۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
بورس، نیازمند نگاه تحلیلی سهامداران
استراتژی روزانه در گفتگو با کارشناس

بورس، نیازمند نگاه تحلیلی سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر لزوم داشتن نگاه تحلیلی در بازار سرمایه مطرح کرد: طبیعی است که تا زمان برگزاری انتخابات روند معاملات به همین صورت پیش برود.

بازار؛ گروه بورس: با اینکه معاملات امروز با جریان مثبت شروع شد، در ادامه روند معاملات امروز باز هم شاهد افت شاخص کل بودیم و موج سینوسی شاخص کل در ساعت پایانی معاملات به سمت پایین خم شد، ولی باز هم شاهد رشد این شاخص بودیم؛ به نحوی که تا پایان معاملات ۳ هزار و ۳۶۲ واحد افزایش یافت و به نقطه یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی رسید؛ نقطه‌ای که برخی از کارشناسان زبده بازار از آن به عنوان مرز حمایتی یاد می‌کنند.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز چندان رشد خاصی نداشت و با وجود اینکه دیروز، سهم‌های کوچک زیادی رشد کرده بودند، امروز کفه ترازوی بازار به سمت سهام خودرویی و بانکی بازگشت و این شاخص تنها ۱۱۵ واحد بالاتر از دیروز آمد و روی ۳۸۳ هزار واحد به کار خود پایان داد.

یکی از گروه‌هایی که امروز کمتر مورد اقبال سهامداران قرار گرفت، سهام فلزات اساسی بود که به طور عمده در صف فروش بودند و دو نماد اثرگذار این گروه یعنی «فولاد» و «فملی» پس از سه روز متوالی رشد، افت قیمت را در سهام خود مشاهده کردند؛ هرچند این افت دور از انتظار نبود و این روزهای پر ابهام باید انتظار چنین نوساناتی را هم داشته باشیم.

در حال حاضر هم، از لحاظ انتخابات، مذاکرات، مناظرات و قیمت‌های جهانی هم تغییری صورت نگرفته است. نامزدهای انتخاباتی همچنان پای وعده‌های غیر عملی خود ایستاده‌اند و به جای برنامه‌های کارساز برای بازار سرمایه، به فکر تخریب یکدیگرند و از طرف دیگر، آمریکا مذاکرات را به خاطر مشخص شدن وضعیت انتخابات یک لنگ در هوا نگه داشته است. در بازارهای جهانی هم هیچ تغییری به لحاظ قیمتی صورت نگرفته است و همچنان قیمت‌ها در همان سطوح قرار دارند.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت کلی بورس اظهار کرد: وضعیت بازار به لحاظ تکنیکالی نشان می‌دهد بازار در محدوده کف خود قرار دارد و با توجه به شرایط سیاسی، طبیعی است که در هفته‌های منتهی به انتخابات روند بازار مثبت باشد چراکه بسیاری از سهامداران به حمایت نامزدها از بازار سرمایه امیدوارند.

وی در ادامه تصریح کرد: حجم معاملات پایین در روزهای گذشته نشان می‌دهد سهامداران خرد هر فرصتی را در بازار فرصت خروج قلمداد می‌کنند  و در موقعیتی که بازار مثبت است به دلیل نداشتن اعتماد به روند بازار اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند و همچنین، شک و شبهه نسبت به ادامه‌دار بودن روند بازار باعث شده تا سهامداران دست از معامله در بازار بکشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بعد از یک روند نزولی ۹ ماهه در بازار، سهامدار را به راحتی نمی‌توان قانع کرد که وضعیت بازار درست و حرکت آن صعودی شده است، گفت: به نظر می‌رسد تا انتخابات روند بازار به همین صورت باشد، ولی بعد از مشخص شدن نتایح انتخابات بازار باید وارد یک موقعیت تحلیلی شود و سهامداران فارغ از روند بازار به تک‌سهم‌های خود با دید تحلیل نگاه کنند. باید توجه کرد تا زمانی که نگاه تحلیلی به بازار ورود نکند، روند بازار تغییری نمی‌کند.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود بین بانکی تاثیر مثبتی در بازار می‌گذارد اما این موضوع برای افراد تحلیل‌گر در بازار مهم و تاثیرگذار است و برای عوام چندان اهمیتی ندارد.

کد خبر: ۹۲٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha