۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
شغل مهاجران معکوس به روستا را تضمین می کنیم| رونق تولید چاره است نه پرداخت یارانه نقدی!
رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در گفتگو با بازار:

شغل مهاجران معکوس به روستا را تضمین می کنیم| رونق تولید چاره است نه پرداخت یارانه نقدی!

مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام از شروع طرحی تحت عنوان «به روستا برمی گردم» خبر داد و گفت: شغل کسانی که خواهان مهاجرت به روستاهای خود هستند را تضمین می کنیم.

بازار؛ گروه ایران: تخلیه جمعیت در روستاهای نوار مرزی شرق کشور شتاب گرفته است. آمار اعلام‌ شده  از سوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاونت اول ریاست‌ جمهوری نشان می‌ دهد که در سال‌ های ٩٠ تا ٩٥ یک‌ هزار و ٥٤٣ آبادی در کشور تخلیه شده‌ اند که یک چهارم آن مربوط به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و جنوبی بوده است . حالا نسبت جمعیت شهرها به روستاها در وضعیت نگران کننده ای قرار گرفته است. نبود شغل و بیکاری مهم ترین دلیل تخلیه روستاها در سال های گذشته بوده  که حالا ستاد اجرایی فرمان امام (ره)   به دنبال چاره ای برای آن است.

آنگونه که محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام به بازار گفته، در قالب طرحی تحت عنوان «به روستا بازمی گردم»، قرار است که شغل تمام کسانی که خواهان بازگشت به زادگاه خود هستند، را تضمین کنیم. این طرح که به گفته او  با استقبال خوبی هم مواجه شده، موجب مهاجرت معکوس ۳۰ هزار نفر به روستاها شده است.  

البته این تمام برنامه ستاد برای محرومیت زدایی در شهرها محروم نیست و طبق گفته مخبر حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد رونق و بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه اجتماعی شهرهای محروم اعتبار در نظر گرفته شده است. متن کامل گفتگوی بازار با محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام را در ادامه می خوانید:

ستاد اجرایی فرمان امام در قالب طرحی تحت عنوان به روستا بازمی گردم قرار است که شغل تمام کسانی که خواهان بازگشت به زادگاه خود هستند را تضمین کند. تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر به روستاهای خود بازگشته اند

* دولت دوازدهم روزهای پایانی خود را در سپری می کند و حجم نارضایتی ها از عملکرد دولت به شدت افزایش یافته است. بسیاری بر این باورند که اگر دولت ها عملکرد خوبی داشتند، وضعیت معیشت مردم به ویژه در مناطق محروم تا این اندازه بد نبود  و دولت عملا برای ایجاد رونق در شهرها و روستاهای دور افتاده کاری انجام نداده است؟
واقعیت این است که همه دولت ها کار زیادی را در مناطق محروم انجام داده اند.  متاسفانه ما  گذشته را خوب تعریف نمی کنیم  و به همین دلیل  نمی توانیم مقایسه خوبی درباره اقدامات صورت گرفته داشته باشیم. جالب است که بدانید در سال های قبل از انقلاب  کمتر از ۵ درصد روستاهای کشور از نعمت برق و آب و مراکز بهداشت بهره مند بودند. حتی در شهرهای بزرگ هم مشکلات زیادی  را در مساله خدمات پزشکی داشتیم. در آن سالها ما حتی پزشک به اندازه کافی نداشتیم و مجبور بودیم پزشک هایی را از بنگلادش با ۴ سال تحصیل  وارد کنیم. کارهای خیلی بزرگی در کشور انجام شده اما به طور قطع می توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم. بدون شک اگر دولت ها بسیج شده بودند، امروز وضعیت مناطق محروم خیلی بهتر بوده و این حجم از مهاجرت را شاهد نبودیم.

حدود ۳۰ درصد از شغل های جدیدی که سال گذشته در کشور ایجاد شده به همت ستاد اجرایی فرمان امام و زیر مجموعه های آن بوده است

* اما بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی و ناهنجاری های اجتماعی که امروز در کلان شهرهایی همچون تهران شاهد آن هستیم، ناشی از حجم بالای مهاجرت است. مهاجرانی که گفته می شود اگر شرایط زندگی برایشان در روستاهای خود فراهم بود، و فقر و محرومیت در آنجا بیداد نمی کرد،  هیچ گاه زادگاه خود را ترک نمی کردند. ستاد اجرایی فرمان امام برای رفع این مشکل چه برنامه ای را در دستور کار خود قرار داده است؟

برای محرومیت زدایی،  طرحی تحت عنوان «به روستا برمی گردم » در ستاد قرار است که اجرایی شود . داریم امکاناتی را فراهم می کنیم که هر کس که از  روستای  خود به جای دیگر مهاجرت کرده،  چنانچه حاضر باشد بتواند به روستای  خود بازگردد. برای ایجاد انگیره اعلام کردیم که  شغل متقاضیان مهاجرت معکوس به روستاها  را تضمین می کنیم. تا حالا حدود ۳۰ هزار نفر به روستاهای خود باز گشته اند.  

تمام منابع ستاد متعلق به مردم شهرها و روستاهای محروم است. البته میزان اعتباری  که قرار است برای محرومیت زدایی اختصاص پیدا کند بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است

* جدای از این طرح برای محرومت زدایی از مناطق محروم قرار است چه طرح هایی دیگری اجرا شود؟

تمام منابع ستاد صرف این هدف خواهد شد. جالب است که بدانید حدود ۳۰ درصد از شغل هایی جدیدی که سال گذشته در کشور ایجاد شده به همت ستاد اجرایی فرمان امام و زیر مجموعه های آن بوده است.

* میزان اعتباری که برای محرومیت زدایی در کشور قرار است هزینه شود، چقدر است؟

میزان اعتباری  که قرار است برای محرومیت زدایی اختصاص یابد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است. البته این میزان اعتبار فقط متعلق به ستاد اجرایی نیست.

*این روزها که بحث های انتخاباتی حسابی داغ است. به نظر شما اولویت کاندیداهای ریاست جمهوری باید چه مساله ای باشد؟
بهبود معیشت مردم اولویت اصلی کاندیداها و رییس جمهور بعدی باید باشد.

بهبود معیشت مردم اولویت اصلی کاندیداها و رییس جمهور بعدی باید باشد. بهترین راه برای این هدف رونق تولید است نه پرداخت بیشتر یارانه نقدی 

* برخی از کاندیداها افزایش یارانه نقدی را راه کاری برای بهتر شدن سطح رفاه مردم می دانند. به نظر شما بهترین راه کار برای بهبود معیشت مردم چیست؟
رونق تولید چاره این مشکل است نه پرداخت یارانه نقدی بیشتر. اگر تولید را مشکلش را حل کنیم بیکاری حل می شود. رفاه اجتماعی ایجاد می شود، تورم تحت  کنترل می گیرد، آثار مخرب نقدینگی از بین می رود و آسیب های اجتماعی به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند.  کلید حل مسائل اقتصادی کشور متمرکز شدن بر تولید است.

* ظرفیت موجود در کشور ما آیا به قدری است که بتوان با تکیه بر آن بخش زیادی از مشکلات کشور را حل کرد؟
امکاناتی که خدواند در کشور ما قرار داده به قدری زیاد است که باید در اینباره جوابگو باشیم. اما متاسفانه در سال های گذشته به خوبی از آن استفاده نکردیم.

کد خبر: ۹۲٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha