۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
 بانک مرکزی نسبت به تولید پول ملی دیجیتال اقدام کند
مدرس دانشگاه:

بانک مرکزی نسبت به تولید پول ملی دیجیتال اقدام کند

شادکار، مدرس دانشگاه اظهار کرد: بانک‌های مرکزی برای حفظ حاکمیت خود و ساماندهی وضعیت آشفته نظام بانکی می توانند از بازار رمزپول‌ها به عنوان یک فرصت استفاده کرده و به ایجاد پول دیجیتال اقدام نمایند.

به گزارش بازار، محمدسعید شادکار مدرس دانشگاه و مشاور طراحی سازوکار و تنظیم گری چالش پولی برای حاکمیت ها را اصلی ترین چالش رمز پولها عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی هر کشور به عنوان حاکم و متولی سیاست های پولی باید برای این چالش راهکار مناسبی در نظر بگیرد.

وی با بیان بازار رمزپولها نیازمند رگولاتوری و متولی خاص خودش است افزود: یکی از نگرانی ها در این حوزه، مشخص نبودن متولی این بازار تا به این لحظه است.

شادکار با اشاره به اینکه عملکرد نامناسب نظام بانکی به ویژه بانک های بدکردار باعث پیداش بازار رمزپولها در جهان شد گفت: رمزپولها واکنشی از سوی خبرگان و دانشمندان حوزه رمزنگاری و فناوری اطلاعات بود اما بانک مرکزی می تواند از این چالش برای ساماندهی وضعیت نامناسب نظام بانکی در ایران و سراسر دنیا استفاده کند.

این مدرس دانشگاه مطرح کرد: بانک های مرکزی برای حفظ حاکمیت خود و ساماندهی وضعیت آشفته نظام بانکی می توانند از بازار رمزپولها به عنوان یک فرصت استفاده کرده و به ایجاد پول دیجیتال اقدام نمایند.

وی در پاسخ به سوالی درمورد پیش نیازهای ایجاد پول دیجیتال توسط بانک های مرکزی در دنیا گفت: این موضوع، اتفاق جدیدی نیست کمااینکه در حال حاضر پول های دیجیتال در قالب کارت های اعتباری و بانکی را هم داریم و زیرساخت های آن فراهم است.

شادکار وجود یک زیرساخت برای نظارت بر عملکرد صرافی ها و تراکنش ها در صنعت نوظهور صرافی های رمزپول ها را ضروری برشمرد و گفت: علاوه بر احراز هویت، زیرساخت های نظارتی نیز در این حوزه کاملاً ضروری و جدی است.

مشاور طراحی سازوکار و تنظیم گری تأکیدکرد: بانک مرکزی در واکنش به هجوم رمزپولها باید اولویت اصلی خود را در استفاده از فرصتهای این بازار قرار دهد و آئین نامه مربوط به کیف پول را هم طوری ساماندهی و بازطراحی کند که پول دیچیتال بانک مرکزی به سرعت و به ویژه در این شرایط کرونایی رواج پیدا کند.

مدرس دانشگاه درمورد اهمیت و تأثیر پول دیجیتال بانک مرکزی بر این بازار گفت: بانک های مرکزی با توجه به هجوم و تکانه های رمزپولها هم اکنون در آستانه یک تغییر و انقلاب در حوزه عرضه خدمات مالی و پولی هستند و اگر واکنش مناسبی نشان ندهند حاکمیت پولی خود را از دست می دهند.

شادکار در رادیو گفت وگو، راه اندازی و رواج پول دیجیتال بانک مرکزی را به عنوان یک راهکار تجربه شده در چین عنوان کرد و گفت: ما هم باید همین راهکار را در پیش بگیریم و برای ساماندهی کیف پولها از این ظرفیت استفاده کرده و پول دیجیتال ملی را ترویج دهیم.

ضرورت کسب درآمد مالیاتی از بازار رمزپول ها
همچنین بهناز ورشوساز، پژوهشگر و مدرس اقتصادی دغدغه امروز مسئولان کشور درباره فعالیت های پولشویی را کاملاً بجا دانست و گفت: تعیین متولی در حوزه رمزپول ها باید در قالب طرح یک فوریتی محقق شود تا از نهایت مزایای رمزپولها در کشور بهره ببریم.

وی از بازار رمزپولها به عنوان راهی برای دور زدن تحریم ها یادکرد و افزود: ما باید رویکرد و تجربه کشورهایی که رمزپولها را به صورت قانونی پذیرفتند مطالعه و آن ها را عملیاتی کنیم.

این مدرس اقتصادی با اشاره به اینکه کشور چین و ژاپن معافیت های مالیاتی را برای رمزپول ها در نظر گرفتند گفت: ما برای درآمدزایی در این حوزه نیازمند یک دیدگاه جامع و اکوسیستمی از سوی نهادهای مختلف هستیم.

ورشوساز، حساسیت مسئولان نسبت به حوزه رمزپولها را منطقی دانست و در عین حال متذکر شد: اگر به صرافی های آنلاین مجوز داده شود که خرید و فروش رمزپولها را در قالب احراز هویت مشتریان انجام دهند مشتریان هم شناسایی شده و راه های گریز از قانون به حداقل ممکن خواهد رسید.

این پژوهشگر حوزه اقتصادی همچنین کسب درآمد مالیاتی از حوزه رمزپولها را به عنوان یک فرصت مطرح کرد و افزود: طبق پژوهش های انجام شده یک شرکت، هم اکنون بیش از ۱۲ میلیون ایرانی دارای رمزپول هستند و در انتهای سال ۹۹ نیز روزانه بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان مبادلات رمزپولی در بستر آنلاین کشور صورت گرفته است و لذا به نظر می رسد که سازمان امور مالیاتی می تواند به این حوزه نیز ورود کند.

کد خبر: ۹۲٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha