۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
رونق بخشیدن به تولید، اساسی‌ترین گام برای تامین معیشت مردم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

رونق بخشیدن به تولید، اساسی‌ترین گام برای تامین معیشت مردم

مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رونق بخشیدن به تولید را اساسی‌ترین گام برای تامین معیشت مردم دانست.

به گزارش بازار، محسن مهرعلیزاده در حاشیه حضور در برنامه ایرانیان استودیوی جام جم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز معیشت مردم و اقتصاد مهم‌ترین مسئله اساسی کشور است افزود: کارخانه‌هایی که به دلایلی تعطیل شده‌اند باید دوباره تولید خود را آغاز کنند.

وی گفت: بازگشت دوباره کارخانه‌ها به چرخه تولید، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای خانواده‌ها را به همراه خواهد داشت و به این ترتیب افراد می‌توانند بخشی از نیاز معیشتی خود را تامین کنند.

مهرعلیزاده بر پنج برابر شدن یارانه دهک‌های اول تا پنجم جامعه که ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند تاکید کرد و افزود: باید در یک زمان کوتاه یارانه‌های نقدی قشری که آسیب پذیرند، یعنی دهک‌های پایین جامعه از دهک اول تا پنجم و شرایط خوبی هم ندارند را تامین کنیم، بطوریکه یارانه این قشر ۵ برابر شود.

وی با بیان اینکه اکنون ارزش یارانه‌های پرداختی به قشرهای پایین جامعه کاهش یافته، زیرا این یارانه‌ها برای سال ۸۹ بوده است گفت: با ۵ برابر شدن یارانه دهک‌های پایین جامعه، این اقدام می‌تواند حداقل برای یک خانواده یک میلیون تومان در ماه درآمد ایجاد کند تا زمانی که کار و رونق کار به نحوی باشد که خانواده از تامین معیشت به صورت یارانه، بی‌نیاز شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایجاد صندوق تامین درآمد پایدار برای مردم را یکی از برنامه‌های خود بیان کرد و گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته حدود ۷ میلیون سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که درآمد ثابت و مشخصی ندارند و این‌ها به طور عمده نیازمند کمک‌های معیشتی هستند.

مهرعلیزاده افزود: این صندوق جایگزین کمک‌های معیشتی ناموزون و بعضا دور از شان مردم از سوی بنگاه‌های مختلف، خواهد بود.

وی گفت: صندوق تامین درآمد پایدار برای مردم را برای این منظور طراحی کرده‌ایم که بتوانیم به اندازه نصف پایه حقوق و یا حداقل حقوق را به عنوان کمک معیشت تا زمانی که سرپرست خانوار به شغل یا درآمدی نرسیده، به آنان پرداخت کنیم.

مهرعلیزاده با بیان اینکه این اقدامات مقدماتی و ابتدایی است گفت: قطعا در آینده با توسعه کار، صادرات و فزونی در بازار و نزدیک شدن قیمت‌ها به توان خرید مردم، به شکل خودکار مشکلات معیشت مردم نیز حل خواهد شد که مردم فشار زیادی از ب‌ُعد تامین معیشت خود نداشته باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص بازگردان کارخانه‌ها به چرخه تولید گفت: این کار بسیار آسان است و یکی از اقدامات در این راستا لغو بخشنامه‌های مانع کار و صدور دستورالعمل‌هایی است که اولویت را به تولیدکننده بدهد نه به دلالی در بانک‌ها و ارائه تسهیلات.

وی ایجاد ابزارهای تشویقی برای تولیدکننده را از دیگر اقدامات برای بازگرداندن کارخانه‌ها به چرخه تولید بیان کرد و افزود: با این اقدام در اسرع وقت می‌توان ۷۰ درصد ظرفیت از کارافتادگی فعلی تولید را به چرخه تولید برگرداند.

مهرعلیزاده گفت: با این کار سه میلیون نفر شغلی که در فاصله ۱۶ سال از دست رفته، اما ماشین آلات و کارخانه‌ها و کارگران و بازار موجود هستند، می‌توانند به سر کار خود بازگردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره مبارزه با گرانی و گرانفروشی گفت: من به جای مبارزه از کلمه از بین بردن احتکار و گران‌فروشی استفاده می‌کنم.

وی با بیان اینکه از بین بردن با مبارزه تفاوت دارد افزود: مبارزه بعضا به پلیس و بگیر و ببند باز می‌گردد در حالیکه برای حل این مشکلات که ریشه اقتصادی دارند از راه حل‌های اقتصادی استفاده کرد.

مهرعلیزاده ایجاد فراوانی، اصلاح سیستم توزیع، مختصر کردن سازمان‌ها و اداراتی که در مسیر کنترل توزیع هستند و بعضا تداخل کاری دارند و دادن وظیفه کنترل به صنوف را از جمله راهکارهای از بین بردن گرانفروشی بیان کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت نباید با زور پلیس برای مبارزه با گرانفروشی وارد شود گفت: دولت عملا باید برای از بین بردن گرانفروشی برنامه‌ریزی کند و اجرا را به نهادهای اجتماعی کسبه بسپارد.

مهرعلیزاده افزود: هر چه فاصله تصمیم‌گیری و کنترل را از نظر تعداد دستگاه‌ها و تصمیم‌گیرها نزدیک‌تر کنیم به همان اندازه در این مسیر موفق‌تر خواهیم بود.

کد خبر: ۹۲٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha