۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
تخلف صدها میلیون دلاری در «پتروشیمی خلیج فارس»| حیاط خلوتی با ۸ میلیارد دلار گردش مالی
عضو هیئت رئیسه مجلس با «بازار» مطرح کرد

تخلف صدها میلیون دلاری در «پتروشیمی خلیج فارس»| حیاط خلوتی با ۸ میلیارد دلار گردش مالی

موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس به حیات خلوت بازنشسته ها و مدیران سیاسی تبدیل شده، گفت: این مجموعه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۸ میلیارد دلار گردش مالی دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پتروشیمی خلیج فارس که یکی از متهمان اصلی برهم ریختگی بازار ارز در سال گذشته اعلام می شد، حالا به به تخلفات دیگری هم متهم شده است. از به کار گیری مدیران سیاسی و افراد بازنشسته صاحب رانت گرفته تا خرید کالا به قیمت های بالاتر و صادرات مواد خام تنها بخشی از تخلفاتی است که موسوی لارگانی عضو هییت رییسه مجلس به آن اشاره می کند. او همچنین از تخلف صدها میلیون دلاری این مجموعه پتروشیمی خبر داد و گفت: گردش مالی این هلدینگ حدود۲۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۸ میلیارد دلار است اما سهم سهامداران سهام عدالت از این گردش مالی بسیار بالاست.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری بازار با «سید ناصر موسوی لارگانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را در ادامه می خوانید:

* در ماه های گذشته اخبار متعددی درباره تخلفات مالی گسترده ای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شنیده شده، این ادعاها تا چه اندازه درست است؟
ارزش مالی هلدینگ خلیج فارس و زیر مجموعه های آن  حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است. ضمن اینکه صورت های مالی منتشر شده از گردش مالی(سالانه) حدود۲۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۸ میلیارد دلاری گردش مال در هلدینگ خلیج فارس خبر می دهد. اما متاسفانه سهم مردم عادی از این ترنور مالی بسیار پایین بوده است. حال آنکه حدود ۵۰ میلیون نفر سهام دار، سهام عدالت این هلدینگ هستند. جدای از این سهام داران نفت و تامین  اجتماعی هم سهام داران این مجموعه هستند. متاسفانه به بهانه خصوصی بودن، نظارت بر عملکرد این مجموعه در ۸ سال گذشته بسیار کمرنگ بوده یا اصلا نظارتی روی آن صورت نگرفته و کسی نسبت به تخلفاتی که در این مجموعه اتفاق می افتد پاسخی نمی دهد.  

صورت های مالی منتشر شده از گردش مالی  حدود۲۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۸ میلیارد دلاری گردش مالی در هلدینگ خلیج فارس خبر می دهد. اما متاسفانه سهم مردم عادی از این ترنور مالی بسیار پایین است و سهم سهامداران آن استیفا نمی شود 

* برای رسیدگی به تخلفات این هلدینگ مجلس چه برنامه ای را در دستور کار قرار داده و چرا با وجود این حجم از تخلفات مساله تحقیق و تفحص از این مجموعه صورت نگرفته است؟
 قصد داشتیم مشکل فساد صورت گرفته در این هلدینگ را زودتر به نتیجه برسانیم، مساله تحقیق و تفحص از خلیج فارس را در دستور کار خود قرار ندادیم و خواهان اجرای ماده ۲۳۴ آیین نامه مجلس شورای اسلامی شدیم. متقاضیان اجرای این آیین نامه خواهان رسیدگی به تخلفات هلدینگ در قوه قضاییه هستند.

* هم اکنون چه تخلفاتی در این هلدینگ در حال انجام است و سوالاتی که مدیران این هلدینگ باید درباره آن توضیح بدهند حول چه محورهایی است؟
جدای از مساله سو مدیریت و تخلفات مالی و عدم استیفای حقوق سهامداران سهام عدالت، گزارش های دریافتی ما حاکی از این است که این هلدینگ کالاهای مورد نیاز خود را معمولا از عده ای خاص به قیمت های گران تر از بازار خریداری می کنند و یک رانت عجیبی در جیب عده ای خاص می رود. در حالیکه کالای ارزان تر و حتی مرغوب تر در بازار موجود است.

با وجود اینکه مدت ها از تصویب قانون عدم به کارگیری بازنشسته ها گذشته اما شاهد هستیم که هلدینگ خلیج فارس به بک حیات خلوتی برای بازنشسته های دولت، نفتی ها و صاحبان رانت و نفوذ شده است. حجم بالای خام فروشی با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری از دیگر تخلفاتی است که در این مجموعه شاهد آن هستیم. سوالات نمایندگان درباره عملکرد مدیران در این حوزه خیلی زیاد است.

جدای از این در سال های گذشته خلیج فارس و برخی دیگر از نهادهای شبه دولتی مثل فولاد مبارکه با گردش مالی بالا به حیات خلوتی برای بعضی بذل و بخشش های سیاسی و تامین هزینه های انتخاباتی برخی از کاندیداها شده است.   

هلدینگ خلیج فارس،  کالاهای مورد نیاز خود را معمولا از عده ای خاص به قیمت های گران تر از بازار خریداری می کنند و یک رانت عجیبی در جیب عده ای خاص می رود. در حالیکه کالای ارزان تر و حتی مرغوب تر در بازار موجود است

* مساله رسیدگی به تخلفات این هلدینگ هم اکنون در چه مرحله ای است؟
بعد از اینکه این سوالات را در معرض دید نمایندگان قرار دادیم، تعدادی از نماینده ها آن را تایید و امضا کردند. به دنبال این امضا ها اجرای ماده ۲۳۴ به کمیسیون انرژی ارجاع  و  سوالات نمایندگان این هلدینگ ارسال شده و قرار است که مدیران این مجموعه جواب سوالات را آماده و ارائه کنند. قوه قضائیه هم که رویکرد فساد ستیزانه ای در ماه های قبل از خود نشان داده، باید هر چه سریع تر به مساله تخلف صدها میلیون دلاری در این مجموعه رسیدگی شود.  

* فکر می کنید که مدیران این هلدینگ تا چه تاریخی پاسخ های خود را ارائه می دهند؟
حداکثر تا روزهای آینده این پاسخ ها باید در اختیار درخواست کنندگان ماده ۲۳۴  قرار گیرد. بعد از آن باید جلسه ای در کمیسیون انرژی مجلس برگزار و به صوت شفاهی توضیحات و سوالات مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. بعد از رای گیری در این کمیسیون این مساله در صحن علنی مطرح خواهد شد.  رای صحن علنی برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع داده می شود.

* تعداد متقاضیان اجرای ماده ۲۳۴ چند نفر بوده است؟
طبق آیین نامه هر نماینده ای به تنهایی می تواند از وزرا سوال کنند. در تحقیق و تفحص یک نماینده می تواند یک یا چند نماینده چنین درخواستی را نسبت به عملکرد یک مجموعه داشته باشد.  اما در مساله ماده ۲۳۴ حداقل باید ۱۰ نفر از نمایندگان این درخواست را امضا کنند. بر اساس مشاهدات بنده تا لحظات آخر ۲۷ نماینده  این درخواست را امضا کردند. امیدواریم برای حفظ حقوق سهامداران سهام عدالت سریع تر در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار گیرد.

* نهاد نظارتی بر عملکرد این مجموعه چه دستگاهی است. آیا وزارت نفت در این خصوص کوتاهی کرده است ؟
بخش زیادی از کوتاهی های نظارتی که در این مجموعه اتفاق افتاده به خود وزارت نفت بر می گردد و این وزارتخانه به نوعی در تخلفاتی که در این هلدینگ رخ داده سهیم هستند. بازنشستگان وزارت نفت سهامدار این هلدینگ هستند و به طور قطع وزیر نفت و زیر مجموعه های آن بر عملکرد این حوزه نظارت داشته باشند. البته نباید فراموش کرد که این مجموعه خصولتی بوده و خصوصی نیست و باید چشم های نظارتی مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و خود مجلس باید به این مساله ورود کنند.

هلدینگ خلیج فارس مقدار زیادی مواد  اولیه و خام صادر کرده  و بعضا  ارز حاصل از صادرات این مواد خام را  را هم به کشور باز نگردانده است

* در سال گذشته اظهار نظرهای متفاوتی درباره میزان بازگشت ارز صادراتی پتروشیمی ها مطرح می شد و حتی در برهه ای برخی از مسئولین دلیل برهم ریختگی بازار را عدم بازگشت ارز توسط پتروشیمی ها  اعلام شد. هلدینگ خلیج فارس هم در این مقوله نقش داشته است؟
میزان برگشت ارز صادراتی هم جز سوالات ماست و معتقدیم که جلوی این مفسده ای که در شرکت های پتروشیمی صورت می گیرد را باید گرفت. بدون شک صادرات فرآورده های پتروشیمی جز افتخارات کشور بوده و  یکی از منابع اصلی ارز آوری دولت محسوب می شوند. اما هلدینگ خلیج فارس مقدار زیادی مواد  اولیه و خام صادر کرده  و بعضا ارز حاصل از صادرات این مواد خام را هم به کشور باز نگردانده است.

کد خبر: ۹۲٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha