۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
مهار نقدینگی و تورم در گرو رونق تولید
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

مهار نقدینگی و تورم در گرو رونق تولید

موسوی، اقتصاددان معتقد است مهار نقدینگی و تورم زمانی رخ می‌دهد که شبکه تولید بهبود پیدا کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به اینکه مشکلات پولی-مالی ما با هم تنش های داخلی همراه است و هم با تنش های خارجی، اظهار کرد: هر سیاست بهینه ای هم که در اقتصاد اجرا شود، تا زمانی که محل اصابت آن سیاست همراهی نکند؛ به هدف غایی نخواهیم رسید.

میرحسین موسوی تصریح کرد: در کشور ما بانک مرکزی هیچگاه استقلال نداشته  و این در حالی است که باید مستقل باشد. در دنیا بانک مرکزی هیچ ربطی به دولت ندارد و اگر مستقل نباشد، انضباط مالی هم حاصل نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در ایران اما دولت هر زمان به تنگنای مالی می رسد به نهاد پولی فشار وارد می کند مانند همین مدت اخیر که به دلیل نبود استقلال بانک مرکزی و فشار به این نهاد، شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی بودیم به نحوی که قدرت خرید مردم به یک ششم کاهش یافت.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به لزوم مهار نقدینگی و تورم، گفت: این مهم زمانی رخ می دهد که شبکه تولید بهبود پیدا کند. در واقع سیاست ها باید به گونه ای باشد که توان تولیدی کشور را بهبود بخشیم تا نقدینگی های سرگردان در جامعه جمع آوری و به سمت تولید هدایت شود. هرکجا نقدینگی همراه با بهبود تولید بوده تورم ایجاد نشده است.

موسوی تصریح کرد: در جامعه ای که رونق تولید دارد نقدینگی به بخش مولد تزریق خواهد شد بنابراین شاهد تورم هم نخواهیم بود. در برخی کشورها اگرچه نقدینگی بالایی وجود دارد اما طوری هدایت شده که به سمت تولید سوق پیدا می کند.

وی اظهار کرد: شبکه تولید ما نیز با تعامل با دنیا بهبود می یابد چرا که ۹۰درصد شبکه تولیدی ما وابستگی به کالاهای سرمایه ای واسطه ای وارداتی دارد و بنابراین باید روابط ما با کشورها را بهبود ببخشیم چون وابسته به دنیا هستیم. عدم پذیرش از دنیا می تواند محدودیت، بسته شدن اقتصاد، افزایش نرخ ارز و... را به همراه داشته باشد.  

به گفته این اقتصاددان، تعامل با دنیا بسیار مهم است و دولت آینده باید این موضوع را مد نظر قرار دهد. ضمن اینکه قوانین اقتصادی با زور اجرا نمی شود و نباید دستوری باشد.

کد خبر: ۹۲٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha