۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
طرح مطالعه موردی مشترک ایران و روسیه در نشست ۲ سالانه بنادر خشک
توسط نمایندگان وزارت راه و شهرسازی انجام شد؛

طرح مطالعه موردی مشترک ایران و روسیه در نشست ۲ سالانه بنادر خشک

نمایندگان وزارت راه و شهرسازی طرح مطالعه موردی مشترک ایران و روسیه در مورد دو بندر خشک حائز اهمیت در کریدور شمال-جنوب را در نشست بین‌المللی دو سالانه بنادر خشک مطرح کردند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، چهارمین نشست دو سالانه بنادر خشک ESCAP از تاریخ ۱۲ تا ۱۳ خردادماه سال جاری در مرکز کنفرانس سازمان ملل در بانکوک برگزار شد. در این نشست که به صورت ترکیبی (مجازی – حضوری) برگزار شد، نمایندگان مستقر در بانکوک از کشورهای عضو و سازمان‌­های بین‌­المللی به صورت حضوری و سایر نمایندگان از طریق ویدیوکنفرا؛نس در این نشست شرکت کردند. محمد حجارزاده، ‌ مدیر کل دفتر طرح جامع و مدل‌­های حمل‌ونقل و کارشناس این دفتر نیز به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کردند.

این نشست به منظور پیشبرد گفت‌وگو درباره سیاست­‌ها و موضوعات مربوط به بنادر خشک با اهمیت بین­‌المللی، پیشرفت به سمت یکپارچه‌­سازی این بنادر خشک در کریدورهای حمل‌ونقلی چند وجهی و اقدامات برای افزایش بهره‌­وری حمل‌ونقل چندوجهی (مانند هماهنگ‌­سازی چهارچوب­‌های حقوقی حمل‌ونقل کالا) برگزار شد.

در این نشست نسترن معروف، از کارشناسان دفتر طرح جامع و مدل­‌های حمل‌ونقل، گزارشی از مطالعات و فعالیت‌­های انجام شده در زمینه توسعه صنعت لجستیک ارائه کرد. وی در این گزارش به تعهدات ایران در قبال موافقت­نامه بین‌­الدولی بنادر خشک اشاره کرد که بر اساس این موافقت­نامه ایران متعهد شده است در راستای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و ترانزیت در آسیا و اقیانوسیه به توسعه بنادر خشک دارای اهمیت بین‌­المللی طبق استانداردهای مورد قبول کمیسیون همکاری‌های اقتصادی – اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل (اسکاپ) بپردازد. همچنین در ادامه گزارش به بیان اهداف و ماموریت ستاد مراکز لجستیک کشور پرداخته و به نتایج و دستاوردهای مطالعات سند آمایش مراکز لجستیک کشور به اختصار اشاره کرد.

از دیگر موارد ارائه شده توسط نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، ارائه پیشنهاد مطالعه موردی (case study) مشترک ایران و روسیه بر روی دو بندر خشک منتخب در دو کشور در راستای کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب بود که مورد توجه کشورهای عضو به ویژه روسیه و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در صورت‌جلسه نشست بازتاب داده شد.

لازم به ذکر است که کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) یکی از ۵ کمیسیون منطقه‌­ای شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) است. این کمیسیون بزرگترین مجمع بین‌الدولی منطقه‌ای با ۵۳ دولت عضو و ۹ عضو وابسته است و در حال حاضر تمرکز کمیسیون بر تحقق برنامه ۲۰۳۰ اهداف توسه پایدار است. بخش حمل و نقل این کمیسیون تلاش دارد تا به افزایش کیفیت حمل و نقل در چهارچوب سیاست‌­های توسعه پایدار کمک کند.

کد خبر: ۹۲٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha