۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
توفیق در صادرات نیازمند استراتژی و ارتباطات بانکی است
رئیس اتاق های مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان:

توفیق در صادرات نیازمند استراتژی و ارتباطات بانکی است

یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان توفیق نداشتن بازرگانان ایرانی در بازارهای هدف به ویژه اوراسیا را مربوط به نبود استراتژی، نوسانات نرخ ارز و عدم دسترسی به نظام بانکی دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان معتقد است اگر تجار ایرانی نتوانستند در بازارهای هدف صادراتی موفق باشند، سه دلیل عمده دارد؛ تعریف نکردن یک استراتژی صادراتی، دسترسی نداشتن به نظام بانکی در فرآیند صادرات و در نهایت نوسانات نرخ ارز.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با بیان این مطلب که ایران از نظر تولید کالا در سطح بازارهای صادراتی خود به طور کامل حرف برای گفتن دارد، تاکید کرد: این کالاها توان رقابت با کالاهای چینی و ترک را دارند و حتی در مورد برخی از کالا باید اذعان کنیم که نسبت به رقبای خود سرآمد هستیم؛ اما اینکه چرا نمی‌توانیم در این بازارها، حضور قدرتمند و اثرگذاری داشته باشیم به نبود استراتژی برمی‌گردد.

این فعال اقتصادی ضمن تاکید بر عدم تعریف استراتژی صادراتی، مانع جدی دیگر در برابر تجار ایرانی را دسترسی نداشتن به ابزاری به نام بانک برای نقل‌وانتقالات مالی عنوان کرد.

بر اساس اظهارات او امروز صادرکنندگان ایران بر اساس فرآیندی که باید طی شود، پول خود را فرستادند در حالی که به دلیل نوسانات نرخ ارز در ایران، طرف‌های مقابل منتظر گران شدن بهای دلار در ایران هستند تا بعد از آن حواله را صادر کنند. بدین ترتیب کل صادرکنندگان متوسط و متوسط رو به پایین با چنین وضعیتی مواجه هستند و باید معطل بمانند و به دلیل کندی در روند انتقال پول و تکمیل فرآیند صادرات، امکان رقابت آنها در بازارهای هدف از بین می‌رود.

یاریجانیان تاکید کرد: همین فرآیند را در ارتباط با عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد هستیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان خاطرنشان کرد: به دلیل نبود دسترسی به ابزار مهمی به اسم بانک و عدم ثبات نرخ ارز، سرعت صادرات و تبادلات مالی کاهش می‌یابد. برای مثال امروز تاجر ایرانی به چین پول می‌فرستد، اتفاقاتی می‌افتد و کل پول به دلیل احتمال پول‌شویی بلوکه می‌شود؛ چون امکان استفاده از ابزار بانک وجود ندارد و تاجر مجبور است پول خود را به روش‌های دیگر بفرستد و در نهایت با چنین چالش‌هایی مواجه می‌شود.

به اعتقاد این فعال اقتصادی اگر استراتژی خود را برای حضور در بازارها تعریف  و ابزار بانک را برای نقل‌وانتقالات مالی مهیا کنیم و در نهایت نرخ ارز ثابتی داشته باشیم، کل بازارها به سادگی بیشتر در اختیار تجار قرار می‌گیرد. متاسفانه امروز کل این فرآیند پیچیدگی دارد و امیدواریم بعد از این همه سال بالاخره شرایط تغییر کند.

او یادآور شد: دیگر فعالان اقتصادی نمی‌توانند درگیر صراف بمانند و یا تا ساعت ۱۲ ظهر هر روز منتظر استخراج نرخ ارز شوند. نرخ ارز باید اول وقت مشخص باشد و تاجر بداند که چه خبر است تا به درستی تصمیم بگیرد.

کد خبر: ۹۲٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha