۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
شرایط بازار تغییری نکرده است| کاهش سود بانکی تنها راه نجات بازار
تحلیل روزانه بورس؛

شرایط بازار تغییری نکرده است| کاهش سود بانکی تنها راه نجات بازار

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرایط کلی بازار هیچ تغییری نکرده است، مطرح کرد: کاهش سود بانکی و بین بانکی تنها راهی است که می‌توان به بازار سرمایه امیدوار بود.

بازار؛ گروه بورس: در جریان معاملات روز جاری که ارزش و حجم معاملات در آن نسبت به روزهای گذشته بیشتر بود، شاخص کل به سختی در منطقه سبز رشد باقی ماند و توانست برای امروز هم رشد اندک به همراه داشته باشد. امروز که اکثر سهم‌ها از جمله فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در مدار منفی معامله می‌شدند، خودرویی‌ها بودند که معاملات خوبی داشتند. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که سود روز گذشته در اکثر سهم‌ها باعث شده است تا سهامداران اکثر سهام خود را در روز جاری عرضه کنند.

به این ترتیب، شاخص کل بازار که در ساعات اولیه معاملات، رشد کرده بود، در ادامه با افزایش فشار فروش، کاهش یافت، اما این کاهش به میزانی نبود که بتواند شاخص را به منطقه قرمز برساند و نماگر اصلی بورس در نهایت، نسبت به روز گذشته، ۳ هزار و ۳۶۵ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۶۰ هزار و ۵۷۰ واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز با فشار بیشتر عرضه‌ها در سهم‌های کوچک به زور در منطقه سبز باقی ماند و در صورتی که در اولین دقایق معاملات با شیبی تند رشد کرده بود، در ادامه معاملات افت کرد، اما در نهایت با رشد ۱۱۵ واحدی، در خانه ۳۸۳ هزار و ۹۴۲ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم پس از ۳۰ دقیقه رشد در ابتدای معاملات، در ادامه معاملات با افت همراه بود؛ به نحوی که تا انتهای معاملات، ۷ هزار و ۱۱۱ واحد افت کرد و رقم ۹۲۱ هزار و ۷۸۱ واحد را نشان داد.

طی معاملات روز جاری، نمادهای «غکورش»، «خودرو»، «خساپا»، «شپنا»، «کاما»، «فملی» و «اپال» بیشترین تراکنش را داشتند، اما نمادهای «وبملت»، «خودرو»، «رمپنا»، «وتجارت»، «پارسان» و «فارس» بیشترین تأثیر مثبت و نماد «فولاد» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص گذاشتند. گروه‌های خودرو، بانک‌ها و فلزات اساسی نیز بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

امروز، نمادهای فولادی هم به صورت متعادل معامله می‌شدند. نمادهای «فپنتا» و «فجر» بیشترین رشد قیمت و «فخوز» و «کویر» بیشترین افت قیمت را در سهام خود داشتند. «کچاد» و «کگل» هم مانند اکثر نمادهای گروه کانه فلزی، افت قیمت نزدیک به ۰.۵ درصد داشتند. نماد «ذوب» در بازار فرابورس نیز امروز افت ۱.۶ درصدی در سهام خود داشت.

مهدی احمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات بورس اظهار کرد: روند کلی بازار نسبت به ماه‌های گذشته تغییر خاصی نکرده است و تنها رنج‌های سینوسی بازار تغییر کرده‌اند و اگر پیش از این، هر روز شاهد تغییر روند در معاملات بودیم، حالا هر سه یا چهار روز یکبار شاهد آن هستیم.

وی در ادامه مطرح کرد: مسئله دیگر این است که بازار منتظر تورم و انتظار تورمی است و از طرف دیگر، سهامداران دست به عصا حرکت می‌کنند چراکه پول‌های درشت وارد بازار سرمایه نشده‌اند و سهامداران قبلی در حال جابه‌جا کردن سهام خود هستند تا بتوانند ضررهای قبلی خود را پوشش دهند و هنوز حرکت اساسی در بازار صورت نگرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دیروز و امروز خودرویی‌ها پیشتاز بازار بودند، گفت: حجم و ارزش معاملات نسبت به یک ماه گذشته نزدیک به ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده است، اما این میزان نسبت به میانگین ۶ ماهه فاصله زیادی گرفته است و این روزها تنها یک جابجایی اندک داشته است.

احمدی درباره ارزندگی سهم‌ها در بازار تصریح کرد: قیمت‌ها در بازار سهام از یک جهت به کف رسیده و همه از این جریان مطلع هستند و از طرف دیگر ریسک بالایی دارد و سهامداران بین دوراهی مانده‌اند که اگر در کف سهامی را خریداری کند، ممکن است مدت زیادی در کف باقی بماند چراکه هنوز هیچ پول بزرگی وارد بازار نشده است و به نظر می‌رسد اگر بانک‌ها به جای بلوکه کردن پول‌ها در شرکت‌های خود، آن‌ها را وارد بازار سهام کنند، روند بازار تغییر خواهد کرد.

وی افزود: تنها راه تغییر روند در بازار کاهش نرخ سود بانکی و بین بانکی است چراکه بانک‌ها با سودهایی که خودشان دارند و خلق نقدینگی دست خودشان است، هیچ اقدامی برای بازار سرمایه انجام نمی‌دهند و به کارانه و صورت مالی خود اهمیت می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه وضعیت بازار سرمایه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با همین روال جلو خواهد رفت، گفت: زمانی که رویکرد دولت بعد در قبال بازار سرمایه مشخص شود، هم انتظارات تورمی شفاف‌تر خواهد شد و هم تکلیف مذاکرات برجامی مشخص می‌شود و طرف مقابل مذاکرات منتظر دولت بعد است تا مذاکرات را ادامه دهد.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده نمادها و گروه‌های فعال در بازار در کف قیمتی خود هستند، کسانی که قصد دارند پول جدید وارد بازار سرمایه کنند، بهتر است شرکت‌های بنیادی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و بازه زمانی شش ماه به بالا به بازار نگاه کند و کسانی که نگاه بلندمدت بیش از یکساله دارند، در حال حاضر بهترین فرصت را برای خریداری سهام دارند.

کد خبر: ۹۲٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha