۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
 رمز ارزها اثرات تورمی دارند
عضو گروه منابع و اقتصاد دفاع دانشگاه عالی دفاع ملی:

رمز ارزها اثرات تورمی دارند

نوروزی، عضو گروه منابع و اقتصاد دفاع دانشگاه عالی دفاع ملی، ماندگاری فعالیت بازار مبتنی بر رمزارزها را منوط به قبول عمومی افراد دانست.

به گزارش بازار، احمد نوروزی مدرس دانشگاه و عضو گروه منابع و اقتصاد دفاع دانشگاه عالی دفاع ملی درمورد رمزارزها گفت: ماجرا به سال ۲۰۰۸ برمی گردد که گروهی مقاله ای درمورد نسل نوین پول ارائه کردند که امکان پرداخت فرد به فرد و بدون استفاده از هر نوع نهاد واسط مالی را دارد.

وی افزود: برخی معتقدند رمزپول ها، یک ابزار تحولی خواهد بود که مسیر اقتصاد جهانی را تغییر می دهد اما در مقابل برخی نخبگان و صاحب نظران حوزه اقتصاد نیز معتقدند رمزارزها با شیوه کنونی و نوع کارکرد آن ها هیچ وقت به چنین هدفی دست پیدا نخواهد کرد.

نوروزی درمورد دلیل استقبال بیش از حد مردم از رمزارزها اظهارکرد: بازارهای مالی متعارف و سرمایه گذاری به طور معمول سود معقول و متناسبی با حجم و کارکرد و اندازه اقتصاد واقعی یک قلمرو اقتصادی دارند اما از آنجایی که بازارهای مالی مبتنی بر رمزارزها از هیچ یک از استانداردهای بازارهای متعارف مالی در دنیا تبعیت نمی کنند لذا سودهای اسمی قابل توجهی را برای کاربر به همراه خواهند داشت.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رمزارزها گستره وسیعی از محصولات و مصادیق فناوری ها و نوآوری های مبتنی بر زنجیره بلوکی را شامل می شوند افزود: این فناوری و نوآوری در یک مرز مشترکی میان دانش ریاضیات، اقتصاد و علوم رایانه قرار دارد.

وی معرفی واحد پول الکترونیک نوین، کاهش هزینه مبادلات پولی برای کاربران و حفظ حریم خصوصی کاربران را از مهم ترین ویژگی ها و کارکردهای رمزارزها عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه بیش از ۱۰ سال از معرفی این نوآوری گذشته اما هنوز هیج یک از نهادهای رسمی رمزارزها به ویژه بیت کوین را به عنوان یک ابزار پرداخت نپذیرفتند.

نوروزی با بیان اینکه نمی توان کارکرد پولی برای رمزارزها متصور بود، اضافه کرد: امروز کالاها و خدمات در اکوسیستم اقتصاد جهانی با هیچ یک از این واحدهای رمزارزی به ویژه بیت کوین ارزشگذاری نمی شوند بنابراین چنین فناوری و نوآوری نمی تواند در عرصه حقیقی اقتصاد، معیار مناسبی برای سنجش ارزش باشد.

وی همچنین واسطه زدایی، عدم لزوم بهره گیری از نهادهای واسط و شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی و نیز عدم امکان دخالت دولت ها و بانک مرکزی در این حوزه را از جمله شعارهای ورود رمزارزها به بازار پولی عنوان کرد و گفت: با وجود شعارهایی که داده شده اما عمده خدمات در حوزه رمزارزها با محوریت صرافی های بین المللی رمزارزی ارائه می شود.

عضو هسته اصلی انجمن علمی اقتصاد دفاع ایران درمورد کارکرد حفظ حریم خصوصی کاربران زیست بوم رمزارزها گفت: با توجه به کاربران ناچارند از خدمات صرافی های رمرزارزی استفاده کنند و اطلاعات هویتی و رفتار مالی خود را ارائه دهند لذا این شعار هم محقق نشده است.

نوروزی ماندگار شدن فعالیت بازارهای مبتنی بر رمزارزها را منوط به قبول عمومی افراد دانست و گفت: ما به ازای جریان نقدی که وارد این بازار می شود هیچ فعالیت مولد اقتصادی در جهان واقع اتفاق نمیفتد لذا اقتصادهای محلی باید خود را برای اثرات سرریز تورمی ناشی از آن آماده کنند.

کد خبر: ۹۲٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha