۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
حمایت از توسعه بازاریابی و جهش صادرات زعفران
در میز ملی صادرات زعفران مطرح شد؛

حمایت از توسعه بازاریابی و جهش صادرات زعفران

زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ضروری است حل نابسامانی‌ها در صادرات زعفران و مشکلات فعالان اقتصادی این بخش در هماهنگی با سایر دستگاه‌ها در اولویت قرار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، در جلسه میز ملی صادرات زعفران، ضمن تاکید بر پیگیری مطالبات بخش خصوصی و صادرکنندگان بخش کشاورزی، بر اهمیت و ضرورت اقدامات فوری از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کنترل کیفی تولیدات صادراتی بخش کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: محصول استراتژیک زعفران به عنوان یکی از اقلام شاخص در سبد صادرات بخش کشاورزی نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام فوری است.

وی افزود: در این نشست مقرر شد سازمان توسعه تجارت ایران در مذاکرات تجارت ترجیحی با کشور هندوستان موضوع صادرات زعفران کشورمان را در اولویت مذاکرات قرار دهد.

زادبوم ادامه داد: همچنین مقرر شد افزایش سرانه مصرف زعفران در داخل کشور به عنوان راهکاری برای مصرف بخشی از محصول تولیدی سالیانه از سوی مراجع و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در دستور کار قرار بگیرد.

دبیر شورایعالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در ادامه بیان داشت: همانگونه که شاخص‌های کیفی و بهره‌وری در سیستم‌های تولیدی خرده مالک دچار مشکلات زیرساختی است، در واقع در بخش صادرات زعفران نیز حضور اشخاص یا بنگاه‌های خرد باید با آموزش تخصصی و ارتقای مهارت‌های صادرات و با هدف کادرسازی تجار جوان حرفه‌ای، ساماندهی شود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در این جلسه مقرر شد تجهیز زیرساخت‌های لازم جهت عرضه و تقاضای زعفران صادراتی از طریق ابزارهای بورس کالا با هدف شفاف‌سازی بازار و توسعه کسب و کارهای اقتصادی شناسنامه‌دار با حضور متخصصان و خبرگان تولید و صادرات کشور مورد توجه وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گیرد.

زادبوم افزود: همچنین مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشور در اجرای بسته حمایت از توسعه بازاریابی و جهش صادرات زعفران موضوع پیشنهادات وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، هماهنگی و اقدامات لازم را به منظور انعقاد موافقت‌نامه مربوط با سازمان توسعه تجارت ایران به عمل آورد.
 
تاکید بر تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان زعفران
محمود بازاری، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اشاره به موارد مطرح شده در نشست میز زعفران گفت: در این جلسه که با حضور دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران، شورای ملی زعفران و جمعی از تولیدکنندگان و نیز صادرکنندگان نمونه زعفران برگزار شد، مجددا تشکیل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان زعفران ایران توسط اتاق تعاون ایران، مطابق تصمیمات جلسه بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ میز ملی زعفران به عنوان یکی از الزامات مهم، مورد تاکید قرار گرفت و عنوان شد تشکیل این اتحادیه به رغم پیگیری‌ها و اقدامات اتاق تعاون ایران با مشکلاتی از سوی دستگاه‌های دولتی مواجه است.

وی افزود: در این نشست، رئیس شورای ملی زعفران و صادرکنندگان نمونه زعفران، ضمن گلایه از عدم برنامه‌ریزی و اقدامات متولی تولید محصولات کشاورزی طی سال‌های گذشته در خصوص پایش هدفمند باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی از مبداء تولید، خواستار اقدامات فوری از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ایجاد خسارت‌های بیشتر به جایگاه محصولات کشورمان به ویژه زعفران در بازارهای جهانی شدند.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این راستا با توجه به لزوم پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و ارتقای استانداردهای تولید محصولات یادشده برای تسهیل صادرات به بازارهای جهانی مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه برنامه‌ریزی‌های هدفمند برای کنترل مصرف بهینه کودها و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی اقدام کند.

بازاری ادامه داد: همچنین در این جلسه نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، تعاون ایران و شورای ملی زعفران درخواست کردند در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی به مطالبات مکرر بخش خصوصی که فی‌الواقع منافع زنجیره تولید تا صادرات را شامل می‌شود، به لحاظ بودجه‌ای یا اجرایی توجهی نکند، دولت بایستی برای حمایت از صنعت زعفران و تولیدکنندگان این محصول راسا” مداخله کند.

وی گفت: به گفته نمایندگان بخش خصوصی، متاسفانه طرح ارتقای کیفیت تولید زعفران در مزارع که با اقدامات هدفمند و خودجوش شورای ملی زعفران ایران در سال‌های گذشته آغاز شده بود، به دلیل فقدان حمایت‌های لازم در حوزه تولید عملا به اهداف تعیین شده نرسید که در آینده منجر به خسارت اقتصادی تولیدکنندگان زعفران به دلیل کاهش ظرفیت‌های بازار صادرات خواهد شد.
گفتنی است، جلسه میز ملی صادرات زعفران با حضور معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، دستگاه‌های اجرایی دست اندرکار و فعالان و صادرکنندگان این بخش در راستای بررسی مسائل و مشکلات تولید، فرآوری و صادرات زعفران برگزار شد.

کد خبر: ۹۲٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha