۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
سفر به دور دنیا با کاروان‌های مسافرتی| اتصال کابین به پیکاپ منع قانونی ندارد
گفتگوی بازار با تولیدکننده کابین خودروهای سفری

سفر به دور دنیا با کاروان‌های مسافرتی| اتصال کابین به پیکاپ منع قانونی ندارد

کبیری، تولیدکننده کابین‌ خودروهای سفری با اشاره به اینکه استفاده از کابین برای اتصال به انواع پیکاپ با مشکلات قانونی مواجه نیست، گفت: با یک کابین و خودرو پیکاپ می‌توان سفری ارزان به کل دنیا داشت.

بازار؛ ‌ گروه خودرو: یکی از جذابیت‌های سفرهای خانوادگی و دسته جمعی در مسیر و توقف‌های گاه و بی‌گاه در دل طبیعت خلاصه می‌شود؛ همان مسیری که اگر برای سفر نسبت به خرید بلیط اتوبوس، ‌ قطار و یا هواپیما اقدام کنید از تماشای آن محروم خواهید شد. بنابراین خیلی از مسافران، سفر با خودرو شخصی را به شیوه‌های دیگر برای بهره مندی از طبیعت و داشتن سفری کم هزینه‌تر ترجیح می‌دهند. با این حال یکی از نقاط ضعف سفر با خودرو شخصی فاصله زیاد توقف‌گاه‌های رسمی و مجهز از یکدیگر است.

از همین رو مسافران با استفاده از خودروهای کمپر و حتی خودروهای متصل به کاروان‌ها این معضل را هم برای خود برطرف کرده‌اند. خودروهایی که حداقل تجهیزات خانگی را یا در دل خود جای می‌دهند یا به یدک می‌کشند و لذت یک مسافرت بی‌دردسر به دل طبیعت را گردشگران به ارمغان می‌آورند. البته استفاده از برخی از خودروهای سفری با یکسری موانع قانونی نیز روبه رو است که فعالان این حوزه از آن به عنوان خلاء قانونی یاد می کنند. بنابراین در رابطه با امکاناتی که خودروهای سفری در اختیار متقاضیان شان قرار می‌دهند و عبور از موانع قانونی برای سفر با خودروهای تجهیز شده ابراهیم کبیری، تولیدکننده کاروان‌های سفری در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد.

* به عنوان تولیدکننده و تجهیز کننده کاروان‌های سفری بفرمایید چه محصولاتی را برای چه خودروهایی ارائه می‌دهید؟ همچنین مشتریان برای داشتن یک خودرو مجهز به تجهیزات سفری باید چقدر هزینه کنند؟
محصولی که برای متقاضیان ارائه می‌دهیم تراک کمپر وانتی است که بر روی انواع خودرو پیکاپ نصب می شود و ظرفیت استفاده برای چهار نفر را دارد.  قیمت های آن نیز بستگی به امکاناتی که در آن به کار رفته دارد؛ با این حال محصولاتمان شامل چند تیپ یک، دو و غیره می‌شود. به طور کلی تجهیز خودرو بر اساس امکاناتی که مشتری درخواست می کند انجام می شود.

سفر به دور دنیا با کاروان‌های مسافرتی| اتصال کابین به پیکاپ منع قانونی ندارد

* برای تجهیز خودروها به تجهیزات سفری بیشتر از چه محصولاتی بهره می‌برید؟ چند درصد از آن از طریق داخل و چند درصد از طریق خارج از کشور و واردات تامین می شود؟

حدود ۹۸ درصد محصولاتمان با استفاده از مواد اولیه و قطعات ایرانی تولید می‌شود. بنابراین فقط ۲ تا ۳ درصد از تجهیزات یا مواد اولیه که در تولیداتمان استفاده می کنیم نمونه داخلی ندارد و نیاز به نمونه خارجی آن است.

تجهیزات خودروهای کمپر شامل بخاری درجا، ‌ کولر گازی، موتور برق، ‌ یخچال، باربند، ‌ کابینت آشپزخانه، ‌سینک ظرف شویی، اجاق گاز، ‌نشیمن و جای خواب برای چهار نفر، ‌باتری اضافه، ‌شارژر اتوماتیک، ‌دستشویی، ‌ حمام، ‌اینورتر تولید برق ۲۲۰ و غیره می شود

* چه تجهیزاتی را در کمپرها به کار می برید؟ اشاره کردید به اینکه برخی از قطعات نمونه داخلی ندارند و نیاز به واردات دارند، کدام قطعات باید از طریق واردات تامین شوند؟
همه نوع تجهیزاتی را در کمپرها استفاده می کنیم. تجهیزات شامل بخاری در جا، ‌ کولر گازی، موتور برق، ‌ یخچال، باربند، ‌ کابینت آشپزخانه، ‌سینک ظرف شویی، اجاق گاز، ‌نشیمن و جای خواب برای چهار نفر، ‌باتری اضافه، ‌شارژر اتوماتیک، ‌دستشویی، ‌ حمام، ‌اینورتر(مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب) تولید برق ۲۲۰ و غیره می شود. در مورد بخش دوم سوالتان نیز باید بگویم که پمپ آب و کولر گازی که در کمپرها استفاده می شود نسخه داخلی ندارند و باید از طریق واردات تامین شود. بنابراین مجبور هستیم این تجهیزات را از طریق واردات تامین کنیم اما مابقی همگی ایرانی هستند.

البته از مزایای این سبک از کمپرها باید به این نکته اشاره کرد جک دار و قابل نصب راحت هستند که می توان آن‌ها را بر روی انواع پیکاپ نصب کرد و بعد از سفر دوباره تجهیزات را از خودرو جدا و از حالت استاندارد خودرو بهره برد.

* با این تفاسیر علاقه مندان دستیابی به خودرو سفری را دور از دسترس نمی بینند و در صورت داشتن یک خودرو پیکاپ می‌توانند از مزیت سفر با خودرو کمپر بهره ببرند و دوباره خودرو خود را به حالت عادی برگردانند؟
بله، این مزیت باعث می شود که دیگر نیازی به این نداشته باشید که یک خودرو بخصوص برای کمپر داشته باشید، بنابراین می توانید هم از مزیت خودرو استفاده کنید و هم از مزیت خودرو مسافری؛ حسن دیگر هم این است که می توان خودرو را در صورت نیاز عوض کرد. یعنی تغییر کاربری بر روی خودرو اعمال نمی شود.

وجود خودروهای سفری یک خلا در جامعه بود و پیگیری نمی شد، اگر پیگیری هم می شد یکسری موانع قانونی مانع آن می شد، اما خوشبختانه حدود ۸ سالی است که در این زمینه ورود کرده ایم و با استقبال خوبی از سوی مردم نیز مواجه شده ایم.

می توان با این کمپرها دور دنیا را گشت؛ وسیله ای که اگر خراب شود نیز امکان تعویض قطعات آن وجود دارد، خانواده ها هر چقدر مسافت بخواهند می توانند با چنین امکاناتی بروند؛ چرا که خودروها به مخازن آب و فاضلاب مجهز هستند

سفر به دور دنیا با کاروان‌های مسافرتی| اتصال کابین به پیکاپ منع قانونی ندارد

* به نظرتان خودروهای مجهز به کاروان یا کمپر تا چه مسافت‌هایی را پاسخگوی گردشگران هستند؟
می توان با این کمپرها دور دنیا را گشت؛ وسیله ای که اگر خراب شود نیز امکان تعویض قطعات آن وجود دارد، همچنین به عنوان یک تولید کننده محصولات خود را تا دو سال گارانتی می کنم.

خانواده ها می توانند با استفاده از این کمپرها مسیری را یک شبانه روز طی کنند و بعد از آن چادر بزنند. هر چقدر مسافت هم بخواهند می توانند با چنین امکاناتی بروند؛ چرا که خودروها به مخازن آب و فاضلاب مجهز هستند. یک مخزن آب برای یک خانواده چهار نفره دو شبانه روز کافی است.

علاوه بر این کمپرها باربندهایی دارند که می توان از سقف آن برای کمپ و غیره استفاده شود. این محصولات بیش از یک قرن در کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گیرد که نسخه کوچک و مقرون به صرفه آن که یک پنجم مشابه خارجی است در ایران تولید می شود.

* میراث فرهنگی به عنوان متولی حوزه گردشگری چه کمکی به شما تولیدکنندگان کمپر کرده است؟
میراث فرهنگی از روز نخست حمایت کرده است اما هیچ ابزار قانونی در خصوص خلاهای قانونی این حوزه که در خصوص تغییرکاربری وجود دارد ندارد. ابزار قانونی برای این کار باید با تعامل چند نهاد و مرجع ایجاد شود. خوشبختانه کمپرها با توجه اینکه تغییر کاربری و تغییر وضعیت در خودرو ایجاد نمی کنند محدودیتی ندارند و بیشتر محدودیت ها مربوط به خودروهایی که در کاربری آن ها تغییر یافته است.

کد خبر: ۹۲٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جعفر IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      0 0
      سلام خداقوت ممنونم که اطلاعات ارزشمندی در اختیارمان گذاشتید لطفاً حدود قیمت رو هم بفرمایید. متشکرم