۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
فروش فله‌ای محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی؛ ضربه‌ای که به بازار صادرات وارد می‌شود
گزارش بازار؛

فروش فله‌ای محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی؛ ضربه‌ای که به بازار صادرات وارد می‌شود

بیرجند- متأسفانه فروش فله‌ای محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی چون عناب و زرشک و زعفران ضربه جبران ناپذیری به بازار صادرات این محصولات و برند استان وارد می‌کند.

بازار؛ گروه استان ها: کارشناسان و صاحب نظران، خراسان‌جنوبی را یک استان دارای ظرفیت بالا از نظر تولید محصولات استراتژیک کشاورزی چون زرشک، زعفران و عناب می‌دانند و استان در تولید هر سه این محصولات دارای رتبه در سطح کشور است.

 اما نکته قابل تأمل این است که متأسفانه این محصولات استراتژیک به صورت فله‌ای و بدون بسته بندی مناسب صادر و یا در بازار داخلی به فروش می‌رسد که موجب محروم ماندن کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی از درآمد ارزش افزوده این محصولات می‌شود  و همچنین به برند ایرانی در بازارهای صادراتی آسیب می‌زند.

مسئولان خراسان جنوبی نیز بارها سخن از پرهیز از فروش فله ای سه محصول استراتژیک استان گفته‌اند و به ضرورت بسته‌بندی مناسب این محصولات تأکید کرده‌اند ولی علی‌رغم این گفته باز هم مشکل همچنان ادامه دارد.

در یکی از مغازه‌های فروش سوغات خراسان‌جنوبی، دختر جوانی که خود را لیلا بیدختی معرفی کرد به خبرنگار بازار گفت: بعد از مدت‌ها از طریق فضای مجازی یکی از استادانم را پیدا کردم که در رشد علمی به من کمک زیادی کرده و اکنون در تهران سکونت دارد.

بازار صادرات وارد می‌شود" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/09/23/4/42248.jpg" width="600" />

عناب و زرشک استان فله‌ای به فروش می‌رود
وی اظهارکرد: تصمیم گرفتم که به عنوان یادگار و برای قدردانی سوغات خراسان‌جنوبی را برای او بفرستم اما متأسفانه نه عناب و نه زرشک خراسان‌جنوبی در بازار در بسته‌بندی مناسبی عرضه نمی‌شود که بتوان به عنوان سوغات عرضه کرد.

این شهروند خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تمایل دارم وقتی سوغات استان چون عناب را برای برای کسی خریداری می‌کنم در شیوه و نوع بسته‌بندی آن نیز هویت استان مشخص و حتی به نوعی خواص این محصول درج شده باشد.

بیدختی گفت: برخی از هم وطنان ما از خواص محصولات استان چون عناب اطلاعی ندارند و حتی گاه تنها به صورت دم کرده آن را مصرف می‌کنند که در روی بسته‌بندی محصول می‌توان اندک اطلاعاتی از خواص محصول را درج کرد ولی فروش فله ای این فرصت را گرفته است.

تمایل دارم وقتی سوغات استان چون عناب را برای کسی خریداری می‌کنم در شیوه و نوع بسته‌بندی آن نیز هویت استان مشخص و حتی نوع خواص این محصول روی آن درج شده باشد

مهدی زرگری که سال‌هاست در عرصه فروش محصولات استراتژیک و سوغات خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کند نیز در این زمینه به خبرنگار بازار اظهار کرد: مردم اگر برای مصرف شخصی این محصولات را بخواهند چندان به بسته بندی توجهی نمی‌کند اما اگر به عنوان هدیه و تشکر از استاد و یا پزشکی این محصولات را بخواهند حتما شکیل و فانتزی بودن بسته بندی برایشان حائز اهمیت است.

فروش فله‌ای محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی؛ ضربه‌ای که به بازار صادرات وارد می‌شود

وی با تأکید بر اینکه از نظر سود اقتصادی نیز برای فروشنده داشتن بسته‌بندی مناسب صرفه بهتری دارد، بیان‌کرد: در مورد صادرات نیز بستگی دارد که تاجر درخواست کننده ایرانی و یا از کشور دیگری باشد.

فروشنده محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی گفت: اگر تاجر خواهان خریدار محصولات استراتژیک چون زعفران و عناب ایرانی باشد تمایل دارد که زرشک و عناب و زعفران یک بسته‌بندی مناسب و شکیل داشته باشد.

تمایل تجار کشورهای دیگر به خرید فله‌ای زرشک و عناب
زرگری یادآور شد: اما اگر تاجر خواهان خرید زرشک، عناب و زعفران از کشور دیگری باشد بی‌شک آن را فله‌ای از ما خریداری می‌کند چرا که می‌خواهد این محصولات را در کشور خودشان و در یک بسته‌بندی متناسب با فرهنگ بومیشان داشته باشند.

محمد علی حسینی، مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: درباره محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان‌جنوبی چون عناب و زعفران و زرشک دو مسئله مطرح می باشد که یکی فرآوری و دیگری بسته بندی مناسب است.

وی با اشاره به اینکه فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی در افزایش درآمدزایی برای تولید کننده مؤثر است، بیان کرد: از طرف دیگر در صادرات محصولات کشاورزی، بازارهای هدف به بسته بندی مناسب و شکیل و در کشورهای اسلامی به نماد حلال توجه ویژه‌ای دارند.

سود دلالان از صادرات فله و بدون بسته بندی محصولات
مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به آسیب‌های صادرات فله و بدون بسته بندی مناسب محصولات استراتژیک استان ادامه‌داد: وقتی ما محصولی را به صورت فله‌ای صادر می‌کنیم، در کشور هدف بسته‌بندی و با ارزش افزوده بیشتر به کشور ثالثی صادر می‌شود و در این بین تنها واسطه‌ها و دلال‌های بزرگ سود می‌برند.

حسینی با تأکید بر اینکه در صادرات و فروش فله‌ای، تولید کننده واقعی سود چندانی نمی‌برد، گفت: به جز بحث صادرات در داخل کشور وقتی کسی از سایر استان‌ها قصد خرید محصولات استراتژیک استان چون عناب را به عنوان سوغات برای فرد دیگری دارد نیز بی شک به دنبال بسته بندی مناسب و زیبا می‌گردد.

وی گفت: از طرف دیگر با شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های بهداشتی ناشی از آن بیشتر مردم تمایل دارند که محصولات خوراکی را در یک بسته بندی مناسب و بهداشتی خریداری کنند تا نگران مباحث مرتبط با سلامت نباشند.

فروش فله‌ای محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی؛ ضربه‌ای که به بازار صادرات وارد می‌شود

صنایع فرآوری عناب در خوسف
مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی دو واحد فراوری عناب (در شهرستان خوسف) فعالیت دارد، اظهار کرد: این دو واحد در زمینه تولید پودر و شیره عناب فعالیت دارند.

حسینی یادآور شد: در زمینه بسته بندی نیز در قاین کارخانه به نامی فعالیت دارد که البته علاوه بر عناب در زمینه سایر محصولات استراتژیک کشاورزی استان نیز فعالیت می‌کند.

جلال الدین صادقی، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی  نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به برگزاری استارت آپ «نوآوری در بسته بندی عناب» در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این رویداد ۲۶ خردادماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

استارت آپی برای نوآوری در بسته بندی عناب        
وی با اشاره به اینکه این برنامه با هدف دریافت ایده‌های خلاق برای ایجاد ارزش افزوده از طریق بسته بندی عناب انجام می شود، بیان کرد: با حمایت این رویداد از ایده‌های برتر در بسته بندی و فرآورده‌های عناب و ورود این ایده‌ها به چرخه تولید، زمینه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری و خلق ثروت از عناب به وجود خواهد آمد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: ایده‌های برتر این استارآپ در مرکز نوآوری و شکوفایی عناب جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی مستقر می شوند و همچنین علاوه بر حمایت از تجاری سازی ایده‌های برتر، حمایت از ثبت مالکیت فکری ایده‌های برتر و معرفی این ایده ها به صنایع مرتبط به تیم های برگزیده اول تا سوم جوایز نقدی نیز اهداء می شود.

بسته بندی مناسب، چالشی برای ارائه محصول
صادقی یادآور شد: بسته‌بندی مناسب برخی از محصولات استراتژیک استان چون عناب یکی از چالش‌های اصلی در ارائه آن به بازارهای مختلف داخلی و خارجی است و از این نظر برگزاری چنین استارتاپ های برای تجاری سازی فروش محصولات استراتژیک کشاورزی استان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

شاید در نگاه برخی از افراد بسته‌بندی مناسب محصولی چون زرشک و عناب از اهمیت چندانی برخوردار نباشد ولی یک فعال در عرصه اقتصاد کشاورزی به خوبی می‌داند که چگونه می‌توان با طراحی یک بسته‌بندی مناسب هم  بازار هدف بیشتری برای فروش را به دست آورد و هم اعتماد مشتری را از حیث بهداشتی بودن محصول آن هم در شرایط کرونایی را کسب کرد.

کد خبر: ۹۲٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha