۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد بورس شعاری است
عضو شورای عالی بورس در گفتگو با بازار:

اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد بورس شعاری است

اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس می‌گوید: صحبت‌های برخی از کاندیداها نشان از پایین بودن عمق آگاهی آن‌ها از بازار سرمایه بوده و بیشتر از جنس شعاری و برای جمع کردن رای است.

بازار؛ گروه بورس: با مشخص شدن نامزدهای نهایی ریاست جمهوری، هر کدام از کاندیداها در تبلیغات خود برنامه‌ای برای بهبود بازار سرمایه ارائه کردند که سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در گفتگو با بازار این گفته‌ها را برای جمع کردن رای می‌داند و معتقد است که  برنامه‌ای سنجش پذیر برای بازار سرمایه داده نشده است.

او می‌گوید: صحبت‌های برخی از کاندیداها نشان از پایین بودن عمق آگاهی آن‌ها از بازار سرمایه است و بیشتر از جنس شعاری و برای جمع آوری آرا است.

هر کدام از نامزدهای انتخاباتی تاکنون سخنانی در مورد بازار سرماهی داشتند که از جمله مهمترین مواضع حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی یکی از کاندیدای ریاست جمهوری در مورد بورس، فعال کردن صندوق جبران خسارت برای اعتماد مردم در بازار سرمایه بود. او همچنین گفته، بورس جای جبران کسری بودجه دولت نیست و نباید اجازه داد حقوقی‌ها آن را دچار نوسان کنند.

قول و تعهداتی که کاندیداها درباره بورس  می‌دهند "سنجش پذیر" با سیاست‌گذاری بازار سرمایه نیست. این قول‌ها باید سنجش پذیر باشند تا بعد از رای آوردن کاندیدای مورد نظر سهامداران بتوانند مطالبه‌گری کنند و در صورتی که آن‌ها اجرا نشد یا تاثیر بر بازار سرمایه نداشت از رئیس جمهور بخواهند که سیاست دیگری را اجرا کند

ایجاد بیمه برای سرمایه‌گذاران و ایجاد صندوق جبران از جمله مواردی بود که آقای محسن رضایی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در مورد بورس بیان کرده بود. او گفته که آمده ایم سپر مردم شویم نه این که مردم را سپر خود کنیم.

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی گفته است که سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنم. ا پول‌های خارج شده توسط دولت را در قالب صندوق تثبیت به بازار بورس برمی‌گردانم. از دیگر مواضع آقای هاشمی، پیگیری شکایت از دولت به خاطر بورس بوده که در این مورد گفته؛ ۹ ماه است این پرونده را بدون شعارزدگی دنبال می‌کنم.

عبدالناصر همتی از کاندیدای ریاست جمهوری به برخی از معضلات بازار سرمایه پرداخته و قول احیای بورس را داده است. او دخالت در بازار بورس را نهی می‌کند و به نظر می‌رسد که یکی از برنامه‌های او کاهش نقش دولت در بازار سرمایه باشد.

آموزش صحیح و پیشگیری از منفعت طلبی دو مورد از اظهار نظرهای علیرضا زاکانی در مورد بورس بود. این کاندید ریاست جمهوری گفته خودمان را مکلف می دانیم این سود و نقدینگی گسترده که در جامعه هست به سمت بورس سوق یابد.

ایجاد شورای ثبات بین نهاد های مالی ( بانک مرکزی، بیمه مرکزی و بازار سرمایه) از مهم‌ترین مواضع آقای جلیلی در مورد بورس بود. او می‌گوید: بازار سرمایه باید مطمئن و پایدار باشد و باید با خطاها برخورد کرد و از تکرار آن جلوگیری کرد.

محسن مهرعلیزاده هم با انتقاد از عملکرد دولت در بازار سرمایه گفته مردم نباید ضرر برنامه‌های غلط دولت را بدهند و این برنامه‌ای که سال گذشته در بورس اجرا شد غلط بود.

بازار سرمایه طبق پیشبینی کارشناسان با توجه به ۵۰ میلیون سهامدار به عنوان یکی از محوری‌ترین بحث‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری است.

بازار سرمایه را نمی‌توان در چند روز جمع کرد
بیدگلی عضو شورای عالی بورس می‌گوید: پیش از این هم گفته بودم که بازار سرمایه به عنوان یکی از محورهای برنامه‌ها و شعارهای کاندیدای ریاست جمهوری است در حالی که در انتخابات قبلی این بازار مغفول بود.

او با اشاره به اینکه مشکلات بازار سرمایه چند روزه حل نمی‌شوند گفت: برخی از اشکالات موجود در بازار سرمایه ساختاری است و برای حل آن نیاز به زمان است که این مسئله امکان پذیر می‌باشد و بخشی دیگر از مشکلات با اصلاح روند اقتصاد کشور و رشد اقتصادی در بخش‌های واقعی امکان پذیر است و برخی دیگر هم با همسو شدن سایر بخش‌های با بازار سرمایه حل می‌گردد.

این عضو شورای عالی بورس گفت: قول و تعهداتی که کاندیداها درباره بورس می‌دهند "سنجش پذیر" با سیاست‌گذاری بازار سرمایه نیست. این قول‌ها باید سنجش پذیر باشند تا بعد از رای آوردن کاندیدای مورد نظر سهامداران بتوانند مطالبه‌گری کنند و در صورتی که آن‌ها اجرای نشد یا تاثیر بر بازار سرمایه نداشت از رئیس جمهور بخواهند سیاست دیگری را اجرا کند.

بررسی صحبت‌های کاندیدای ریاست جمهوری نشان می‌دهد که آنچه در مورد بازار سرمایه گفته شده بیشتر تکیه بر ایرادات و مشکلاتی است که بر بازار حاکم است و هنوز برنامه جامع در خصوص بازار سرمایه از سوی کاندیدا داده نشده است.

صاحب‌نظران بازار سرمایه، مشکلات بازار را مبتنی بر دو بخش می‌دانند، بخش اول ارکان بازار سرمایه و بخش دوم پارامترهای موثر بر اقتصاد کلان است. در بخش اول بیش از همه توسعه زیر ساخت‌ها، دخالت دولت، تعدد دستور العمل‌ها و قوانین و نظارت بیشتر مطرح است و عدم هماهنگی بین بازارهای مالی و پولی و صنعت، عدم تثبیت نرخ ارز، قدرت نقدینگی، تحریم از جمله مواردی است که در بخش دوم عنوان شده است.

شاخص بورس تهران از مرداد ماه سال گذشته تاکنون حدود یک میلیون واحد ریزش داشته و بسیاری از سهامداران در طول این مدت بین ۵۰ تا ۷۰ درصد دچار زیان شدند و این موضوع سبب شد که سهامداران چندین بار جلوی درب سازمان بورس تجمع کنند.

کد خبر: ۹۲٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha