۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۴
تحریم ها مانع تجارت خارجی نیست|  آموزش تجربی گام اول صادرات از صادرکنندگان (بخش نخست)
ریسک ها و تهدیدهای صادرات در میزگرد مجازی بازار

تحریم ها مانع تجارت خارجی نیست| آموزش تجربی گام اول صادرات از صادرکنندگان (بخش نخست)

برای شروع صادرات به چه ریسک هایی باید توجه کرد و تهدیدها کجا هستند؟ پاسخ به این سئوال در میزگرد مجازی «بازار» عنوان شده که برخاسته از تجربیات واقعی افراد است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار:  نشست مجازی ریسک ها و تهدیدهای حوزه تجارت خارجی با حضور فعالین اقتصادی به میزبانی   «بازار» برگزار شد. که در آن به ریسک ها، تهدیدها، مشکلات و تجربه های تاجران و کسانی که قصد تجارت داشته اند، اشاره شده است. بخش اول آن را که به ریسک هایی چون : دانش کم، تحقیقات بازار هدف،  قوانین بی ثبات، مشکلات جابه جایی پول، بی توجهی به باید ها در قرار دادهای حقوقی،  ناآگاهی از اینکوترمز و... پرداخته تقدیم می شود.  

شهرام معینی فر  صادر کننده کالاهای ایرانی  مقیم روسیه در ابتدای این گفت‌وگو بیان کرد: اگر روابط تجاری داشته باشیم یا ملیت ما دارای قدرت باشد به عنوان چالش دیپلماسی یا یک نکته در دیپلماسی تاثیر گذار است.

وی افزود: بخش خصوصی به عنوان یک مولد و صادر کننده تاثیر گذار است و فرهنگ سازی و بهینه سازی تجارت می تواند در پروسه تجارت خارجی تاثیرگذار باشد. به طوری که تولیدکنندگان ما نباید صرفاً فروشنده خارجی محصول خود باشند بلکه باید مفاهیم تجارت را واقف باشند. این که در صنعت برندسازی و در نوع مارکتینگ، استانداردسازی و شناخت بازارهای هدف مطالعات کافی داشته باشیم و منابع به روز شده تجارتی را در اختیارمان قرارگیرد، می تواند به عنوان یک موضوع مهم قلمداد شود. مجموعه این سه عامل در کنار مطالعات و نکات ۴ منظوره SWT شامل نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت ها می‌تواند یک پلت فرم و نقشه راهی را در اختیار ما قرار دهد تا بر اساس آن بتوان در زمینه تجارت خارجی برنامه ریزی نمود و شناخت بیشتری نسبت به آن پیدا کرد و استانداردهایی که امروز در دنیا مطابق آن عمل می‌شود را بکار گرفت. کشور ایران به عنوان یک کشوری که از قابلیت تجارت در زمینه صادرات و واردات برخوردار است، می تواند به این حوزه ورود پیدا کند.

به گفته معین فر، ریسک و تهدید دو مقوله ای است که هزینه تجارت خارجی را افزایش می دهد و در مقابل شانس شکست را بالا می برد که باید برای این حوزه برنامه‌ریزی کرد.

وی گفت: در بحث تجارت خارجی با یک فرایند یا یک چرخه مواجه هستیم این زنجیره مجموعه ای از عوامل است که هریک از این موارد از تولید کننده، شبکه تامین یا تامین کنندگان نقشه راه صادراتی یا تجاری می تواند در لجستیک، گمرک، ترخیص، نحوه قراردادهای صادراتی، بحث بازاریابی و قرارداد فروش،   بازار هدف و سپس مباحث مالی و بازگشت پول حاصل از فروش کالاهای تجاری ما باشد، اگر این چرخه را به عنوان یک فرآیندی که مجموع آن را تجارت خارجی تشکیل می دهد، تعریف کنیم باید بدانیم که با چه ریسک ها و تهدیدهایی مواجه است.

 مهمترین ریسک در گام نخست ناآگاهی از بازار هدف است و صادر کننده باید بداند که نسبت به کالای مورد نظرش تعرفه ترجیحی با کشور مقصد دارد یا تعرفه تنبیهی؟

ریسک ها و تهدیدهای بین المللی

معین فر عنوان کرد: به طور قطع بخشی از ریسک ها و تهدیدها، بین المللی است و بخش دیگر نیز به حکمرانی و رفتار و عملکرد دولت و بخشی از آن به مسائل بین المللی و زبان دیپلماسی باز می گردد.

وی با بیان اینکه جنگ ارزی یک تهدید برای ما محسوب می‌شود، گفت: در نگرش صادرات با دو تفکر به طور کاملاً متفاوت در نظام اقتصادی دنیا مواجه هستیم. کشوری مانند چین که خریدار کالای مواد خام و بزرگترین صادر کننده محصولات تجاری است، تمایل دارد که واحد پول رایج کشورش در عرف بین‌الملل پایین ترین قیمت ممکن را داشته باشد و به همین دلیل بارها به بانک جهانی در مورد نرخ نامناسب یا تعرفه یوان چین شکایت شده است اما چون چین ابر قدرت است و جز و کشورهایی است که حق وتو دارد، بارها دخالت کرده و مانع از این کار شده است.

او گفت: سایر کشورها برای اینکه جلو این قدرت اقتصادی مخرب را بگیرند و ناتوازنی و نابرابری را از میان ببرند، تعرفه گمرکی را برای واردات کالا از چین تعیین می‌کنند. همانطور که آمریکا برای بسیاری از کالاهای ی چینی تعرفه تعیین کرد.  

برعکس این قضیه نیز وجود دارد به طوری که کشورهایی که فروشنده مواد خام و بیشتر وارد کننده محصولات تجاری و نهایی هستند، بیشتر ترجیح می دهند که نرخ تبدیل ارز آنها برعکس عمل کند مانند قطر، امارات، عمان، کویت و کشورهایی که فروشنده مواد خام هستند. البته کشورهای دیگری نیز وجود دارد که اولویت آنها تجارت آزاد در دنیاست که امارات سردمدار این موضوع است به طوری که در ۲۵ سال گذشته نرخ خرید و فروش و تبدیل نرخ درهم امارات یک عدد ثابت بوده است و خود دولت نیز صندوق ارزی در اختیار دارد که ریزش ها یا تورم ها را در صندوق مذکور وارد می سازد و موجب می شود که نرخ این ارز ثابت نگه داشته شود.

باید دقیقا مشخص شود که  بیمه حمل و نقل مدنظر است یا بیمه فروش کالا؟ به علاوه نوع قرارداد که فرد منعقد می کند نیز مهم است به طوری که اگر عنوان شود که به عنوان واسطه گر بین خریدار و فروشنده هستند حتماً باید تعریف حق و حساب و نوع عملکرد  مشخص شود. اگر فرد، باشد اما قرارداد محکمی نداشته باشد، نامه رسمی معرفی به گمرکات یا مجوز ترخیص یا آزادسازی کالا را نداشته باشند، ریسک های کار خود را بالا می‌برد

قراردادهای محکم و بیمه

امیر آذریان کارشناس قراردادهای تجاری بین المللی نیز با اشاره به مواجهه با چالش هایی مانند عدم آگاهی، عدم تجربه نسبت به تجارت در کلاس جهانی عنوان کرد: هنوز بسیاری از تولید کنندگان و کارخانه ها با سیستم های سنتی و قدیمی کار می کنند. اخیرا بازار روسیه و عمان برای بسیاری از صادرکنندگان جذاب شده است اما متاسفانه  برخی از افراد که در این حوزه ورود می کنند با ناآگاهی به جای سود ضرر می کنند.

وی افزود: سیستم هایی مانند بیمه دریچه هایی از ریسک های صادراتی را پوشش می دهد. به علاوه پیشنهاد می شود در هنگام عقد قراردادها  حتما با یک وکیل  در این حوزه  مشورت و یا عقد قرار داد را به او بسپارید.

وی افزود: همچنین باید دقیقا مشخص شود که  بیمه حمل و نقل مدنظر است یا بیمه فروش کالا؟ حتی نوع قرارداد که فرد منعقد می کند نیز مهم است به طوری که اگر عنوان شود که به عنوان واسطه گر بین خریدار و فروشنده هستند حتماً باید تعریف حق و حساب و نوع عملکرد  مشخص شود. اگر فرد، باشد اما قرارداد محکمی نداشته باشد، نامه رسمی معرفی به گمرکات یا مجوز ترخیص یا آزادسازی کالا را نداشته باشند، ریسک های کار خود را بالا می‌برد و روش اشتباهی را دنبال می کند. این موارد می‌تواند در مطالعات اولیه به فرد صادرکننده کمک کند و البته مشاوران حقوقی و افراد دارای سابقه تجارت می توانند بیشتر راهنمایی کنند.

در گام نخست تاجر باید بداند که دربازار هدف کالاهای وی چه جمعیتی را پوشش خواهد داد و این جمعیت و چه نوع استانداردی را برای آن محصول تعریف می‌کنند. آمار گمرکی چه اطلاعاتی را بیان می کندو تعرفه گمرکی آن کالا برای کشور ما چقدر است؟  

اطلاعات حیاتی را چگونه تهیه کنیم؟

یک صادرکننده  محصولات به روسیه  نیز در پاسخ به این سئوال که مقدمات ورود کم ریسک به تجارت منطقه ای و کشورهای همسایه چیست، گفت: اولین نکته، آشنایی با تهدید ها و فرصتهای تجارت با کشور مقصد است. دسترسی به اطلاعات آماری و مطالعات به روز که توسط سازمان توسعه تجارت ایران یا بخش مطالعات و تحقیقات اتاق های بازرگانی و یا سایر مراکز اطلاع رسانی معتبر تهیه‌ شده  باید مبنای ورود افراد به تجارت باشد. مراکز و سایتهای علمی وجود دارد که آمار و اطلاعات به روز شده ای را به فرد می دهد.

وی گفت: در گام نخست تاجر باید بداند که در بازار هدف کالاهای وی چه جمعیتی را پوشش خواهد داد و این جمعیت و چه نوع استانداردی را برای آن محصول تعریف می‌کنند. آمار گمرکی چه اطلاعاتی را بیان می کند. یکی از مواردی که مطالعه آن لازم و ضروری است مطالعه آمار گمرکی است.

این صادرکننده خاطر نشان کرد: به طور مثال در زمینه صادرات سنگ ساختمانی به کشور روسیه اولین کار این است که کشورهای صادر کننده سنگ به روسیه شناخته شود و سپس باید اطلاع داشت که تعرفه گمرکی بر اساس  کد کالایی که در سامانه تعریف می شود در سامانه گمرکی کشور هدف از چه تعرفه ای برخوردار است؟   گاهی پیش آمده است که تعرفه گمرکی ترخیص سیمان ازعربستان سعودی در عراق ۱۷ درصد زیر تعرفه گمرکی ایران است که این موجب می شود قیمت تمام شده در بازار رقابت و عملیات ترخیص تاثیر گذار باشد یا ایران درخصوص بیش از ۵۰۰قلم کالا با پنج کشور روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ارمنستان و بلاروس قراردادی را منعقد کرده است که تعرفه ترجیحی گمرکی دارند و می توان آن ها را به عنوان فرصت برشمرد یا بر عکس بعضی از کالاها تعرفه تنبیهی دارند.   لذا مهمترین ریسک در گام نخست ناآگاهی از بازار هدف است.

اکثر صادرکنندگان کالا را ارسال می کنند و پس از اینکه کالا به مقصد رسید و اسناد ارائه شد تازه صحبت ها بر سر خوب بودن با بد بودن کالاها آغاز می شود که مشکل اصلی و بزرگترین ریسک در تجارت خارجی است

پرداخت! مهمترین ریسک تجارت در ایران

امین صادر کننده نیز گفت:  با توجه به ریسک بسیار بالای تجارت در ایران، بزرگترین ریسک تجارت خارجی در امر واردات و صادرات «پرداخت» است به طوری که اکنون اگر در حوزه واردات فردی بخواهد پولی را حواله کند با مشکلات جدی مواجه است.  پیش از این بسیاری از بازرگانان با حساب یوآنی  و حساب شخص واریز می کردند اما از سال ۲۰۲۰ بسیاری از حساب ها بلوکه می شود و طرف چینی عنوان می‌کند که تا زمانی که حساب باز نشود و پولی را دریافت نکند کالایی را تولید نمی کند و...

در بخش صادرات نیز وضعیت همین است، اکنون هیچ تاجری نمی گوید که پول را پرداخت می کند تا فرد کالا را وارد کند. اکثر صادرکنندگان کالا را ارسال می کنند و پس از اینکه کالا به مقصد رسید و اسناد ارائه شد تازه صحبت ها بر سر خوب بودن با بد بودن کالاها آ غاز می شود که مشکل اصلی و بزرگترین ریسک در تجارت خارجی است.

وی افزود: دومین بحث به ریسکی که در مصوبه ها و بخشنامه ها وجود دارد باز می گردد. در دهمین ماه سال ۹۹با بخشنامه هایی مواجه شدیم به طور مثال بازرگانان نمی توانستند کالاهایی را که در گذشته با آنها کار می کردند که بیش از مقدار تعیین شده وارد کنند، بدون توجه به اینکه بسیاری از تاجران و بازرگانان قرارداد منعقد کردند و ضمانت نامه دارند و تعهدی را برای خودشان ایجاد کردند و با وجود این مصوبات و بخشنامه‌ها نمی توانستند کار خود را آغاز کنند و نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کنند و مجددا در ابتدای سال ۱۴۰۰ اعلام می شود که صادرکنندگان میتواند ۵۰۰ هزار دلار وارد کشور کنند اما باید به طور مثال در طرح افق نام نویسی کنند و تعهد نامه محضری بدهند و ۴۰ درصد کالای خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه به فروش برسانند در حالی که این موانع بسیار ریسک کار را بالا می‌برد و این موارد از جاذبه ای که یک تجارت یا بیزینس باید به همراه داشته باشد، کاسته میشود.

بخشنامه ها و مصوبات غیر اصولی  تهدیدی بزرگ در حوزه تجارت خارجی

شهرام معینی نیز در تکمیل این  موضوعات با بیان این که دو موضوع پرداخت، بخشنامه ها و مصوبات بزرگترین تهدید است، گفت: در هر کشوری در دنیا دخالت دولت ها در تجارت آزاد و روند حرکتی و رشد بخش تجارت به طور قطع دست انداز و توقف ایجاد می کند. اگر تحریم هم به آن اضافه شود که وضعیت سخت تر خواهد شد. چند هفته پیش یک ملاقاتی را در خدمت مدیران دو بانک ایرانی در خارج مسکو داشتم. در حال حاضر اگر در حوزه صادرات از ایران فرایند قانونی انجام می شود برای کشورهای روسیه خود ارمنستان، چین و هند منع تحریم آنچنانی در کالاهایی که مشمول تحریم نیستند، وجود ندارد. در بحث واردات کالاهای اساسی دولت در نرخ گذاری ارز ورودی و بخشنامه های خلق الساعه ای که به گمرکات اعلام می کند، دخالت می کند و متاسفانه این موارد نکاتی است که در داخل کشور وجود دارد.

گلناز ابوترابیان یک تاجر ایرانی مقیم  آمریکا و فعال در حوزه  روغن های روانکار در ادامه در خصوص مجوزهای صادراتی کشور گفت: در حال حاضر به لحاظ صادرات از ایران به اقصی نقاط دنیا مشکلی وجود ندارد و تنها در واردات به کشورها به دلیل شرایط تحریم با مشکل مواجه است. بنده به عنوان یک شخص حقوقی در هندوستان امکان واردات هیچ کالایی از ایران به هندوستان به صورت مستقیم را به دلیل شرایط تحریم ندارم.

که شهرام معین فر با رد این ادعا بیان کرد: از ایران با مبدا ایران به شرکت خریدار هندی سیب در حجم بالا صادر می‌شود.

بعضی از افراد گمان می‌کنند که اگر تنها به نام داوری اتاق بازرگانی فلان در قراردادها بسنده کنند، کار تمام شده است در حالی که نمی دانند اگر یک کلمه به نام داوری بین المللی اتاق های بازرگانی ذکر شود برای یک قلم شکایت باید ۱۰۰ هزار دلار خرج کنند تا در دادگاه برای اقامه دعوی اقدام کنند به همین دلیل در ترم ها و قرارداد خارجی نوع خسارت و داوری باید با دقت  نوشته شود

لزوم توجه به قراردادها /ذکر شرط داوری هنگام بروز اختلاف در طرفین 

شربتیان در ادامه بحث قراردادها را مهمترین نکته در بحث تجارت خارجی از ایران یا هر کشوری برای تجار و شرکت‌هایی که نسبت به این مقوله و مباحث حقوقی آشنایی ندارند، برشمرد و گفت: در این بین تله ای در میان است، اگر فرد مقابل یک فرد حقوقی را استخدام کرده باشد، می تواند در قالب قرارداد آنها را به جایی بکشاند که اگر اختلافی در بخش های پرداخت، بیمه، نحوه تحویل کالا و ... پیش آید  اختلاف به نفع وی تمام شود.   که متاسفانه این موارد با مراجعه به وکلای متخصص حقوقی قابل حل است.

وی افزود: در قراردادهایی که در تجارت خارجی وجود دارد، اگر قراردادها به طور ویژه توسط وکلای متخصص بررسی نشود، این ریسک وجود دارد که طرف مقابل آن شرایطی مد نظر خودش در قرارداد ذکر کند و منجر به اختلاف و ضرر ما خواهد شد.

این صادرکننده  اظهار کرد: به طور قطع در تجارت خارجی قرارداد برای زمان اختلاف است. شرط داوری یکی از نکاتی که باید در زمان اختلاف مورد توجه قرار گیرد. بعضی از افراد گمان می‌کنند که اگر تنها به نام داوری اتاق بازرگانی فلان در قراردادها بسنده کنند، کار تمام شده است در حالی که نمی دانند اگر یک کلمه به نام داوری بین المللی اتاق های بازرگانی ذکر شود برای یک قلم شکایت باید ۱۰۰ هزار دلار خرج کنند تا در دادگاه برای اقامه دعوی اقدام کنند به همین دلیل در ترم ها و قرارداد خارجی نوع خسارت و داوری باید با دقت  نوشته شود. در مورد SME ها شرکت های متوسطی و کوچکی که از توان اقامه دعوی در دادگاه های بین المللی برخوردار نیستند، این ها باید پیش از زمان عقد قرارداد با طرف تجاری به یک توافق برسند که محل داوری و محل اختلاف جایی باشد، تا توان مالی در زمان اقامه دعوی را داشته باشند.

شربتیان یادآور شد: علاوه بر موضوع قراردادها نحوه توافقنامه ها  نیز حائز اهمیت است در بسیاری از موارد هم برای کشوری که با آن تبادل انجام می گیرد و مسایل داخلی باید به توافقنامه مراجعه شود و مسایل تحریمی یکی از ان موارد است اما ابعاد مختلفی دارد به ویژه در کشورهایی که عضو WTO هستند که نباید از این موضوع نیز غافل بود.

شهرام معین فر در این باره افزود: یکی از راهکارهایی که می توان تهدیدهای اختلاف حقوقی در فرصت تجارت خارجی را به حداقل رساند، بحث قوانین ایکوترمز است. اگر ترم قراردادی، ترم صادراتی یا تجاری FCA باشد تعهد خود کشور صادرکننده تا گمرکات مرزی آن کشور خواهد بود یعنی مسئولیت صادر کننده ایران از مرز جغرافیایی تا قبل از گمرکات است به همین دلیل کشور خریدار موظف است نماینده ای یا شرکت حقوقی استانداردی در آنجا داشته باشد تا محصول را قبل از بارگیری از فرد صادرکننده تحویل بگیرد و استاندارد آن را تایید نماید اگر این مهم اتفاق افتد از بابت این صادرات، تجارت فرد متحمل ضرر و زیان نخواهد شد و هزینه های جانبی قرارداد را به حداقل کاهش می‌دهد.

همه محصولات تحریم نیستند حتی پول آن ها تحریم نیست تنها نمی توان پول آن را به ایران باز گرداند اما این پول توقیف نمی شود

تحریم ها به معنای عدم تجارت نیست

حمید خ مقیم کانادا نیز عنوان کرد: بنده چند سالی است که در کانادا مشغول به فعالیت هستم و بیشتر فعالیت من در حوزه بیزینس ساختمان بوده است. مهمترین نکته‌ای که کانادایی ها دارند ناسیونالیست بودن آنهاست. در ارتباط با واردات کالا از ایران به کانادا با مشکل مواجه هستیم. بازار کانادا بازار بسیار تشنه و فضا و پتانسیل خوبی دارد. به طور مثال یکی از کالاهایی که در کانادا همه گیر است، تک ماکارون ایران است که فروشگاه های مختلف آن را به فروش می رسانند و با اینکه از مبدا ترکیه به کانادا می آید، بازار خوبی پیدا میکند.

معینی فر در ادامه این اظهارات تصریح کرد: معنی کلمه تحریم به این معنی نیست که امکان صادرات وجود ندارد و نمی توان ماکارونی از ایران به کانادا صادر یا عدس به ایران وارد کنیم بلکه ما با تحریم بانکی مواجه هستیم یعنی ما نمی توانیم از کانادا به ایران پول حواله کنیم اما به این معنی نیست که از مبدا ایران نمی‌توان به طور مثال به کانادا ماکارونی صادر کرد چرا که در حال حاضر این روند در حال انجام شدن است، حتی گلاب ربیع به کانادا صادر می شود. چه کسی گفته است که تحریم یعنی همه چیز! من مخالف این گفته هستم تحریم یعنی اینکه نمی‌توان به طور قانونی از کشوری به ایران واریز پول داشته باشیم. حال چه کسی گفته اگر تک ماکاران از ایران به کانادا صادر شود نمی‌تواند جایگزین آن به ایران عدس وارد کند؟  در حال حاضر تجارت با اروپا به این رویه صورت می گیرد البته مشکلاتی وجود دارد زیرا صادرکننده را وادار می‌کند که تهاتر کالایی انجام دهد. اما به دلیل اینکه سوئیفت نداریم نمی توانیم این کالا به ایران باز گردانیم. تحریم‌های بین‌المللی به ماکارونی و بسیاری از اقلام و مواد غذایی ارتباطی ندارد.

حمید در ادامه این مبحث گفت: بنده در مورد اقلام ساختمانی به اداره گمرکات کانادا مراجعه کردم تا مجوز اخذ کنم چرا که کانادا به لحاظ اقلام ساختمانی به ویژه شیرآلات، کاشی و سرامیک به شدت فقیر است. اداره گمرکات در کانادا هنگامی که مشاهده کرد مبدا کالاهایی صادراتی ایران است، مخالفت کرد و باید بگویم در واردات و صادرات مشکل وجود دارد.

معینی فر گفت: هنگامی که کالایی مشمول تحریم در عرف بین الملل می‌شود، پول آن را در هر بانکی بلوکه می کنند اما کالایی که ماحصل فروش مواد غیر تحریمی باشد به طور مثال اگر ماکارونی یا زعفران به آمریکا صادر شود، این گونه نیست که این محصول مصادره شود چرا که ممکن است گواهی مبدا و کار شرکت قانونی باشد و شرکت صادرکننده در لیست تحریم نباشد و در هر دو سمت کار به طور قانونی انجام شود.

وی گفت: همه محصولات تحریم نیستند حتی پول آن ها تحریم نیست تنها نمی توان پول آن را به ایران باز گرداند اما این پول توقیف نمی شود.

گلناز ابوترابیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امکان روش پرداخت به طور مستقیم وجود ندارد، کشور سوم لازم است.

بهنام در ادامه یکی از موانع پیش روی صادرات بازگرداندن ارز به کشور دانست که متاسفانه ساز و کاری مناسب در این باره وجود ندارد و گفت:مدتی است که دوستان تولیدات خود را به خارج و به شرکت دیگری می برند تا بتوانند با موانع کمتری مواجه شوند به ویژه در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان که بنده هم فعالیت دارم این مهم مشاهده می‌شود. باید قراردادها منعقدشده در این حوزه خیلی دقیق نوشته شود و شرکت های مانند ما و تجارنیازمند این هستند که از لحاظ حقوقی قرارداد های خود را به صورتی منعقد کنند تا چیزی را از دست ندهند و مانعی برای آن ها به وجود نیاید زیرا پس از یک پروسه زمانی شرکت‌های رقیب به این عرصه ورود پیدا می‌کنند.

حسین نیز در ادامه این گفتگو ها بیان کرد: بنده نزدیک به ۳۵ سال است که در حوزه واردات تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت دارم و نزدیک به ۱۵ سال در کشور امارات صادر کننده بودم. منظور خانم ابوترابیان نپذیرفتن ریسک از کمپانی های طرف حساب است یعنی هنگامی که کمپانی مبدا ایران است و مشاهده می کنند که منافع تجارتش اش کمتر از ضرری است که به آن وارد می شود و پس ازآن منابع دولتی میخواهند رصد بکنند که پشت آن چه شرکت هایی تحریمی است، نمی‌خواهد ریسک آن را بپذیرد.

صفورا گفت: برای صادرات به هند بانک آینده IDBA هند با بانک پاسارگاد ایران همکاری دارد که می توان از این طریق روپیه را منتقل کرد فقط برای صادر کننده ایران یه ویژه در بحث تعهد ارزی مشکل ایجاد می کند و برای خانم ابوترابیان که وارد کننده است، مشکلی به وجود نمی آورد. از سوی دیگر بحث تهاترکالا مطرح است. در این وضعیت خیلی به دنبال وارد کننده از هند هستند.

وی افزود: در حال حاضر عمان اعلام کرده است که از طریق ارزهای دیجیتال می توانند پول را انتقال دهند اما صرافی های ایران برای هند برای مبالغ کوچک زیر بار نمی روند. در بانک عمان می توانند به تجار و افرادی که اقامت دارند، ارزهای دیجیتال را برای بازار هند با توجه به اسناد گواهی مبدا ارسال کنند اما باید قبل از ترخیص تراکنش های آنها انجام شود و این گونه نیست که با هند امکان صادرات نداشته باشیم و راه دشواری است.

کد خبر: ۹۲٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha