۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
سرمایه گذاری چین برای راه آهن سریع السیر| بزرگترین شبکه اکسپرس جهان
بازار گزارش داد؛

سرمایه گذاری چین برای راه آهن سریع السیر| بزرگترین شبکه اکسپرس جهان

چین دارای طولانی ترین شبکه ریلی پرسرعت جهان است که حدود ۳۵۰۰۰ کیلومتر خط در حال فعالیت دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: چین دارای طولانی ترین شبکه ریلی پرسرعت جهان است که حدود ۳۵۰۰۰ کیلومتر خط در حال فعالیت دارد. برای بیان این موضوع باید گفت راه آهن سریع السیر چین بیش از سه برابر مسافت اتحادیه اروپا را پوشش می دهد.

شبکه اکسپرس چین نه تنها بزرگترین شبکه جهان است، بلکه این کشور از سریعترین قطارهای موجود نیز بهره برداری می کند. این کشور اکنون یک نیروگاه نورد تاسیس نموده که در سطح جهانی رقابت می کند. ریل سریع السیر فناوری کم آلایشی است که مسافران جاده ای و هوایی را با مصرف کم انرژی با سرعت زیاد جابه جا می کند.

با این وجود ایجاد زیرساخت ها می تواند هزینه های قابل توجهی را برای اکوسیستم های موجود ایجاد کند و در صورت نیاز به تونل، از نظر مالی نیز هزینه بر است. انتظار می رود سرمایه گذاری های ریلی سریع السیر به عنوان یک پروژه اصلی دولت مرکزی چین با افزایش چشمگیر کارآیی تحرک منابع انسانی و کالاها ، با تأثیرات اقتصادی و اجتماعی فوق العاده ای به کار خود ادامه دهد. با اتصال استان های دور افتاده چین به مراکز اقتصادی بزرگ آن ، این سرمایه گذاری به عنوان نمادی از وحدت و نوآوری چین نیز مطرح است.

میزان ساخت شبکه اکسپرس گسترده چین حیرت انگیز است. در سال ۲۰۰۸ ، حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر ریخته شده بود که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر خط جدید با سرعت بالا متعاقباً در کمتر از ۵ سال به آن اضافه شد. در سال ۲۰۲۱ ، چین همچنان به سرمایه گذاری و توسعه شبکه خود ادامه می دهد.

دولت مرکزی از برنامه افزایش طول کل خطوط پرسرعت تا حدود ۷۰۰۰۰ کیلومتر تا سال ۲۰۳۵ خبر داده است. چشم انداز این است که دسترسی تمام شهرهای بزرگ به شبکه ریلی پرسرعت فراهم شود و علاوه بر این همه شهرهای بزرگ با بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر جمعیت حتما به این شبکه متصل شوند.

مردم به شبکه ریلی پرسرعت به عنوان گزینه ای جایگزین و رقابتی با حمل و نقل جاده ای و هوایی نگاه می کنند و راه آهن سریع السیر به عنوان وسیله ای برای سفر مورد استقبال مثبت شهروندان چینی قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۸ ، حدود ۱.۴ تریلیون کیلومتر مسافر در کل شبکه ریلی چین طی شده و حدود ۶۸۰ میلیارد از درآمد شبکه ریلی از خطوط  سریع  السیر به دست آمده است.

با توجه به اینکه تمایل مسافران به استفاده از شبکه ریلی پر سرعت بسیار بیشتر از شبکه ریلی عادی است ، با اتصال مراکز اقتصادی در حال رشد انتظار می رود تقاضا برای سرویس سریع  السیر به بهبود حمل و نقل مسافر ریلی چین پس از COVID کمک کند.

یکی از موضوعات اصلی پیرامون پروژه حمل و نقل سریع چین به پایداری مالی آن است زیرا راه آهن سریع السیر اساساً با بدهی ساخته می شود. گروه راه آهن دولتی چین، که به طور رسمی به عنوان شرکت راه آهن چین (CRC) شناخته می شود، شرکتی دولتی است که بر مدیریت و ایمنی تقریباً همه شبکه های راه آهن عمومی در چین نظارت می کند.

علی رغم سود عملیاتی نسبتاً ثابت در سالهای اخیر، راه آهن چین گزارش نموده که از سال ۲۰۱۷ به سرعت در حال رشد بوده و این مهم از لحاظ مالی باعث نگرانی بسیاری شده است - با توجه به برنامه بلند پروازانه دولت برای گسترش بیشتر شبکه راه آهن پر سرعت در چند سال آینده.

از نظر پتانسیل درآمد، اختلاف زیادی بین سودآوری مسیرهای قطار سریع السیر وجود دارد. این مسئله فقط مختص چین نیست. به طور کلی ، راه آهن سریع السیر فقط در فواصل زمانی و مکانی خاص و هنگام اتصال مراکز جمعیتی به اندازه کافی بزرگ سود کسب می کند. در مورد چین، خطوط در سواحل شرقی پرجمعیت مانند خط پکن - شانگهای ، به دلیل تقاضای زیاد و مسافت های کوتاه تر، سودآورتر هستند. در عین حال جهت ارائه خدمات در برخی نقاط کسب سود کمتر مورد توجه است.

برای مثال راه آهن سریع السیر لانژو - سین کیانگ بیش از ۱۷۷۰ کیلومتر طول دارد که شهرهای بزرگ اما دور را به هم متصل می کند. این خط به دلیل جغرافیای منطقه بسیار هزینه بر است اما به منظور حفظ ارتباط منطقه سین کیانگ چین با بقیه کشور، عمدتا در حال کار است. از ۱۵ خط قطار سریع السیر ۳۵۰ کیلومتر در ساعت، فقط پنج خط می توانند همه هزینه ها را تأمین کنند - در حالی که همتایان کندتر آنها نمی توانند هزینه اصلی و سود را پرداخت کنند، حتی برخی از خطوط برای از بین بردن مشکل تلاش می کنند.

باید گفت بسیاری از شهرهای مهم چین در سراسر این کشور اکنون از قطارهای تندرویی استفاده می‌کنند که سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دارد. قطاری با سرعت ۴۶۵ کیلومتر در ساعت نیز از طرح‌های راه‌آهن تندرو چین محسوب می‌شود. برای کنترل و راه افتادن این قطارها  و تأمین ایمنی آن از فناوری مغناطیسی استفاده می شود.

قطار «شانگهای مَگلِو» از کشور چین یکی از سریع‌ترین قطارهای جهان نام دارد، رکورد ثبت شده از این قطار سرعتی بالغ بر ۵۰۱ کیلومتر در ساعت است. طولانی‌ترین خط قطار تندرو جهان نیز در چین راه اندازی شده‌است، این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و مسیر ۲ هزار و ۲۹۸ کیلومتری میان پکن و گوانگژو در جنوب این کشور تنها طی هشت ساعت طی می‌شود.

کد خبر: ۹۲٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha