۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
وقوع ۱۳۸ مورد سیل بزرگ و کوچک در کشور طی سال جاری

وقوع ۱۳۸ مورد سیل بزرگ و کوچک در کشور طی سال جاری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام وقوع ۱۳۸ مورد سیل بزرگ و کوچک در سطح حوزه های آبخیز کشور، گفت: علی رغم رخدادهای مختلف، به دلیل وقوع سیلاب های متعدد و مخرب در مناطق وسیعی از شمال، غرب و جنوب کشور، سال ۱۳۹۸ را باید سال سیلاب نامید.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور با اشاره به اینکه از ۱۲ مورد سیل ویرانگر چهار دهه اخیر ایران، دو مورد در سال ۱۳۹۸ رخ داده است، گفت: یکی از گسترده ترین سیل های نیم قرن اخیر کشور در فروردین ماه نود و هشت در پهنه ای به وسعت ۲۵ استان کشور رخ داد و خسارات جانی و مالی سنگینی بر جای گذاشت. بعلاوه به دفعات در مناطق مختلف کشور شاهد سیل های بزرگ و کوچک تا ماه های پایانی سال بودیم.

وی افزود: بیش از ۱۴ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز کشور پهنه بحرانی سیل در یک سال اخیر بودند که در این میان سیلاب به زیرساخت های ۱۶ استان کشور آسیب وارد کرد.

سال ۹۸ سال سیلاب در کشور

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها در تشریح چگونگی سیلاب در یک سال اخیر گفت: بیشترین فراوانی وقوع سیل به ترتیب در استان های، هرمزگان (۲۶ مورد)، خراسان رضوی (۳۲ مورد) و سیستان و بلوچستان(۱۵ مورد) گزارش شده است. اما از حیث شدت و بزرگی سیلاب و خسارات آن، استان های گلستان، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان شاهد یکی از شدیدترین سیلاب های نیم قرن اخیر در کشور بودند که از نظر بزرگی دبی طغیانی سیل و حجم سیلاب، استان های مذکور سیلاب ویرانگری را تجربه کردند.

حسین پور افزود: گلستان در فروردین ماه شاهد سیلاب مخرب با دبی ۵۷۰ مترمکعب در ثانیه بود و سیستان و بلوچستان در دیماه سیلاب سهمگین با دبی ۳۵۰۰ مترمکعب در ثانیه با شدت حدود ۶ برابر سیلاب گلستان مواجه شد و در این میان بیشترین میزان خسارت به لرستان وارد گردید. به قسمی که رودخانه های این استان از جمله رودخانه کشکان علاوه بر سیلاب مهیب فروردین ماه در اسفندماه نیز مجدد طغیان کرد. و متاسفانه  بالاترین آمار تلفات جانی سیل در سال نود و هشت در یک محل، به سیل آنی (ناگهانی) تنگه دروازه قرآن شیراز در پنجم فروردین ماه با ۲۱ کشته اختصاص یافت. وی تغییر اقلیم و عدم رعایت حریم سیلاب را از جمله دلایل تشدید خسارات سیل در کشور برشمرد.

مدیریت ۱۰ میلیارد مترمکعب از سیلاب ها توسط طرح های آبخیزداری در سال ۱۳۹۸

مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها در تبیین اثربخشی طرح های آبخیزداری و آبخوانداری با اشاره به افزایش ۲، ۵ میلیون هکتاری سطح تحت پوشش فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور طی دو سال اخیر، تصریح کرد: مطالعه و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۲۹، ۶ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز کشور انجام و در این بین فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در ۱۳، ۵ میلیون هکتار از آبخیزهای کشور بطور کامل انجام و به اتمام رسیده است‌.

حسین پور با اشاره به اینکه کمترین میزان خسارت در حوضه های تحت پوشش فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور گزارش شده است، افزود: مجموعه فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده در سطح کشور، بیش از ۱۰، ۵ میلیارد مترمکعب از سیلاب های سال نود و هشت را مهار و با نفوذ به درون زمین، علاوه بر کاهش خسارات سیل، موجب تقویت ذخیره "آب سبز" در منطقه غیراشباع خاک و همچنین بهبود وضعیت "آب آبی" در آبخوان چاه ها، چشمه ها و قنوات در مناطق مختلف کشور گردید. وی تاکید کرد؛ این حجم از سیلاب در صورت عدم مهار، علاوه بر هدررفت آب، می توانست ابعاد سیلاب و خسارات آن را تشدید نماید.

ضرورت توجه بیشتر به مدیریت سیل از منشاء در سطح حوزه های آبخیز کشور

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با تاکید بر مدیریت ریسک سیل، گفت: با توجه به پدیده تغییر اقلیم و تشدید سیلاب ها در کشور، بر اساس درس آموخته های سیلاب ۱۳۹۸، ضروری است ضمن رعایت حریم سیلاب در اختصاص کاربری ها و ساخت و سازها، توجه بیشتر به اقدامات پیشگیرانه از جمله فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری با مدیریت سیل از سرمنشاء شکل گیری سیلاب در بالادست حوزه های آبخیز کشور معطوف گردد.

حسین پور، مدیریت سیل از منشاء در سطح حوزه های آبخیز با حفاظت از منابع طبیعی، انجام فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری و احیای پوشش گیاهی را راهکاری علمی و اقتصادی دانست که مورد تایید مجامع دانشگاهی و پژوهشی کشور نیز قرار دارد.

وی خواستار تقویت این رویکرد پیشگیرانه در جهت مدیریت ریسک سیل در کشور، کاهش آسیب پذیری و افزایش تاب آوری مناطق بویژه سکونتگاه های شهری و روستایی کشور در برابر مخاطرات سیلاب شد.

کد خبر: ۹٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha