۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
چین چگونه آماده گسترش نفوذ خود در صنعت جهانی نفت است؟
۴ عامل اثر گذار در توسعه پالایشگاه های چین

چین چگونه آماده گسترش نفوذ خود در صنعت جهانی نفت است؟

پیش بینی می شود تا ۲۰۲۵ ظرفیت پالایشگاهی چین از آمریکا بیشتر و به ۲۰ میلیون بشکه در روز برسد و در بازارهای جهانی نقش بیشتری ایفا کند، این اتفاق چگونه می افتد؟

بازار، گروه آب و انرژی: چین  به لطف تقاضای زیادی که ایجاد می کند به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی نفت تبدیل شده و به عنوان بزرگترین خریدار نفت خام، آماده است که به محوری ترین و تأثیرگذارترین شریک قابل پیش بینی در آینده  بازار نفت بدل شود.

چین ماهانه معادل صدها میلیون بشکه نفت خام وارد می کند و طی سه ماهه نخست سال جاری به طور متوسط ‌۱۱.۲۹ میلیون بشکه در روز واردات داشته است.

شتاب اخیر رشد اقتصادی درچین تقاضای پالایشگاه های نفت خام برای تولید سوخت را تحریک کرده است. مقاله زیر که برگرفته از مقاله ای از سایت ارقام  است به  دلایل چرایی این موضوع و آینده صنعت پالایشگاهی چین با وضع مالیات های هدفمند پرداخته است که در زیر می خوانیم:

انتظار می رود امسال  چین به عنوان بزرگترین تصفیه کننده نفت جهان از ایالات متحده پیشی بگیرد

گروه "ویتول" (Vitol) بزگترین شرکت تاجر نفت درباره بازار نفت معتقد است: رشد مداوم اقتصاد چین به افزایش تقاضا برای نفت خام و کوچک شدن سهم کشورها کمک می کند. این گروه در عین حال خاطرنشان می کند که این رشد همراه با تحولات نظارتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان منجر به افزایش تقاضا برای پالایشگاه های محلی می شود.

 همانطور که پالایشگاه های نفت چین با توسعه ظرفیت تولید خود پیش می روند، بسیاری از پالایشگاه های غربی عقب نشینی کردند.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود امسال  چین به عنوان بزرگترین تصفیه کننده نفت جهان از ایالات متحده پیشی بگیرد.

این تغییر را می توان تا حدی با پیشی گرفتن چینی ها در بهبودی از بیماری همه گیر کوئید -۱۹  توضیح داد؛ در حالی که بیشتر جهان هنوز درگیر قرنطینه و قفل شدن اقتصادشان هستند.

اقتصاد چین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ ۶.۵ درصد  و برای کل سال ۲.۳ درصد رشد کرده و تنها اقتصاد بزرگی بود که در سال ۲۰۲۰ رشد کرد.

عوامل ساختاری پیش برنده بازار هستند

بر اساس گزارشی از گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو «CME» چهار عامل ساختاری صنعت پالایش جهانی را در پرتو رونق ظرفیت پالایش اضافی در چین تحریک می کند.

عواقب همه گیری کرونا: طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی با توجه به بسته بودن اقتصاد و ترافیک هوایی، تقاضای جهانی نفت با کاهش ۹.۲ درصدی به ۹۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید همچنین ۱.۷ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش در سال ۲۰۲۰ مختل شد که  نیمی از این کاهش در ایالات متحده آمریکا بود.

به علاوه طبق گفته راستاد انرژی «Rystad Energy» اگرچه تعطیلات ناشی از همه گیری در اروپا ممکن است موقتی باشد، اما فشارهای رکود اقتصادی عمیق و تلاش برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی در غرب  باعث شد تا در پایان سال ۲۰۲۰، ۹۰۰ هزار بشکه در روز از تقاضا برای سوخت خودروها  از بین برود.

قریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت پالایشی جدید که از سال ۲۰۲۷ به صورت روزانه  در آسیا انجام خواهد شد، روی پلاستیک ها تمرکز خواهد داشت. این ظرفیت های جدید شامل پالایشگاه هایی در چین، هند و خاورمیانه است

چین چگونه آماده گسترش نفوذ خود در صنعت جهانی نفت است؟

افزایش تقاضای مصرف کننده: در حالی که هنوز آسیا از مشکلات مسافرتی نجات پیدا نکرده چشم انداز صنعت پالایش پایدارتر بوده است زیرا عامل اصلی آن تقاضا بازارهای بزرگ مصرفی  با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت (چین و هند) است.

افزایش تقاضا در این بازارها توسط پلاستیک ها و سایر پتروشیمی ها هدایت می شود.

 نفت خام تصفیه شده سنگ بنای ساخت همه چیز است، از بسته بندی مواد غذایی، لباس، مواد آرایشی و کودهای شیمیایی تا فضای داخلی خودروها.

طبق گزارش موسسه مشاوره وود مکنزی تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت پالایشی جدید که از سال ۲۰۲۷ به صورت روزانه  در آسیا انجام خواهد شد، روی پلاستیک ها تمرکز خواهد داشت.

این ظرفیت های جدید شامل پالایشگاه هایی در چین، هند و خاورمیانه است.

 پالایشگاه های به روز شده: رشد گسترده امروز ظرفیت پالایش چین ناشی از یک تغییر عمده نظارتی در سال ۲۰۱۵ است که به پالایشگاه های مستقل اجازه داد برای اولین بار نفت خام وارد کنند. در عوض، این شرکت ها درگیر به روزرسانی، نوسازی، افزایش رقابت و کارایی شدند.

هم اکنون  طبق گزارش موسسه تحقیقات اقتصاد و فناوری شرکت نفت چین «CNP » ۱۷.۵ میلیون بشکه در روز است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت پالایش نفت خام چین به یک میلیارد تن در سال یا ۲۰ میلیون بشکه در روز برسد.

ظرفیت تولید اضافی: اگرچه افزایش تولید توسط مستقلین چینی به دلیل سهمیه بندی صادرات تا حد زیادی در بازار داخلی گرفتار شده است اما پکن به شرکت های دولتی اجازه داده است که میزان بیشتری را به خارج از کشور بفرستند و این منجر به ظرفیت بیش از حد پالایش به بازارهای بین المللی شد.

صادرات محصولات تصفیه شده به هنگ کنگ، سنگاپور، فیلیپین، استرالیا و کره جنوبی افزایش یافت و همین موضوع باعث شد تا پالایشگاه های قدیمی این تأثیر را احساس کنند و به عنوان مثال در سال گذشته شرکت شل «Shell» سنگاپور از کاهش ظرفیت تولید خبر داد.

چین چگونه آماده گسترش نفوذ خود در صنعت جهانی نفت است؟

انتظار می رود این مورد در بازارهای همسایه مانند مالزی، که عمده تأمین کننده ترکیبات قیر است، منعکس شود و پس از تغییر مالیات، پالایشگاه ها ممکن است واردات نفت خام سنگین مانند نفت بصره هوی، کلمبیا کاستیا و نابو از اکوادور را افزایش دهند

گسترش نفوذ چین

چین به لطف تعدیلات مالیاتی برنامه ریزی شده که منجر به واکنش زنجیره ای می شود، قصد دارد سلطه خود را در بازار جهانی نفت گسترش دهد، این تصمیمات مالیاتی پالایشگاه ها را وادار می کند واردات نفت خام را افزایش دهند و نرخ بهره برداری را افزایش دهند.

از اواسط ماه جاری، این کشور از ورودی مشتقات نفتی  مانند ترکیبات قیر و اروماتیک ها که اغلب برای تولید سوخت های بی کیفیت یا پردازش آنها در پالایشگاه ها استفاده می شود، مالیات می گیرد ولذا  هزینه های جدید باعث گران شدن آن خواهد شد و این ممکن است شرکت ها را به خرید انواع دیگر نفت خام ترغیب کند.

این احتمالاً به معنای آن است که برخی از پالایشگاه های چینی برای تأمین مازاد عرضه نفت خام، نیاز به افزایش قیمت و تولید سوخت هایی مثل  گازوئیل و مازوت برای مصارف خانگی یا صادرات دارند.

   همچنین انتظار می رود این مورد در بازارهای همسایه مانند مالزی، که عمده تأمین کننده ترکیبات قیر است، منعکس شود و پس از تغییر مالیات، پالایشگاه ها ممکن است واردات نفت خام سنگین مانند نفت بصره هوی، کلمبیا کاستیا و نابو از اکوادور را افزایش دهند.

کد خبر: ۹۲٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha