل دسترسی برای جمعیت، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نگرانی در مورد آلودگی آب لوله کشی شهری، مسائلی است که از گسترش سریع بازار حمایت کرده است. این در شرایطی است که طبق اطلاعات WHO، در سطح جهان تقریباً ۲ میلیارد نفر در معرض منبع آب آشامیدنی آلوده هستند.

داده های آماری منتشر شده همچنین نشان می دهد که در شرق آسیا، کشور چین احتمالا بازار آب های معدنی را رهبری کند و در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ شاهد رشدی دو رقمی باشد

حکمرانی چین بر بازار آب های معدنی شرق آسیا
داده های آماری منتشر شده همچنین نشان می دهد که در شرق آسیا، کشور چین احتمالا بازار آب های معدنی را رهبری کند به طوری که در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ شاهد رشدی دو رقمی باشد. بر این اساس و به گفته کارشناسان، در منطقه آسیا و اقیانوس آرام افزایش مصرف آب معدنی به این دلیل اتفاق افتاده است که مردم برای مدت طولانی به آب آشامیدنی تمیز دسترسی نداشتند، به این ترتیب نگرانی های روزافزون درباره سلامتی و ظهور فروشگاه های خرده فروشی، سوپر مارکت ها و سایت های تجارت الکترونیکی به نوعی خوش بینانه به نفع بازار است. از سوی دیگر در سال های اخیر دولت ها بر ایجاد زیر ساخت برای آب آشامیدنی پاک برای جمعیت خود تأکید دارند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته ۱۶هزار  نیروگاه آب شیرین کن در سطح جهان فعالیت دارد که روزانه حدود ۹۵ میلیون متر مکعب آب شیرین تولید می کنند

تولید روزانه ۹۵ هزار متر مکعب آب شیرین در دنیا توسط نیروگاه های آب شیرین کن
گزارشات جهانی منتشر شده نشان می دهد که در راستای ایجاد زیرساخت برای تولید آب آشامیدنی پاک دولت ها سعی دارند از «نمک زدایی» به عنوان یک روش موثر استفاده کنند. این در شرایطی است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته ۱۶هزار  نیروگاه آب شیرین کن در سطح جهان فعالیت دارد که روزانه حدود ۹۵ میلیون متر مکعب آب شیرین تولید می کنند .

این در حالی است که به عنوان مثال در کشوری مانند چین به دلیل آلودگی آب و کمبود منابع طبیعی آب شیرین برای مدت طولانی با کمبود آب آشامیدنی روبرو بوده است و لذا برخورداری از روشهای موثر برای تولید آب آشامیدنی پاک نقش حیاتی برای این کشور دارد. با این وجود کارشناسان پیش بینی کرده اند که کل مصرف سالانه آب بطری شده در چین تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۰ میلیون تن برسد و تا ۱۰ سال آینده بازار آب معدنی سالانه به طور متوسط ۱۲ درصد گسترش یابد.

لازم به ذکر است که بر اساس نوع بسته بندی، بازار آب های معدنی به بطری های شیشه ای، بطری های پت و سایر بخشها تقسیم می شود که به گفته کارشناسان جهانی، آب بطری پت  می تواند از نظر فروش رشد سریع تری در بازار جهانی داشته باشد. با این حال، پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۳۱ آب بطری شیشه ای می تواند به فروشی  معادل ۲۱۰ میلیارد دلار برسد . 

کد خبر: ۹۲٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha