۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
رکود عمیق بازار مسکن با حال و هوای انتخابات| معادلات پیچیده تر شد
«بازار» گزارش می دهد

رکود عمیق بازار مسکن با حال و هوای انتخابات| معادلات پیچیده تر شد

بازار معاملات مسکن این روزها در شهرهای مختلف حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته و آغاز فصل نقل و انتقالات معادلات بازار مسکن را پیچیده تر از قبل و رکود را عمیق تر کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حال و هوای این روزهای بازار مسکن همانند بسیاری از بازارها، متوجه اتفاقات سیاسی و نتایج انتخابات ریاست جمهوری است. اگر بخواهیم در خصوص وضعیت این روزهای بازار مسکن ریز شویم متوجه خواهیم شد که رکودی عمیق در بازار مسکن حکمفرما شده است. البته نقل و انتقال در بازار اجاره مسکن همچنان بی توجه به وضعیت رکود در خرید و فروش مسکن سعی دارد قیمت های خود را نسبت به سال گذشته تعدیل و حتی بیشتر از حد تصور با قیمت های جدیدتر به مستاجران تحمیل کند.

افزایش قیمت رهن و اجاره که تقریباً از هیچ ضابطه‌ای پیروی نمی‌کند، باعث شده است آنها هر ساله برای تأمین پول رهن و اجاره با دردسر روبرو شوند و حتی مجبور باشند به محله‌های ارزان‌تر مهاجرت کنند. هم‌زمان با این معضل، همه‌گیری کرونا نیز مشکلات دیگری را برای جابه‌جایی‌های تابستانی ایجاد کرده است. اما نکته مهم در این روزهای انتخاباتی تردید در میان متقاضیان بازار مسکن است.

اما جدای از بازار رهن و اجاره، در بازار مسکن و خرید و فروش مسکن یک نوع تردید حاکم شده است که به نظر می رسد تا مرداد ماه این تردید در میان متقاضیان مسکن ادامه داشته باشد.

بازار معاملات مسکن در شهرهای مختلف کشور به خصوص در شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی مانند تهران تحت تاثیر فضای انتخاباتی قرار گرفته است و بسیاری از خریداران و فروشنده ها فعلا برای انجام معامله یا عدم انجام آن تا زمان برگزاری انتخابات مردد هستند

گزارش های هیبنا نیز نشان می دهد بازار معاملات مسکن در شهرهای مختلف کشور به خصوص در شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی مانند تهران تحت تاثیر فضای انتخاباتی قرار گرفته است و بسیاری از خریداران و فروشنده ها فعلا برای انجام معامله یا عدم انجام آن تا زمان برگزاری انتخابات مردد هستند.

رکود عمیق بازار مسکن با حال و هوای انتخابات| معادلات پیچیده تر شد

برخی دیگر از متقاضیان خرید و فروشنده ها نیز فعلا دست نگه داشته اند تا نتیجه انتخابات مشخص شود. با این حال، همچنان تعدادی از خریداران و فروشنده ها در بازار حضور دارند و در حال انجام معاملات ملکی هستند.

در شرایطی که برخی از خریداران و فروشنده ها مسکن انجام معاملات ملکی خود را به بعد از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موکول کرده اند اما معدود خریداران و فروشنده هایی در بازار حضور دارند که با اعتقاد متفاوتی در حال انجام معاملات خود هستند.

خریداران و فروشنده های مسکن در بازار معاملات واحدهای مسکونی به دو گروه تقسیم می شوند. دسته اول افرادی هستند که در فضای ابهام آلود فعلی ناشی از نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، فعلا از خرید وفروش مسکن به طور موقت دست کشیده اند و در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات هستند

هم اکنون خریداران و فروشنده های مسکن در بازار معاملات واحدهای مسکونی به دو گروه تقسیم می شوند. دسته اول افرادی هستند که در فضای ابهام آلود فعلی ناشی از نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، فعلا از خرید وفروش مسکن به طور موقت دست کشیده اند و در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات هستند. این گروه معتقدند بهتر است در شرایط فعلی اقدامی از بابت خرید وفروش انجام ندهند و تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات و استقرار کابینه جدید صبر کنند.

از سوی دیگر افرادی هستند که اثر انتخابات بر بازار را اثر پررنگی نمی بینند و معتقد هستند هر چه سریعتر باید معاملات خود را انجام دهند. به خصوص در سمت خریداران مسکن افرادی هستند که معتقدند بهتر است خرید خود را هر چه سریعتر از بازار انجام دهند چون ممکن است فضای بازار بعد از برگزاری انتخابات به نفع آن ها نباشد. در مقابل این گروه از خریداران افرادی هستند که تحت تاثیر ریزش قیمت مسکن در دو ماه اخیر، معتقدند کاهش قیمت باز هم ادامه خواهد یافت و اتفاقا ورود دولت جدید می تواند تا مدتی بر تداوم ریزش مسکن اثرگذار باشد.

فروشنده های مسکن معتقدند بهتر است تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات دست نگه داشته و واحد یا واحدهای خود را به فروش نرسانند. البته تعداد این فروشنده ها در مقایسه با فروشندگانی که مصمم به فروش هستند و حتی از ماه های قبل واحد خود را برای فروش در بازار فایل کرده اند محدود است

از سوی دیگر، برخی فروشنده های مسکن معتقدند بهتر است تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات دست نگه داشته و واحد یا واحدهای خود را به فروش نرسانند. البته تعداد این فروشنده ها در مقایسه با فروشندگانی که مصمم به فروش هستند و حتی از ماه های قبل واحد خود را برای فروش در بازار فایل کرده اند محدود است.

اما فعالان بازار معاملات مسکن و کارشناسان به متقاضیان توصیه می کنند در همان زمان که اراده خرید مسکن دارند اقدام به خرید کنند. این موضوع به خصوص برای متقاضیان مصرفی از اهمیت بیشتری برخوردار است. از آنجا که متقاضیان مصرفی به خصوص در شرایط فعلی قدرت خرید محدود و آسیب پذیر در مقایسه با سرمایه گذاران حاضر در بازار مسکن دارند وهر نوع نوسان افزایشی هر چند جزئی می تواند مانع از خانه دار شدن آن ها شود بهتر است در هر زمانی که قادر به خرید مسکن شدند برای خرید اقدام کنند. در واقع توصیه بازار به این گروه از متقاضیان آن است که هر چند چشم انداز ثبات قیمت وحتی کاهش قیمت برای آینده کوتاه مدت بازار ملک وجود دارد اما بهتر است در صورتی که هم اکنون توان خرید برای این گروه از متقاضیان وجود دارد اقدام به خرید مسکن کنند و خرید خود را به تعویق نیندازند.

فعالان بازار مسکن همین توصیه را نیز خطاب به فروشنده ها دارند و به آن ها توصیه می کنند روند فروش واحدهای خود را به انگیزه افزایش قیمت مسکن در آینده متوقف نکنند چون دست کم در کوتاه مدت و برای ماه های پیش رو، چشم انداز افزایش محسوس قیمت وجود ندارد.

آنچه که به نظر می رسد این است که تا اواخر تابستان امسال این وضعیت تردید در ورود به بازار مسکن و اقدام به خرید یا فروش مسکن ادامه داشته باشد. اما بازار اجاره بهای مسکن فارغ از این تردیدها به خوبی می داند که هر گونه انتظاری بیهوده خواهد بود و قرار نیست اتفاقی مثبت برای اجاره نشین ها و مستاجران رخ دهد! پس هر گونه انتظار در بهتر شدن وضعیت و کاهش قیمت ها در بخش اجاره بها بیهوده و دور از واقعیت خواهد بود.

کد خبر: ۹۲٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha