۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
در نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، تخصیص اعتبارات بر اساس گزارش عملکرد دستگاه‌هاست
مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور:

در نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، تخصیص اعتبارات بر اساس گزارش عملکرد دستگاه‌هاست

کردبچه، مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد طی هشت سال گذشته در ۸۵ درصد از دستگاه‌های اجرایی مستقر شده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد کردبچه در ادامه چهارمین نشست از سلسله نشست های ارائه گزارش هشت ساله سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اعتبارات هزینه ای بودجه  ۸ فصل دارد که فصل اول آن پرداخت حقوق و مزایا است تا قبل از اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد جابجایی بین اعتبارات فصول مذکور امکان پذیر نبود. در همان ابتدای سال اعتبارات فصل اول همه دستگاه ها یعنی حقوق و مزایا به یک ردیف خاصی از اعتبارات متفرقه منتقل می شد و خزانه اختیار پرداخت از آن ردیف به همه دستگاه ها را داشت و خود دستگاه ها هیچ اختیاری نداشتند. در حال حاضر برای استفاده هایی که در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را اجرا کرده اند اختیار جابجایی بین فصل ۸ هزینه وجود دارد. جدول جدیدی در سند بودجه ایجاد شده است. (جدول ۷-۱ ) اعتبارات همه دستگاه ها به تفکیک فصل هزینه ای درج شده است. از دیگر مزایایی که بر دستگاه های اجرایی که بودجه آنها مبتنی بر عملکرد است ایجاد شده است اینکه برای هر یک از مدیران اجرایی دستگاه حساب جداگانه در نظام حسابداری دستگاه ایجاد شده است و مدیران برای استفاده از آن حساب اختیار کامل دارند یعنی ذیحساب پول را به حساب آنها واریز می کند ولی مدیر اختیار پرداخت را دارد. یکی دیگر از اختیارات مدیران اختیار جابجایی کارکنان در اختیار آنهاست.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: بودجه ریزی مبتنی تاکنون در ۸۵ درصد از دستگاه های اجرایی مستقر شده است (با فرض عدم استقرار در نیروهای مسلح) با توجه به اینکه این نظام در نیروهای مسلح هم انجام شده ولی به دلیل محرمانه بودن اطلاعات آنها منتشر نمی شود، درصد استقرار واقعی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بیشتر خواهد بود. همچنین از ۲۶ اداره کل استان ها در ۲۵ اداره کل در هر استان نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد استقرار یافته است فقط در سازمان بازرسی کل کشور این کار صورت نگرفته است که دلیل آن تقاضا ی رییس دستگاه از ریاست سازمان برنامه و بودجه بوده است با احتساب عملکرد استانها، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در ۹۲ درصد از دستگاههای اجرایی ملی استانی مستقر شده است.

 وی سپس به ذکر مثال هایی از نتیجه استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد اشاره کرد مثال اول در مورد تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی در مورد فعالیت پیگیری و کنترل و مراقبت بیماری های واگیر بر اساس بودجه ۱۳۹۷ بود. در این مورد بهای تمام این فعالیت در دانشگاه های مختلف تفاوت زیادی از ۵۱ هزار تومان در علوم پزشکی تهران، ۷۰ هزار تومان در علوم پزشکی قم، ۹۰ هزار تومان در شهید بهشتی، ۹۱ هزار تومان در فارس وجود داشت. با اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و نظارت بر اجرای آنها در سازمان برنامه و بودجه اطلاعات مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی در قانون بودجه ۱۴۰۰ نشان می دهد در مورد فعالیت یادشده بهای تمام شده انجام فعالیت در بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی حدود ۹۷ هزار تومان بوده است و فقط در تعداد کمی برای برای تمام شده متفاوتی وجود داشته است. مثال های دیگری نیز در جلسه در مورد دستگاه های ملی و استانی ارائه شد که حاکی از آثار مطلوب استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در کاهش بهای تمام شده فعالیت ها بود که این آثار مالی نیز نتیجه نظارت انجام شده توسط کارشناسان سازمان و استانداردسازی هزینه ها بوده است.

در ادامه کردبچه درباره ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه کشور گفت: بر اساس حکم این ماده، کلیه اعتبارات جاری و عمرانی که در بودجه عمومی دولت به تصویب می رسد بر اساس گزارش های اجرایی بودجه و پیشرفت عملیات در دوره های معین شده توسط کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده می شود. به واقع تخصیص بر اساس گزارش دستگاه ها انجام می شود. یعنی دستگاه اجرایی در سه ماهه اول گزارشی از عملکرد خود را ارسال کند تا بررسی های کارشناسی و تحلیلی نسبت به تخصیص اقدام گردد. وی افزود: سال گذشته خدمت آقای دکتر نوبخت رسیدم و بر اساس خواهش اینجانب ایشان بخشنامه ای را در تاریخ ۰۱/۰۴/۱۳۹۹ به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردند که تخصیص ها منوط به ارائه گزارش عملکرد خواهد بود و پس از آن در این راستا بخشنامه ای در تاریخ ۱۳/۰۷/۱۳۹۹ به امضای معاون محترم امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

وی در ادامه به تشریح تفاهم نامه عملکردی پرداخت و گفت: در این تفاهم نامه عنوان دستگاه اجرایی و عنوان مجری مشخص شده است و طی جدولی عنوان برنامه و خروجی، سهم واحدمجری از اجرای برنامه و خروجی، هدف کمی، اعتبارات هزینه ای و بهای تمام شده مشخص شده است در این جدول هدف های کمی فقط مطرح نیست بلکه باید هدف های کیفی هم مطمح نظر باشد. مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، استقرار نظام حسابداری قیمت تمام شده، اجرای ماده ۳۷ قانون برنامه و بودجه، اجرای کامل ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه و نظام تخصیص بر رمبنای عملکرد، استقرار نظام انگیزشی، استانداردسازی و ارزشیابی، مبادله تفاهم نامه عملکردی، نظارت بر اجرای تفاهم نامه عملکردی به عنوان تغییر رویکرد جدول محوری به گزارش تحلیلی محوری از الزامات استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد برشمرد.

کد خبر: ۹۲٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha