۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
لزوم برنامه ریزی برای بازار ۱۳۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در منطقه
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

لزوم برنامه ریزی برای بازار ۱۳۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در منطقه

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به مزیت نسبی کشورمان در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی، دولت باید برای کسب درآمد از بازار ۱۳۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در منطقه، برنامه داشته باشد.

به گزارش بازار، سعید جلیلی پس از ضبط برنامه گفتگوی استانی در ساختمان تولید سیما در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: ما وقتی از جهش در اشتغال و ارزآوری برای کشور صحبت می‌کنیم لازمه اش داشتن برنامه در زمینه‌های مختلف است.

وی با تاکید بر پرهیز از خام فروشی در عرصه نفت تا حد ممکن افزود: یک وقت بشکه نفت را خام و به ثمن بخس، مثلا ۵۰ دلار می‌فروشیم، اما یک وقت دیگر آن را تبدیل به فرآورده‌های نفتی می‌کنیم که می‌تواند قیمت همان بشکه نفت تا ۲ هزار دلار افزایش یابد وقتی این ارزش افزوده حاصل شود به طبع آن اشتغال زیادی هم ایجاد می‌شود.

جلیلی گفت: اگر نفت را تبدیل به فرآورده‌های پتروشیمی کنیم مرحله بعدی این زنجیره، محصولاتی است که در صنایع پایین دستی پتروشیمی تولید می‌شود که بسیار ارزشمند است و باید به آن توجه کرد.

نامزد ریاست جمهوری افزود: بنا بر ادعای صاحب نظران در این عرصه امروزه به ازای هر یک میلیون تن مواد پتروشیمی، ۲۰۰ هزار شغل می‌تواند ایجاد شود.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دولت برای کسب درآمد از بازار ۱۳۵ میلیارد دلاری فروش محصولات پتروشیمی در منطقه غرب آسیا، عواید حاصل از این محصول را ارز آوری برای کشور دانست و گفت: اگر در گام نخست، فقط ۱۰ درصد از این بازار را بتوانیم در اختیار بگیریم حدود ۱۵ میلیادر دلار می‌توانیم کسب کنیم.

نامزد ریاست جمهوری افزود: اگر این رقم بیشتر شود درآمد بهتری عاید می‌شود چنان که اگر در این عرصه برنامه ریزی‌های مناسب تری داشته باشیم در دیگر محصولات مانند فولاد، سایر صنایع و برخی مواد معدنی می‌توانیم درآمد قابل توجهی کسب کنیم که این برنامه ریزی باید مدنظر باشد.

کد خبر: ۹۲٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha