۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
آزمایش اولین «قایق رباتیک» بر روی رودخانه آمستردام با موفقیت انجام شد
کشتی خودران هم به بازار آمد

آزمایش اولین «قایق رباتیک» بر روی رودخانه آمستردام با موفقیت انجام شد

یک موسسه فناوری مستقر در آمستردام موفق شد اولین قایق رباتیک دنیا را به مراحل تولید برساند؛ این ربات دریانورد «کرین» نام دارد و کاملا خودران است.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: اکنون ربات ها تمام قلمرو انسانی را به تسلط خود در آورده اند و این روند لجام گسیخته و بدون  توقف همچنان به پیش می تازد؛ این تازه واردان دیروز خشکی ها را در نوردیدند و امروز به دریاها دست یافتند و در آینده نزدیک نیز آسمان ها را تحت سیطره خود در می آورند و لاجرم  به جز لاینفک زندگی بشر تبدیل شده اند.

جدای از تمامی فناوری های رباتیکی که تا به اکنون پا به عرصه گذاشته اند، ربات های غول پیکر سیستم های حمل و نقلی  و خدمات شهری از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند چرا که بسیاری از کمپانی های فعال در حوزه رباتیک و فناوری با رویاهای جاه طلبانه خود بیشتر و بیشتر بر این مهم دامن زده اند؛ دراین برهه از زمان اگر نوبتی هم باشد نوبت ربات های دریانورد است که جای خالیشان برای سالیان دراز حس می شده  است.

آزمایش اولین «قایق رباتیک» بر روی رودخانه آمستردام با موفقیت انجام شد

اکنون ربات اقیانوس پیما و دریانورد دیگر یه رویا نیست و با اولین قایق رباتیک با نام  (کرین) این رویا به تحقق پیوست؛ کرین اولین ربات هوشمند دریانورد است که در قالب یک کشتی کوچک اولین سفر تاریخ ساز  خود بر روی رودخانه آمستردام شروع کرد؛ این ربات که در مقیاس یک قایق تمام عیار طراحی شده، قرار است به زودی در تمام بندرگاه های سراسر دنیا مورد بازدید عموم قرار گیرد و  سپس به عنوان یک دریادار هوشمند برنامه کاری اش را شروع کند.

کرین از یک ساختار فیزیکی پیچیده برخوردار نبوده و کاملا هیبت یک کشتی معمولی را با خود یدک می کشد؛ طول آن چهار متر است و از یک موتور الکتریکی به عنوان منبع تغذیه اجزای داخلی خود استفاده می کند. این قایق رباتیک کاملا  خودران می باشد و برای کنترل به هیچ کاپیتان و راننده ای نیاز ندارد. در کنار باتری های بزرگ قابل شارژ از  سیستم پشتیبان تولید و تبدیل انرژی  خورشیدی نیز استفاده شده است تا در صورت انجام سفرهای طولانی اقیانوس نوردی از الزام مراجعه به بندرگاهای مجهز به زیرساخت های شارژ کننده اجتناب شود.

آزمایش اولین «قایق رباتیک» بر روی رودخانه آمستردام با موفقیت انجام شد

همانطور که قبلا بدان اشاره شد، در این ربات از یک سیستم کاملا خودران استفاده شده است که با یک سیستم خارج از محیط دیگر نیز پشتیبانی می گردد؛ سیستم های سنسوری و دوربین های چند منظوره از دیگر قابلیت های این فناوری هوشمند هستند که انجام هر گونه مانور و عملیات را ایمن و در عین حال تسهیل می بخشند. سیستم مرکزی کرین به تمامی سیستم های جهت یابی و مسیر یابی متصل می باشد و قادر است بدون توقف در یک سیکل هفت روزه  و به صورت شبانه روزی به فعالیت خود ادامه دهد.

صرفنظر از  جابجا کردن مسافرین  و حمل ونقل کالا این ربات قایق دارای وظایف مهمتری از قبیل جمع آوری زباله های شناور بر روی سطح دریا و ارسال سوخت به کشتی های بزرگتر در عمق اقیانوس هاست که یکی از چاش های همیشگی سیستم های ناو بری و اقیانوس پیماها بوده است؛ کرین از طریق سیستم detect  stationary movement خود قادر است هرگونه حرکت اشیا کوچک بر روی آب را با جزییات شناسایی کنند و در صورت نیاز جهت تخلیه سازی و معدوم سازی آن وارد عمل شود.

آزمایش اولین «قایق رباتیک» بر روی رودخانه آمستردام با موفقیت انجام شد

استفان وان دیج که مدیریت پروژه قایق رباتیک کرین  را بر عهده دارد در این باره گفت : کرین اولین پرچمدار قایق های رباتیک است که به زودی از مرحله آزمایش وارد فاز فعالیت کاری خود می شود؛ این ربات از چندین سیستم هوشمند جهت یابی، سیستم های خودران محلی و خارجی و چندین فناوری دیگر برخوردار است که وی را قادر می سازد یک سفر اکتشافی طولانی را در اقیانوس ها شروع کند.

وی افزود : عمده ترین وظیفه کرین بر محوریت پاک سازی دریاها و آلودگی های پخش شده در سطح رودخانه ها استوار است؛ اگر چه سایز و شکل اولین عضو خانواده کرین رباتیک، کوچک است اما قطعا پروژهای بعدی تیم ما کشتی های رباتیک با سایز های بزرگتر و عملکردهای گسترده تر را در بر خواهد داشت.

ناگفته نماند، کرین اکنون به صورت آزمایشی بر روی رودخانه آمستردام به حرکت در آمده است و به زودی سفر خود به چند بندر بزرگ را آغاز خواهد کرد.

کد خبر: ۹۲٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha